'אגרוף ברזל': לא תאמינו באיזה כלים נקט הלילה ממשל סין - ומדד שנחאי מתפוצץ

ביום אחרי הסערה בבורסות סין, הממשל פשוט עושה הכל ומעביר בכוח את המדדים לעליות שערים
מערכת Bizportal | (34)

הממשל הסיני פשוט עושה מה שהוא רוצה בבורסות הסיניות, והכל במטרה לעצור את המפולת שהחלה לפני 3 שבועות. ולפחות לגבי הבוקר הזה, הוא גם מצליח - מדדי המניות  בסין רשמו את היום החזק ביותר מאז 2009.

מדד שנחאי פתח את יום המסחר הנוכחי בהמשך נפילות וצלל עוד כמעט 4% אבל שורה של צעדים חדשים חסרי תקדים עליהם הכריז הלילה הממשל הסיני הביאו לשינוי מגמה. הצעד האגרסיבי ביותר הוא הודעה על איסור מכירת מניות ע"י בעלי עניין (אחזקה של מעל 5%) למשך 6 חודשים. ולפי הודעת הרגולטור, בעל עניין שבכל זאת ימכור מניות, צפוי לתגובה חריפה מאוד מצד הממשל.

צעד דרקוני נוסף מצד הממשל הלילה הוא פתיחת חקירות ואף מעצרים של סוחרי שורט. לפי סוכנות הידיעות הממשלתית הסינית, המשטרה בסין תפעל נגד "סוחרי שורט מרושעים". למרות שביצעו שורט אינו מהווה עבירה על החוק, בסוכנות הידיעות נכתב כי הממשל יפעל ביד קשה ביותר כנגד כל פעולה שאיננה בהתם לרגולציה". בתקשורת הסין מדווחים כי נציגי משטרה הגיעו למשרדי הרשות לני"ע בסין בכדי לבדוק כיווני חקירה כנגד אותם שורטיסטים. 

מדד שנחאי ששצלל 33% תוך 3 שבועות וגם את יום המסחר הנוכחי פתח בנפילות, סגר בעלייה של 5.8% (אחרי שכבר נסחר בעלייה של 7%). מדד האנג סנג בהונג קונג שנפל אתמול 5.8% (היום הגרוע ביותר מאז 2011) זינק היום 3.7%. 

שנחאי -0.25%

האנג סנג -0.92%

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, פרסם היום ניתוח מיוחד לנפילות בבורסות בסין והסביר כי בטווח הקצר המדדים בשנחאי ושנזן צפויים להמשיך לרדת, אבל יש מדד שמאפשר להיחשף כעת לסין בצורה נוחה -  לכתבה המלאה לחץ כאן

קיראו עוד ב"גלובל"

תקציר המפולת והסיבה המרכזית: מדדי המניות בסין שזינקו כ-150% תוך פחות מ-12 חודשים, החלו לפני 3 שבועות בנפילה חופשית. זה החל בעיקר ברקע לצעדים בהם נקטו ברוקרים בסין שבחרו להגביל משמעותית את האפשרות ללוות כספים לצורך רכישת מניות. אותם ברוקרים עשו זאת מתוך הבנה שמחירי המניות הגיעו לרמות בלתי סבירות ולכן מתן הלוואה לצורך רכישתן הפכה לעניין מסוכן מאוד. בשוק הבינו את המסר - הבורסה הסינית הפכה לבועה, ומכאן הדרך לפיצוץ הייתה קצרה.

