זה הדיווח שגרר נפילות בדקות האחרונות אמש בוול סטריט
פחות מחצי שעה לסיום המסחר הערב עוד נסחר מדד ה-S&P 500 בעליות של 0.3%, אבל אז הגיעו הדיווחים מאירופה - והמדד סגר במינוס 0.42%. מדובר בדיווח מצד ה-ECB לפיו הארגון לא מתכוון לאפשר יותר לבנקים יוונים גישה לבנקים במרחב האירו באמצעות מתן ערבונות בצורה של אג"חים של ממשלת יוון.
במילים אחרות, הבנק המרכזי האירופי אומר לממשלת יוון כי הערבונות שלה לא יתקבלו יותר - ובכך הוא מחריף את הלחץ לכיוון ביצוע רפורמות מבניות ביוון. זה כמובן בדיוק מה שמפלגת ה'סיריזה' שזכתה לאחרונה בבחירות במדינה ברוב מוחץ והרכיבה בקלות ממשלה מתנגדת לו נמרצות.
עד כה הבנק המרכזי האירופי התיר לבנקים היוונים גישה למלווים באירופה באמצעות ערבונות של ממשלת יוון וזאת בהסתמך על כך שהאיחוד האירופי מזרים סיוע ולמעשה מחזיק את יוון בחיים. עם זאת, ב-28 בפברואר פוקע הסכם הסיוע ולפי הודעת ה-ECB המערב - אין כל וודאות שהסכם המשך יושג בקרוב ולכן אי הוודאות גבוהה.
גיא בית אור, כלכלן שווקים בכיר בפסגות, הגיב לאירועים ובשיחה עם Bizportal אמר כי "ככל שהמשא ומתן ואי הוודאות יימשכו - כך הסנטימנט לגבי אירופה יהיה שלילי יותר". בית אור המשיך וציין כי "שר האוצר היווני מעוניין לקדם הצעה חסרת תקדים שלפיה שירות החוב של יוון יותנה בצמיחתה הכלכלית, כלומר במידה ויוון לא תצמח היא לא תיאלץ להחזיר את חובותיה. נקודת מחלוקת נוספת היא המדיניות הפיסקאלית והקיצוצים להם היוונים מתנגדים בכל תוקף". בשורה התחתונה אמר בית אור כי "יוון היתה ותישאר חדלת פירעון ותישאר כזו. ככל שהצדדים יכירו בכך מוקדם יותר - כן ייטב לכולם".
- למה כלכלת גרמניה מתכווצת והאם היא תתאושש ואיך זה שמדד הדאקס הגרמני דווקא שובר שיאים?
- הקורונה מאיימת על גוש האירו; התמיכות הממשלתיות באירופה לא מספיקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה הרשמית להחלטה הזו היא אי הודאות באשר ליכולתה של יוון להבריא את עצמה. הבנק המרכזי מאותת בכך ליוון, כי הוא לא מעוניין לאפשר לה להמשיך ולגלגל את החוב שלה. "יהיה סביר להניח כי חוסכים רבים עשויים למשוך את פקדונותיהם מהבנקים לאור המהלך. כך אמר פיטר בוקבאר אנליסט בכיר ב-Lindsey Group, חברה אמריקאית העוסקת בייעוץ כלכלי. בוקבאר הוסיף כי "במידה ויוון תגיע להסדר מול ה-ECB וקרן המטבע העולמי, קרוב לוודאי שהמגבלה תוסר".
- 3.דוד 06/02/2015 22:12הגב לתגובה זוהבורסות מזנקות ואתם עמוסים בפוטים ועובדים עם שחקני המעוף
- 2.אין כתבה המקום ריק!!!! (ל"ת)Rafy 05/02/2015 10:06הגב לתגובה זו
- 1.יוסקה 05/02/2015 09:00הגב לתגובה זואיזו דרמה וואי וואי !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
