שרי האוצר של האיחוד לא הגיעו להסכמה בנושא יוון - הדיונים יימשכו היום
הסאגה היוונית פשוט מסרבת להגמר: אתמול (שבת) נפגשו שרי האוצר של הגוש האירופי, ונכשלו להגיע להסכמה. יותר מכך: אפילו הצהרה משותפת לא יצאה מבריסל. שר האוצר הגרמני אף טען: "האמון נהרס בחודש האחרון". נראה כי ההצעה היוונית העדכנית לא מספיקה לשרי האיחוד, מכיוון שחובה של המדינה גדול מדי - והפתרון המוצע לא מכסה אותו. בנוסף, עניין האמון בין המדינות קריטי, כאשר האירופים פשוט לא מאמינים ליוונים שאלו יבצעו את הרפורמות, ויחזירו את חובם. היום ייפגשו שוב שרי האוצר של האיחוד, ובהמשך יצטרפו גם מנהיגי המדינות.
על פי סוכנות ''דאו ג'ונס'', האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע טוענים כי יוון זקוקה ל-74 מיליארד אירו כדי לשלם את חובה, אך ההצעה החדשה 'מכסה' 53 מיליארד אירו בלבד. שר האוצר הפיני היה ממובילי ההתנגדות ליוון, ואף אמר: "אני לא מאמין שניתן עוד הלוואה נוספת ליוון". המדינה תומכת בהוצאת יוון מהגוש.
כאילו הקונפליקטים בפוליטיקה הבינלאומית לא מספיק דרמטיים, הפוליטיקה הפנימית במדינות המעורבות בנושא מייצרת בעיות גם כן: עיתון 'בילד' הגרמני דיווח אתמול כי קיימים חילוקי דעות בין הקנצלרית אנגלה מרקל לבין שר האוצר שלה וולפגנג שויבלה. על פי הדיווח, מרקל בעד הסכם עם יוון ואילו שויבלה טוען שההצעה היוונית לא מספקת והוא נגד שיחות נוספות מול יוון.
משוכה רצינית בנושא היווני הייתה הפרלמנט היווני, אשר אישר את תכניתו של ציפראס לקיצוצים במדינה, אך כאמור, כעת אלו האירופים שמקשים על הגעה להסדר. אך
אתמול דווח כי הגרמנים מציעים יציאה מסודרת של יוון מגוש היורו, למשך 5 שנים.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום שישי האחרון השווקים באירופה הגיבו בראלי יוצא דופן, לאחר הגשת ההצעה היוונית, כאשר הדאקס הגרמני טס 2.9%.
- 4.רואה עתיד 12/07/2015 10:34הגב לתגובה זווכול "בעיית האמון" תיפתר
- 3.האריס 12/07/2015 10:21הגב לתגובה זוהם בטוחים שהם החכמים וכל האחרים טיפשים ונאיבים. האמון נרמס על ידם ואף אחד לא רוצה להתעסק איתם .
- 2.דוד 12/07/2015 08:40הגב לתגובה זו, ביום שישי בערב שכל הבורסות עלו כל מניות המעוף הישראליות ירדו.(בלי קשר לשיחות) בכל עיתוני העולם כתוב מציינים שהשיחות נמשכות. ופה זה אסון. אם זה לא שחיטות אני צנצנת
- 1.מיקי 12/07/2015 08:28הגב לתגובה זואני חייב לומר לביזפורטל שבתור אתר שמתיימר למקצועיות הרי שהכותרות חייבות להשתדרג. זה נראה רע, מגמתי, רייטינגי בעליל וגורם לנזק מוכח להרבה משקיעים קטנים ומבולבלים ולא משנה בכלל באיזו פוזיציה הם נמצאים. שנים זה כך ! תשפרו, די כבר. כנ"ל גלובס...איזו דרמה ואיזה בטיח ? מו"מ לגיטימי וכל עיקוב ומחלוקת הינה נורמלית לאור הנסיבות וזהו.
- יותר מזה! 12/07/2015 10:12הגב לתגובה זולקראת השעה 01:00 של יום ב' שעון ישראל - זה מה שכתבו בביזפורטל. אז מה השתנה! למה בין לבין מכניסים לפניקה מיותרת, נחכה ונראה אחרי שעת הש'. הרי לא תכננו מלכתחילה לקבל החלטות לפני!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