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    לוי הבקסיס ניסתה לקדם 90% משכנתה. (ל"ת)
    מוטי 10/07/2015 07:20
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    הממשל הסיני לא פראייר. ביבי וכחלון: תלמדו (ל"ת)
    ספקולנטים 09/07/2015 16:32
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    משקיע 09/07/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    הכלי הזה אמור להיות להקטנת סיכון ובניית הגנות וגידור, מי שמשתמש בכלי הזה לא כפי שהיה אמור להיות במקור וגורם תוך כדי כך למניפולציות בשער, שהמשטרה הסינית תטפל בו, הלוואי ככה בכל הבורסות.
  • איילי 09/07/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    שורטים תורמים להגדלת הנזילות מצד המוכר בסחר הדו צדדי. כל עוד שוק ההון מתנהג בצורה נורמאלית הוא אכן יכול להועיל הן בגידור והן לספק נזילות , אולם כשספקולנטים מנצלים כלי זה לרעה טוב שהממשל מתערב בהגבלת השורטים. אגב זה לא חדש , במשבר הסאבפריים ב -2008 , גם אירופה וגם ארה"ב עצרו את השורטים במניות לתקופה מסוימת עד שחלה התייצבות בשוק ההון.
  • 22.
    נילי 09/07/2015 12:12
    הגב לתגובה זו
    בכלכלה חופשית. זוהיא כלכלה קשיחה כמו של הקומוניסטים דאז. זה פשוט לא יחזיק מעמד .
  • 21.
    מדינת עבדים קומוניסטית . (ל"ת)
    בא 09/07/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    גם אצלנו נחוצים צעדים קשים נגד סוחרי שורט (ל"ת)
    הורסים את הבורסה 09/07/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    שחרזדה 09/07/2015 11:09
    הגב לתגובה זו
    מחר גם לנו לא ירשו למכור ...עלה 150 ירד 30 מה הפאניקה ????
  • 18.
    זקן חביב 09/07/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    רק יש בעייה צריך לארגן הקורס לפקידונים בין השעות 10.00-14.00 אח"כ הם הולכים לבלות ולישון
  • 17.
    יוסי 09/07/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    עצה קטנה, אל תתחילו כל כותרת שניה באתר הזה עם "לא תאמינו...", זה מגוחך ולא מקצועי.
  • עידן 09/07/2015 11:19
    הגב לתגובה זו
    היישאתה מתוגמל לפי כמות כניסות\צפיות בכתבה,לא תבחל באמצעים...
  • 16.
    ממשל סי (ל"ת)
    אורי 09/07/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מספיק עם הנאיביות 09/07/2015 09:59
    הגב לתגובה זו
    יכולים להגיע להחלטות כאלה.
  • 14.
    בועה זו בועה!!! 09/07/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
    העתיקו את כותרת הטוקבק וחפשו סרטון בשם הזה באינטרנט https://www.youtube.com/watch?v=UydmZU2p0r8
  • שמח מאוד שראיתי. תודה (ל"ת)
    זוג צעיר 09/07/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
  • אחלה סרטון אנשים! (ל"ת)
    רפי 09/07/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    עאלק שוק חופשי 09/07/2015 09:35
    הגב לתגובה זו
    אסכולת שיקגו והשוק החופשי
  • קומוניזם זאת המחלה המסוכנת ביותר . (ל"ת)
    בא 09/07/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    בסין קופצים מהגג 09/07/2015 09:25
    הגב לתגובה זו
    פחד אלוהים בשווקים
  • 11.
    אנונימי 09/07/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    מתפוצץ. איזה כותרות, איזה יופי. דרמה, היסטריה, פאניקה! כל הכבוד ביזפורטל, כל הכבוד
  • עידן 09/07/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
    היישאתה מתוגמל לפי כמות צפיות בכתבה,לא תבחל באמצעים.
  • כל יום קורה משהו מדהים, לא יאומן ובלתי אפשרי בביזפורטל (ל"ת)
    יושי 09/07/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אלי 09/07/2015 09:15
    הגב לתגובה זו
    אמיתית יותר מפ 2 מהמקובל. שווה לנצל רגיעה ולצאת בטרם ייפתח המסחר באירפה.למי שמעודכן אירופה דוחה את תחנוני יון להעביר כסף. האמון כבר ברצפה
  • 9.
    אלי 09/07/2015 09:05
    הגב לתגובה זו
    אמיתית יותר מפ 2 מהמקובל. שווה לנצל רגיעה ולצאת בטרם ייפתח המסחר באירפה.למי שמעודכן אירופה דוחה את תחנוני יון להעביר כסף. האמון כבר ברצפה
  • 8.
    ייאי 09/07/2015 09:03
    הגב לתגובה זו
    20% ואחרי זה תחל התייצבות.
  • 7.
    יואב מגבעתיים 09/07/2015 09:02
    הגב לתגובה זו
    ותלמדי איך פועלים נגד הספקולנטים.........תראי איזה בית ספר עושים לך גם הבוקר בדולר........חחחחח...........עוד יכתבו עלייך שהרסת את הכלכלה........תכנסי מועצת נגידים מיידית ותצאו בהחלטות אמיצות.......ראי דוגמא מהסינים.......הרי בשער 3.41 תעשי זאת בוודאות ,אז לטובת המשק עשי זאת כבר עכשו
  • שמטוב 15/07/2015 22:49
    הגב לתגובה זו
    פלוג היא הספקולנטית הכי גדולה בארץ. זה שקוראים לספקולציות שלה בשם אחר זו בדיחה על חשבוננו. היא מריצה את הדולר כלפי מעלה.
  • 6.
    שימי 09/07/2015 08:51
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהראשות תתעורר ותפסיק עם המניפולציות של השורטיסטים שהתלבשו על כל המניות ואז אולי יהיה מסחר הוגן שווה לכל המשקיעים
  • 5.
    "באיזה כלים"? "באילו כלים" (ל"ת)
    עברית קשה שפה 09/07/2015 08:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Avishai159 09/07/2015 08:35
    הגב לתגובה זו
    וכשזה לא יעזור יתחילו להרוג?...
  • 3.
    יאיר 09/07/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
    תהיה זהה. ראו הוזהרתם.
  • גם עכשוו הבנקים מווסתים את ניירות הערך. (ל"ת)
    שמטוב 15/07/2015 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יואב 09/07/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
    למה שלא נאמין , מה אנחנו מפגרים?
  • 1.
    דרך סלולה להרס הכלכלה (ל"ת)
    ניר 09/07/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.