מפחיד: הנפט ממשיך הבוקר בהתרסקות הטוטאלית - קובע שפל בלתי נתפס
מחיר הנפט צולל הבוקר עוד 3.5% ונסחר במחיר שפל של 44.5 דולר בלבד, זאת אחרי שאתמול צלל מחיר החבית ב-5% ברקע להפחתה הדרסטית במחיר היעד לנפט מצד כלכלני גולדמן זאקס.
רוצים עוד קצת שמן למדורה? שר האנרגיה של איחוד האמיריות אמר אתמול כי ארצו מתכוונת להגיע ב-2017 להפקה של 3.5 מיליון חביות ביום. כעת מפיקים באיחוד האמירויות 2.7 מיליון חביות בלבד.
הסוחרים דרוכים כעת לקראת נתון מלאי הנפט בארה"ב שיפורסם מחר, ויאותת לגבי רמת הביקושים לנוזל השחור. התון יפורסם מחר בשעה בשעה 17:30 (שעון ישראל) והצפי הוא לגידול של 1.75 מיליון חביות במלאי הנפט שצפוי לעמוד כעת על 384 מיליון חביות, שזה גבוה ב-8% מהממוצע בחמש השנים האחרונות בעונה זו. כלומר ההיצע עולה על הביקוש. במידה ונראה גידול מתון יותר במלאי הנפט ואפילו ירידה - הנפט עשוי להגיב בעליות.
בתוך כך, בתחילת השבוע פורסם ב-USA TODAY ראיון רחב עם הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל שאמר כי "אני בטוח שאנחנו לעולם כבר לא נראה שוב מחירי נפט של 100 דולר ויותר". בן טלאל הסביר גם למה סעודיה מסרבת לחתוך בתפוקת הנפט.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי הבוקר דווקא פורסם נתוני הייצוא לדצמבר שרשמו עלייה של 9.7% ועקפו את התחזיות בזכות ביקושים גבוהים מהשוק האמריקאי, האירופאי ודרום מזרח אסיה. בדר"כ דיווח שכזה תומך במחיר הנפט - היום אף אחד לא מתייחס.
מחיר הדלק בתחנות בארה"ב יורד היום לממוצע ארצי של 2.139 דולר לגאלון (בתרגום לעברית - 2.2 שקלים לליטר!), ירידה של 42% מאז אפריל בשנה שעברה. בישראל מחיר הדלק בתחנות ירד בינתיים ב-19% בלבד (המחיר נקבע חודשית, ובסוף דצמבר הנפט עמד על 55 דולר, כלומר מאז ירד עוד כמעט 20%). נציין כי מאז יוני 2014 מחיר הנפט התרסק בלא פחות מ-58%.
מחיר הנפט, גרף שבועי מאמצע 2009
- 18.יובל 14/01/2015 08:19הגב לתגובה זוכל ההפרש מיסים מיסים מיסים שהולכים לגנבים.
- 17.שלומי 13/01/2015 22:26הגב לתגובה זואנו עדים לאחרונה מגמה חסרת תקדים מכל פינה על שוק הגז-נפט מתקפת הפחדות כאילו כל העולם עומד לקרוס בגלל ירידת מחירי הנפט בעיולם בעוד שלמעשה המחירים היורדים הם בעצם לטובת הכלכלה הגלובלית בסופו של יום, אלא שיש מי שמעוניין ליצר אנדרלמוסיה והפחדות בזירה זו....והמבין מבין
- 16.מייק 13/01/2015 20:01הגב לתגובה זואל תירא עבדי יעקב המשקיע.....קח סבלנות ושמור על אורך רוח וצפה שמניות הגז עודד יפתיעו לטובה ויוכיחו את כוחם ועוצמתם תוך מספר שנים בודדות ומי שחושב לגרוף רווחים תוך מספר חדשים או בפחות מ-3 שנים אז שילך למקום אחר.....
