ההסכם עם יוון דחף את אירופה לסגור בעליות: הקאק טיפס 1.9%, הדאקס ב-1.5%
לא כל יום אירופה מתהדרת באירוע היסטורי. הבוקר נחתם ההסכם החדש בין אירופה ויוון.
לעדכונים שוטפים בנושא - לחץ כאן.
יום המסחר הראשון לשבוע הנוכחי באירופה נפתח עם הודעה חיובית זו. הקאק בצרפת עלה ב-1.94% והדאקס הגרמני חתם בעליות של כ-1.5%. למסיבת העיתונאים שלאחר ההסכם - לחץ כאן.
דאקס
CAC 40 -0.18%
פוטסי
מילנו
סביר להניח כי העליות בימים האחרונים כבר החלו לגלם חתימת הסכם עם יוון - ומכאן העליות היום אינן קיצוניות. בנוסף, היות וההסכם דורש עוד מספר אישורים בפרלמנטים באירופה, כולל הפרלמנט באתונה, קשה 'לברך על המוגמר' בנושא.
את רוב העליות לקראת ההסכם כילו המדדים ביום שישי האחרון כאשר בעקבות ההצעה היוונית העדכנית שהוגשה על ידי ציפראס, זינק הדאקס בכ-2.9%, וסגר 3 ימים של עליות, בהם עלה המדד בקרוב ל-5.9%. מדד הקאק הצרפתי, הגיב בקיצוניות רבה יותר להתפתחויות החיוביות מהמדד הגרמני. באותם שלושה ימים של עליות, זינק הקאק במעל ל-6.3%. לכן - ניתן להניח כי הכרזה רשמית על הסכם תעורר את השווקים ותדחוף אותם מעלה.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנושא אחר משוק הנפט שאמור גם הוא להשפיע על השווקים במידה משמעותית, דווח היום כי ההסכם בין איראן לשאר המעצמות ממשיך להיות תקוע. הסכם בין איראן למעצמות יסיר מעליה את הסנקציות ובעיקר יאפשר לה לשוב אל שוק הנפט העולמי ובתוך כך להשפיע על מחירו. עם היוודע על כך שהמו"מ בין איראן לשאר היבשת לא מתקדם התאזן מחירו של הנפט והתייצב לכדי 52.7 דולרים לחבית.
מניות במרכז
- 5.אנחל 13/07/2015 19:26הגב לתגובה זובכלל נראה לי שהמשברים שאחרי 2008 הם משברים מתוכננים על ידי שורטיסטים. פוטין עשה ים כסף בבורסה מהמשבר של אוקרינה. מי זוכר את המשבר הזה היום?
- 4.אנחל 13/07/2015 19:23הגב לתגובה זוכולם רוצים להישאר בחיים. גם היוונים. אגב, ראיתם פעם מדינה שפשטה רגל? אני לא ראיתי. אבל ראיתי את יוון. אני מוכן לקנות את נכסי הממשלה שם בפי 2 מהחובות שלהם. רק שימכרו לי.
- 3.יוכי 13/07/2015 19:20הגב לתגובה זואיזה בלגן. סמכתי על הכותרות בביזפורטל.
- 2.איילי 13/07/2015 10:12הגב לתגובה זווהשיירה עוברת.
- 1.חתימת ההסכם אמרתם? 13/07/2015 10:11הגב לתגובה זומי חתם עם מי ומתי? עיתונות פפראצ'י של צהובון זול?
- יווני פרגמטי 13/07/2015 10:51הגב לתגובה זומתבאס בשבילך
- ליווני 13/07/2015 12:29כולה שורטון של 15 מליארד פאונד על הפוטסי. אז..אל תרחם עלי חמוד..יילך 2 מלייארד..יבוא אחר..ככה זה בחיים..הולך ובא..בא והולך..ובסופו ל יום כשאתה מביא הבייתה כמה לירות ללחם ומרגרינה והולך להתענג לצלילי הגרמופון..אז הכל תקינתה. גרמופון הקש יש אומרים בגוגל. אני לא יודע מה זה הגוג(ל) ומגוג הזה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
