"נגמרה התקופה שחברות לא מסיימות עבודות בזמן - הרכבת תושלם ב-6 שנים"

מנכ"ל מוריה, מקימת הרכבת הקלה בי-ם: "ה-DNA של החברות השתנה - התחלף דור בעולם התחבורה"
לירן סהר | (4)

העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן החלו השבוע ורבים חיים כעת בחשש גדול מאוד בשל חוסר הוודאות שפרויקט תשתיות רחב היקף זה טומן בחובו – פגיעה בבתי העסק שלאורך הציר, פקקי התנועה הקשים עבור מאות אלפי העובדים שמגיעים מעריי הלווין ומתקפת עכברושים על תושבי העיר.   Bizportal  שוחח עם דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה, הזרוע המבצעת של עיריית ירושלים בהקמת מייזמי בנייה גדולים בעיר, כולל הרכבת הקלה, על הלקחים שנלמדו מהקמת הפרויקט המורכב בבירה וכיצד על ערי גוש דן להתמודד עם הפרויקט הכי גדול הנבנה בתחומן בשנים האחרונות.   ראשית, צריך להדגיש כי מדובר בפרויקטים שונים - בירושלים הרכבת הקלה הוקמה על ידי חברה בבעלות עירונית ועל ידי זכיין BOT  ואילו בגוש דן הפרויקט מוקם על ידי נת"ע, חברה ממשלתית. כמו כן האתגר ההנדסי בירושלים היה קטן משמעותית מאחר ותוואי הרכבת לא דרש חפירה מתחת לרחובות העיר.   "למדנו מטעויות" "למדנו מהטעויות שבהקמת הקו האדום בירושלים וכעת אנחנו מקימים את הקו הירוק והקו הכחול בירושלים ומאריכים את השלוחות של הקו האדום. לאור הניסיון שהצטבר הקווים האלה יוקמו הרבה יותר מהר", אמר נויוירט בראשית הדברים. "כעת הצוות של נת"ע מגיע ללמוד מאיתנו. את הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים לקח 10 שנים להקים ולאור הניסיון והביטחון שנצברו את הקווים הבאים נקים תוך 5-6 שנים בלבד. כעת במקביל לאישורים הסטטוטוריים להקמת הקווים הנוספים, אנחנו עובדים על התכנון המפורט, לא מחכים שהכול יתוכנן עד המטר האחרון. ה-DNA של החברות השתנה, הן מסיימות פרויקטים בזמן".   הפרויקט בירושלים לא עבר חלק  - המצב ברחוב יפו היה מאוד קשה, סוחרים רבים נפגעו והעיר הפכה לפקק תנועה אחד גדול. נויוירט מדגיש כי בכל פרויקט ברמה העירונית חייב להיות תקציב לקשר עם הקהילה – "צריך לדעת  איך לדבר בשפת האוכלוסייה ולהגיע אליה הרבה לפני. צריך לעבור מבית לבית, אני מקבל תמונות של אישה שנשבר לה העקב בגלל עבודות התשתית ותלונות של זוגות מבוגרים שהגישה שלהם לרחוב נחסמה, עד לרמה הזאת צריך לטפל".   "הסוחרים עברו תקופה איומה, אבל בפרספקטיבה של זמן, לאחר השלמת הפרויקט העסקים רק הושבחו – המחירים ברחוב יפו מרקיעים שחקים. צריך לעזור לאנשים לעבור את תקופת הביניים באמצעות שילוט החנויות, יצירת מעברים, מתן הקלות שיאפשרו לחנות לעבור לתחום אחר שרישיון העסק שלה לא איפשר, לדוגמה להפוך אותה לדירת סטודנטים, חייבים להפעיל המון חשיבה יצירתית. שם המשחק הוא עבודה נקודתית. פטור מארנונה הוא בעייתי, כי זה מלמעלה, רון חולדאי, ראש העירייה, לא יכול לתת מיוזמתו, העירייה צריכה למצוא דרכים אחרות לעזור".   נויוירט מנסה להרגיע במעט את הפניקה שנוצרה סביב העבודות בגוש דן – "את הפתרונות צריך לתת לבעלי העסקים בתוואי הקו, כל שאר הגורמים יפעלו לפי כוחות השוק. גם בנושא הפקקים הדברים יסתדרו – אנשים יודעים להתארגן על עצמם, אף אחד לא ייצא מהבית ללא ידיעה מתי יגיע למשרד. מקימים חניוני חנה וסע, שאטלים, אופניים חשמליים, נסיעה משותפת, היחידים שצריך באמת לתמוך בהם הם אלו שהמציאות שלהם השתנתה".   "הקו האדום בגוש דן ממש לא מספיק" "אני מאמין שיסיימו את העבודה על הקו בתל אביב תוך 6 שנים", מעריך נויוירט, "יש עבודה אינטנסיבית, המומחים הולכים "להתאבד" על זה, הם לא רוצים אחר כך להסתבך בתחקירים. אם המדינה לא תעצור את הכספים הפרויקט יתקדם. אנחנו ב-DNA של חברות שמסיימות פרויקטים בזמן, צריך לשנות את הסטיגמה שדבקה בפרויקטים".   נויוירט אופטימי לגבי ההמשך וסבור כי את הקווים הבאים בגוש דן ייקח הרבה פחות זמן להוציא לפועל - "לגבי תל אביב, הקו האדום ממש לא יספיק, אין משמעות לקו הבודד אלא רק לרשת. לדעתי זה לא ייקח 30 שנה עד שנראה את הקווים הנוספים בגוש דן, עקומת הלימוד היא מהירה ותוך עשור פלוס נראה גם את הקווים הנוספים מושלמים. משקיעים אנרגיה וקשב וחוקרים את כל שרשרת הייצור בעולם ההנדסי - אני רואה נהירה של אנשים ללמוד את תחומי התחבורה הציבורית. בעשורים הבאים ידברו על תשתיות בישראל, ידברו על תחבורה ציבורית. אני מתרשם מהדיונים במשרד האוצר ובמשרד התחבורה, הקשב הוא מקסימלי, התחלף דור בעולם התחבורה ויש עניין לאנשים לקדם את הדברים". 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דני 09/08/2015 10:12
    הגב לתגובה זו
    משום מה כל " המומחים " לעניני תנועה וקטסטרופות מובילים בטוקבקים. אז תרגעו. יהיה קשה בתל אביב בעיקר לבעלי העסקים באיזור . אך בעקרון הפרוייקט יתקדם כי כולם יודעים להסתדר, הנהגים וגם בעלי העסקים. אני אפילו מתנבא שהסיום יהיה מוקדם יותר. תרשמו ותזכירו. לשם גלוי נאות , אני לא עובד בנתע, לא בעל עסקים ולא גר בתל אביב גופה. אני סתם מהנדס תנועה עם נסיון של 40 שנה.
  • 3.
    יותר בטוח מלוטו 06/08/2015 17:33
    הגב לתגובה זו
    100 ש"ח על כל חודש איחור? הקופה תתרם
  • 2.
    חחחחחההההחחחחחההההחחחחחההההחחחחההההההחחחחחההה (ל"ת)
    נקרעתי מצחוק חחחחההה 06/08/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    באמת? ומה עם הרכבת המהירה י-ם - ת"א ? תקועה!!!!!!! (ל"ת)
    יעקב-ירושלמי 06/08/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
השקעה במניות או דירות (גרוק)השקעה במניות או דירות (גרוק)
ניתוח

