דיווח חדש על הנעשה בסין גרם ללחץ בשווקים - מדד הנאסד"ק צנח 3%
בחציו השני של המסחר גבר לחץ המוכרים באופן משמעותי בשווקים בניו יורק. הנאסד"ק נאסד"ק -0.21% סגר בצניחה של 3% וגם הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ירדו מעל ל-2.3%. הלחץ בשווקים הופיע בעקבות דיווח של רשת החדשות רויטרס על כך שהבנק המרכזי בסין מצוי תחת לחצים הולכים וגוברים של יועצי מדיניות כלכליים מקומיים שקשורים למפלגה השלטת ועלולים לפגוע במשקיעים.
דאו ג'ונס 0.16%
S&P 500
אותם יועצים קוראים לבנק להמשיך בתהליך הפיחות של מטבע היואן הסיני בכדי לתמוך בכלכלה המקומית וביצואנים. רויטרס מצטט מקורות מקורבים על כך שהכוונה היא להחמיר את הפיחות במטבע ב-10 עד 15% אל מול סל המטבעות.
הדרישה של המקורבים מגיעה לאחר שכבר דווח הבוקר על כך שסין מבצעת פיחות במטבע היואן ובתוך כך גרמה לסערה בשווקים. נציין שמטבע חלש אמור אמנם לעזור לחברות היצואניות בסין ובכך לתמוך בצמיחה הסינית, אבל היחלשות המטבע גם דוחפת כסף החוצה מהמדינה.
כמו כן הפחתת ערך מטבע מסכנת את העולם בתהליך של יציאה מאיזון לכדי "מלחמת מטבעות". תהליך שמתאר מצב שבו כל מדינה מחלישה את המטבע שלה בכדי להשיג יתרון תוך כדי פגיעה בשאר המדינות. תהליך שאתה יודע איך הוא יתחיל - אך אין לאף אחד מושג כיצד יסתיים.
מוקדם יותר דווח כי סין משהה את מנגנון ניתוק הזרם (ה-"circuit breaker") בבורסות בסין שהוכנס רק לפני מספר ימים וכבר הופעל פעמיים השבוע.הצעד של הרגולטור הסיני בא בשל ההבנה כי תוצאות הלוואי של המנגנון חמורות יותר מההשפעות החיוביות של המנגנון.
על פי הדיווחים, בכל פעם שהחל להתפתח מומנטום שלילי בשוק המניות הסיני, המשקיעים חששו כי לא יוכלו למכור את האחזקות שלהם בהמשך היום ולכן לחץ המכירות הפך משמעותי יותר. מתוך כך נרשמה ירידה של 7% במדד המניות הסיני בתוך 2 דקות היום בבוקר.
- 8.פפה 07/01/2016 23:26הגב לתגובה זוהכל חארטה בילבולי כתבים בסך הכל מימושן לזמן מוגבל
- 7.כמו ב-2008 מי שמכר בפאניקה הפסיד עליות של 50% 5 ח' אחרי (ל"ת)סין תעשה הכל להרגיע 07/01/2016 21:46הגב לתגובה זו
- פיני 07/01/2016 22:36הגב לתגובה זותצא מהסרט כל הצגה היתה רמאות אחת גדולה .
- 6.שים 07/01/2016 21:38הגב לתגובה זוהכול משחק של שחקני האופציותישראבלופ ירצו יעלו ירצו יורידו.כול מנלי התיקים צריכים להלחם בבורסה שנתנה למהיה כמו מהקיינד להכנס למסחר שווה 10 סנט
- 5.חחחחח 07/01/2016 21:11הגב לתגובה זומתחילת השבוע ועד גמר השבוע המעוף ירד משער 1524 ל1494 כלומר 2%. באסיה ירדו 15-20% , בגרמניה ובארהב ירדו כ- 10%. לכן , הסירו דאגה מליבכם. יש בישראל את שחקני המעוף שישמרו על הבורסה של תא ועל כל ירידה של 10% בעולם יתנו למעוף לרדת רק 2%.
- מוטי 09/01/2016 01:05הגב לתגובה זוזה כבר לא שחקני המאעפן זה בנק ישראל מקונה ברכים עקלקלות באמצעות אותם מוסדיים ובנקים. בדיוק כמו שעושה ועשתה יפן. רק שהמטומטמים היהודים שלנו חושבים שישיגו תוצאה טובה יותר מיפן. למי שאנו בקיא יפן נמצאת במצב מחורבן כבר כ-20 שנה. קצת היסטוריה לא תזיק ופשוט כנסו בגוגל ובידקו איפה היה מדד הניקיי לפני 20 שנה ותראו!!! הכל סביב אותו מקום!!!
- הזיות 07/01/2016 21:50הגב לתגובה זופעם שעברה המעוף צלל 8 אחוז ביומיים
- 4.דני 07/01/2016 21:10הגב לתגובה זוועל כל שאר המדדים
- 3.אנשים להירגע (ל"ת)וואו כמה לחץ 07/01/2016 21:06הגב לתגובה זו
- 2.אם אכן זה יקרה - כלכלות המערב יכנסו לסחרור מסוכן ביותר. (ל"ת)גארפילד 07/01/2016 21:00הגב לתגובה זו
- 1.רפי 07/01/2016 20:51הגב לתגובה זוהמצב ציפס ...ובקיצור חרב נ ה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