- 15.זה הזמן לנפט 13/01/2015 18:21הגב לתגובה זויש מדינות שיקרסו במחיר הזה רוסיה ועוד מדינות שלא יעמדו בנפילות
- 14.אין קשר למחיר 13/01/2015 18:18הגב לתגובה זומה שנוצר זה התפרקות במחיר ודבר זה יוביל לבעיות בעתיד והאופציה שעל השולחן היא בלימת המחיר שלב ראשון ומיידי וחזרה לשער של60 דולר זה עלול להפיל בורסות בעולם ושם אף אחד לא מעוניין הזדמנות פז למחיר היום
- 13.נפט זה אוצר טבע 13/01/2015 18:11הגב לתגובה זובגלל המחיר הנמוך צריכת הדלק תגדל ואז יגרום להרגלים וצריחה מוגברת ולשאיבה מואצת שלא תעמוד בעומס ודבר יוליד דבר והעליות בדלק זה עניין של זמן שיתפוצץ ולכן המחיר יעלה ובקרוב מאוד
- 12.מעניין מה מירי רגב חושבת על מחיר הנפט (ל"ת)ישראל 13/01/2015 12:09הגב לתגובה זו
- מירי רגב חושבת??? (ל"ת)צחי 14/01/2015 15:39הגב לתגובה זו
- 11.בא 13/01/2015 12:03הגב לתגובה זורצח וגם התחצף ושיקר לאלוהים .ומאז צאצאיו עושים כאן את כול הבלגן ,אפשר למצוא אותם בפוליטיקה או בכלא ,אלוהים בחר את הבל בגלל שידע שקין כזה .
- 10.יצחק 13/01/2015 11:49הגב לתגובה זולמה לא מורדים מחירי חשמל ודלק
- רוב המחיר זה מס ,מה נולדת אתמול . (ל"ת)בא 13/01/2015 12:04הגב לתגובה זו
- 9.שישקו 13/01/2015 11:32הגב לתגובה זושנגמרו הי ים של נפט זול ואין סיכוי שהנפט ירד מעל 70 דולר....מזכיר לי את הסיפורים שמחירי הנדל"ן רק עולים ויעלו...כל בועה סופה להתפוצץ.
- 8.לוגי 13/01/2015 11:11הגב לתגובה זו"שימו לב לגפרור הנוסף שנזרק למדורה"... ממתי גפרור שנזרק למדורה מלבה אותה? נפט, שמן אולי כן, אבל גפרור ??? חוץ מזה שהנפט זול עכשיו אז למה לא...
- 7.GUY 13/01/2015 11:11הגב לתגובה זומכבסת מילים : מיסים , בלו על הדלק , מצלמות מהירות , ועוד שקרים שנותנים תירוץ לחבורת המושחתים מימין ומשמאל להתעלל בנתינים . מהפכות עושים בכוח .
- 6.אנליסט עממי 13/01/2015 10:52הגב לתגובה זומחיר הנפט הגיע לשפל, שמעבר לו תהיה קטסטרופה עם השלכות קשות שעלול חס וחלילה לגרום למלחמות. גם אם המלאים עלו ב- 10%, אז המחיר היה צריך לרדת בשיעור דומה ולא ביותר מ- 50%, לכן אני חושב שהמחיר יעלה תוך פחות משנה למחיר של לפחות 60$ וזה אומר עליה של מעל 30%. זו דעתי ולא המלצה וכל אחד ישקול ויעשה כראות עיניו. בהצלחה!!!
- 5.משקיף 13/01/2015 10:23הגב לתגובה זוהצרכנים יהנו מרווחה ויקנו עוד,התל"ג יגדל,רק חברות ומדינות הנפט יפסידו חלק מרווחי העתק שלהם ובא לציון ולעולם גואל במקום הגועל של הניצול הציני.
- 4.עוף החול 13/01/2015 10:07הגב לתגובה זותרוויח הון מירידת הנפט והרווח עדיין לא מגולם במחיר המניה
- מאיר 13/01/2015 14:48הגב לתגובה זושווי המלאי של בזן ירד משמעותית.
- 3.זה סופה של כל בועה!!! בקרוב בנדל"ן בעזרת השם! (ל"ת)שאפיק 13/01/2015 09:58הגב לתגובה זו
- 2.תפסיקו כבר למחזר כתבות עם כותרות שונות (ל"ת)קורא 13/01/2015 09:50הגב לתגובה זו
- 1.למה זה "מפחיד"? האם אנחנו מעצמת נפט שזה משפיע עלינו? (ל"ת)שאלת תם 13/01/2015 09:41הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