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?

מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים 

מנדי הניג |

מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.  

כאשר  בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה. 

מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים

מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?

לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.

כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות. 

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר

המידע המלא לא נמסר, לביזפורטל נודע שרעננה תבלוט במכרזי דירה בהנחה הפעם ובפעמים הבאות - כל הפרטים על הפרויקטים ברעננה ומה ההנחה שתקבלו? וגם - לקנות דירה בלי הון עצמי
רן קידר |

הפרויקטים של דירה בהנחה ברעננה צפויים להיות המעניינים ביותר.  בשבוע הבא תחל ההגרלה, אבל לביזפורטל נודע שרעננה תהיה דומיננטית בפרויקטים הקרובים ובמכרזים הבאים של דירות בהנחה. בסה"כ מדובר על יותר מ-1,200, כנראה שחלק משמעותי כבר הפעם. 

הדירות האלו יוצעו בכ-19-20 אלף שקל למ"ר והן נמצאות באזור צפון מערב רעננה. מדובר האזור שהמחירים בו הן לפחות 32 אלף שקל למ"ר, כלומר מדובר על הנחה ענקית שיכולה גם להיות מעל 1 מיליון שקל. זו הסיבה שהציפיות הן רוב המשתתפים יציעו בהגרלה לקנות דירה בפרויקטים ברעננה. נזכיר שעל פי ההערכות ישתתפו בהגרלה לדירה להנחה מעל 120 אלף זכאים, כשזה גם יכול להגיע ל-140 אלף זכאים. כל זכאי רשאי להתמודד בשלושה מקומות, אך נראה שברעננה ההנחה היא הגדולה ביותר כך שסביר שכולם, או כמעט כול יתמודדו  על רעננה. 

אם מדובר על 1,000 דירות שיוגרלו, הרי שהסיכוי שלא לבני המקום הוא פחות מ-1%. לבני המקום תהיה עדיפות גדולה, כשאם להתייחס לממצאים של ההגרלות הקודמות מבחינת שיעור השתתפותם הרי שהם יכולים להגיע לסיכוי זכייה של  6%-10%. לא מעט, אבל זו הערכה ראשונית. נזכיר שההטבה לבני המקום עדיין קיימת ומקצים להם כמות מסוימת של דירות למרות שחלקם באוכלוסייה מאוד קטן כי העירייה רוצה לעזור לתושבים שלה. בפועל זה סוג של "שוחד בחירות". 

אין לזה הצדקה. ההיפך - זה מגדיל פערים. ילדים של תושבי רעננה המבוססים יקבלו מתנה של 1 מיליון שקל וילדים של תשובי דימונה מקבלים מתנה של 100 אלף שקל. זה מגדיל פערים, זה חלם ו"טעות נגררת"   ענקית שגרמה למאות זוגות בהרצליה, רמת גן ומקומות מבוססים במרכז ןלהרוויח כסף גדול על חשבון הציבור כולו ובעיקר על חשבון אלו שבאמת צריכים ולא יכולים להגיע לדירה.



                דירה בהנחה ברעננה - מקום מצוין (מסומן בעיגול אדום במפה)