דו"חות מגה: צניחה של 37% בהכנסות; ההפסד התנפח ל-154 מיליון שקל

על רקע הסדר החובות בין מגה לנושיה - ביצועים רעים לחברה ברבעון השלישי; האם החברה בדרך לקריסה?
גיא ארז | (4)

דו"חות מגה פורסמו אמש בשעת לילה מאוחרת, והמספרים מבהירים עד כמה חמור מצבה של הרשת הקורסת. ההכנסות ברבעון השלישי של 2015 הסתכמו ב-942 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל-1.51 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד - כלומר התרסקות של 37%. עיקר הירידה במכירות נבעה כתוצאה מסגירת סניפים אבל גם מירידה דרמטית של 15.7% בהיקף המכירות בחנויות הזהות (אלו שפתוחות מעל שנה) על רקע אי הוודאות לגבי המשך פעילות הרשת - מצב שללא ספק מבריח קונים. נציין כי נכון למועד הדו"ח סגרה החברה את כל 32 הסניפים שתכננה לסגור בהתאם לתכנית ההבראה. לגבי כ- 20 מסניפים אלו חתמה החברה על הסכמים עם צדדים שלישיים להעברת הסכמי השכירות אליהם או הגיעה להסדר עם המשכירים על פינוים. לגבי יתר הסניפים מנהלת החברה מגעים להסבתם של הסכמים אלו, כאשר לגבי חלקם פנתה החברה לבית המשפט בבקשה להשתחרר מחוזי השכירות בהיותם "נכס מכביד". בהתאם לירידה בהכנסות, הפסד התפעולי ברבעון השלישי של 2015 צמח לכ-154 מיליון שקל, בהשוואה לכ-30 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי  ירד  ל-210 מיליון שקל, שהם כ-22.33% מההכנסות בהשוואה לרווח גולמי של כ- 396 מיליון שקל כ-26.2% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי הושפע מהעמקת המבצעים וההנחות כחלק מתכנית החברה להחזרת הלקוחות לחנויות. בשל הגידול בהפסד השוטף, גם תזרים המזומנים של הרשת נפגע, ועומד על 9 מיליון שקל בלבד, לעומת 29 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא נשכח ולא נסלח למגה חזירים (ל"ת)
    מיקי 01/12/2015 21:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עומר אבניאל 01/12/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
    לשנות הכל מחדש , זה יהיה קשה להחזיר את אמון הצרכנים אחרי שנים שניסיתם לעבוד עלינו ,הציבור קצת יותר חכם ממה שחשבתם
  • 2.
    ברוך 01/12/2015 10:22
    הגב לתגובה זו
    הנהלה דפוקה ולא מבינה שיש תחרות גדולהעד שלא תוריד מחירים היא תמשיך להפסידוהשמיים הם הגבול בהפסדים ובסגירת סניפים
  • 1.
    דוד 01/12/2015 09:03
    הגב לתגובה זו
    מי שיתמקד בדוח היטב ולא בשורה התחתונה יופתע לגלות הרבה נקודות אור
אסא לווינגר, מנכ"ל אנרג'יקס
צילום: יח"צ
ראיון

מנכ"ל אנרג'יקס: "בשבועות הקרובים נראה רעידת אדמה רגולטורית בארה"ב"

אנרג'יקס סיימה את הרבעון השני עם ירידה דו ספרתית בהכנסות וב-EBITDA, אך אסא לוינגר, מנכ"ל אנרג'יקס מאמין כי "רעידת אדמה רגולטורית" בארה"ב דווקא תחזק את יתרונם התחרותי ותדחוק שחקנים אחרים החוצה תוך עלייה במחירי החשמל; עם זאת, ניכרת סקפטיות בשוק כאשר המניה מציגה תשואה שלילית בשנה האחרונה

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרג'יקס
אנרג'יקס אנרג'יקס 1.64%   סיכמה את הרבעון השני עם ירידה של כ־10% בהכנסות וירידה חדה יותר ב-EBITDA, כאשר הרווח המיוחס לבעלי המניות צנח ל-2 מיליון שקל בלבד, בעיקר בשל ירידת ערך של 36 מיליון שקל בפרויקט אר"ן. למרות זאת, בחברה מדגישים כי מדובר בתנאי השוואה "לא מחמיאים" אך התוצאה בפועל היא שההכנסות והרווחיות יורדת וכרגע השוק מתמחר את החברה על התוצאות העדכניות. 

להערכת המנכ"ל אסא לוינגר, השוק מתעלם מהפוטנציאל הגלום בגל רגולציה חדש בארה"ב, שצפוי לחזק את יתרון החברה מול מתחרים ולהוביל לעלייה במחירי החשמל תוך שאנרג'יקס עשויה לרכוש פרויקטים שיתקעו ללא מימון או ציוד במחירי עלות.

ברקע פרסום דוח הרבעון השני של 2025, שעליו כתבנו בהרחבה, ערכנו ראיון עם מנכ"ל החברה, אסא לוינגר, שבו דיברנו על תנודתיות מחירי החשמל, ההשפעה הצפויה של הרגולציה בארה"ב, והאסטרטגיה לצמיחה.

מחירי החשמל ירדו לאחרונה, מה ההערכה שלכם לגבי ההמשך?

ב-2022 פרצה המלחמה באוקראינה, סוף עידן הקורונה, ומחירי החשמל ראו עליה מאד חדה, באירופה ובכלל. ובזמן של הספייק הזה, שהמחירים הרקיעו שחקים, הצלחנו לקבע את מחירי החשמל בפולין במהלך 2022 ועד סוף 2024. אם היינו יכולים לקבע את המחירים ולגדר אותם לתקופה ארוכה יותר, זה מה שהיינו עושים, אבל כך או כך לאחר מספר חודשים המחירים החלו לרדת ואנחנו בעצם נהנינו ממחירים גבוהים מאד שלא שיקפו את מחירי השוק ב-2023 ו-2024. עבורנו זו הייתה הכנסה עודפת של מאות מיליוני שקלים במהלך השנתיים וחצי הללו, אבל אם משווים במהלך 2025 את מחירי החשמל למה שהצלחנו לקבע, כמובן שהם נמוכים יותר אבל הם מחירי השוק. כך שלכאורה ההכנסות שלנו ירדו אבל למעשה היו שנתיים וחצי שנהנינו ממחירי שיא, גבוהים בהרבה ממחירי השוק. 

ומה לגבי ההכנסות שלכם ממיסים? אם מנטרלים אותם הרווח שלכם היה מינימלי 

ההכנסות ממיסים היא הכנסה שאנחנו מקבלים מהממשל האמריקאי ואותה אנחנו רושמים על פני 5 שנים, במקום להכניס אותם לשנה אחת או רבעון אחד. מה שרואים ברבעון הזה היא הכנסה אמיתית ויציבה, שאינה צפויה להסתיים בקרוב. האם ריבוי הפרויקטים שלכם מוביל להתייעלות? בעקבות העובדה שאנחנו גם היזם וגם חברת ההקמה, אנחנו מצליחים לייעל והתשואות בפרויקטים שלנו בפולין וגם בחלק מהפרויקטים בארה"ב הן גבוהות. לגבי הפרויקטים בישראל, אני חושב שהתשואות אינן מספיק גבוהות באופן כללי בענף כולו.

האם אינכם חוששים מביטול הטבות ה-IRA והחוק הגדול והיפה של טראמפ? 

זוהי בעצם המהות של אנרג'יקס, ואם לרדת לעומקם של הדברים, אנחנו היחידים בישראל שעובדים עם פירסט סולאר ולמעשה אנחנו אחד משלושת הלקוחות הגדולים ביותר שלהם בכל העולם. פירסט סולאר הוא ספק הלוחות הסולריים הייד בארה"ב והעובדה שהלוחות מיוצרים בארה"ב מסתדר היטב עם הרגולוציה החדשה ברוח MAGA, שתפעל נגד ה-Foreign Entity of Concern, זאת אומרת שימוש ברכיבים סיניים במתקנים סולאריים. 

משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג
דוחות

תדיראן: הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר

תדיראן מציגה עלייה של 7.7% בהכנסות הרבעון השני ל-479 מיליון שקל, במקביל לשחיקה במרווחים והפחתת מוניטין של 73 מיליון שקל על חברת הבת האיטלקית שהובילו להפסד של 43.7 מיליון שקל בשורה התחתונה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תדיראן משה ממרוד

תדיראן תדיראן גרופ 8.52%   מסכמת את הרבעון השני עם גידול במכירות אך שיחקה במרווחים והפסד עמוק בשורה התחתונה.

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 גדלו בכ-7.7% והסתכמו לכ-479.3 מיליון שקל לעומת כ-445.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברבעון נובע מגידול בהכנסות של מרבית החברות במגזר האנרגיה וכן כתוצאה מאיחוד לראשונה של תוצאות חברת EFS החל מהרבעון השלישי של שנת 2024. הגידול קוזז בחלקו, בין היתר, כתוצאה מירידה בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה בעיקר מהשפעות מבצע "עם כלביא".

הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-2.4% והסתכם לכ-89.9 מיליון שקל, לעומת כ-87.8 מיליון שקל אך המרווח הגולמי נשחק מרמה של 19.7%ברבעון המקביל ל-18.8% ברבעון החולף. במגזר מוצרי צריכה חל גידול ברווח הגולמי ובשיעורו כתוצאה משיפור בעלויות הרכש וההובלה, במגזר האנרגיה חלה ירידה ברווחיות של חלק מחברות המגזר.

הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון הסתכם לכ-23.9 מיליון שקל (שיעור של כ-5.0%), גידול של כ-1.2% לעומת כ-23.6 מיליון שקל (שיעור של כ-5.3%) ברבעון המקביל אשתקד כאשר גם כאן נרשמה שחיקה. במגזר מוצרי הצריכה גדל הרווח התפעולי ושיעורו הן כתוצאה משיפור הרווח הגולמי והן מירידה בהוצאות מכירה ושיווק. במגזר האנרגיה ירד הרווח התפעולי ושיעורו בעיקר כתוצאה מעלייה בהוצאות מכירה ושיווק והנהלה וכלליות.

ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם לכ-48.3 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-6.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ונבע בעיקר כתוצאה מהפרשה לירידת ערך מוניטין בחברת VP Solar. ירידת ערך המוניטין (שאינה תזרימית) בסך כ-73 מיליון שקל, אשר נכללת בסעיף הוצאות אחרות נובעת בעיקר מעדכון תחזית ההכנסות והרווחיות של VP Solar לשנים 2025-2028. החברה צופה קצב צמיחה איטי יותר של השוק האיטלקי אך יחד עם זאת חל גידול של כ-40% בהכנסות החציון הראשון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כמו כן החברה מבצעת התאמות במערך העסקי ופועלת לחיזוק מערך המכירות ב VP Solar.