אורי גרינפלד מפסגות מסביר למה שוקי המניות צללו בסופ"ש - והאם זה יימשך?
מחיר הנפט שצלל ביום שישי האחרון למחיר של 57.5 דולר והשלים מפולת של מעל 40% תוך פחות מחצי שנה הכה קשות במדדי המניות מסביב לעולם. ה-CAC 40 הצרפתי צלל 6.6%, הדאקס איבד 4.8% והדאו ג'ונס האמריקני נפל 3.8% ורשם בכך את השבוע הגרוע ביותר מאז 2011. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, הוציא היום התייחסות לעניין תחת הכותרת - "הם מתחילים לדאוג".
לדבריו של גרינפלד, "על פי רוב ההערכות, ברמת המחירים הנוכחית (62 דולר לנפט ברנט), רוב החברות בתעשיית הנפט בארה"ב הופכות להיות לא רווחיות ולכן כיום, בניגוד למצב לפני שבועיים, יש חשש אמיתי לפגיעה בפירמות ובמשק האמריקאי. חשש זה הביא כמובן לירידה במחירי המניות בכל העולם".
עוד כותב גרינפלד כי "הסיכון שסקטור האנרגיה האמריקאי יהפוך ללא רווחי הוא כמובן סיכון שרלוונטי למשק האמריקאי כולו. התפתחות התעשייה בשנים האחרונות תרמה לא מעט להתאוששות הכלכלה וקשיים בה עלולים לקזז לא מעט מהתרומה החיובית שנובעת ממחירי הדלק הנמוכים. ראשית, ההשקעות במשק עלולות להיפגע כתוצאה מדחייה או עצירה של פרויקטים כאשר רק בסופ"ש האחרון דווח על ירידה חדה במספר האסדות בארה"ב, ירידה שעשויה לסמן את תחילתה של מגמה שלילית בתחום. שנית, סקטור האנרגיה תרם לא מעט לשיפור שנרשם בשנים האחרונות בשוק העבודה האמריקאי כאשר לפי ההערכות, מהפכת האנרגיה תרמה לתוספת של כ-1.3 מיליון משרות (מתוך 9.5 מיליון משרות שחזרו למשק מאז 2012) במגוון תחומים, החל מתחום בכרייה עצמו, עבור בחברות השינוע והתשתיות התומכות בתחום וכלה בחנויות הנוחות שנפתחו ליד המפעלים ובעורכי הדין ושאר עונדי החפתים שמשרתים את הפירמות."
לדברי גרינפלד, "פגיעה בסקטור ומעבר לתהליכי התייעלות עלולים לפגוע גם בהתאוששות המהירה בשוק העבודה. לבסוף, החשש מקשיי נזילות של חברות האנרגיה (כפי שבא, כאמור, לידי ביטוי בעליית מרווחי התשואות בשוק ה-HY) מגביר את הפחד מההשפעות על שוק ה-CDS בפרט ועל סקטור הפיננסים בכלל."
- עברנו את הטריליון: הבנקים, הביטוח, הנדל"ן וטבע מחזיקים את ת"א 35
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, גרינפלד מסביר כי "למרות כל זאת אנו מעריכים כי בטווח הבינוני, החשש מפגיעה בת קיימא בשוקי המניות היא מוגזמת. מנקודת מבט כלכלית, העובדה שמחיר הנפט הנוכחי הוא בעייתי גם עבור מדינות אופ"ק וגם עבור תעשיית הנפט האמריקאית הופכת את המחיר הנוכחי לנמוך יותר ממחיר שווי המשקל. במילים אחרות, ההיצע יקטן או כאשר מדינות אופ"ק יכנעו ויחתכו את התפוקה או כאשר חברות נפט אמריקאיות יקלעו לקשיים ויעצרו את פעילותן. בהנחה שהביקוש לנפט לא ירד הרי שהקיטון ההיצע יתמוך בתיקון כלפי מעלה הרמת המחירים."
ה-S&P500 מתחילת השנה:
- 11.שימי 14/12/2014 16:05הגב לתגובה זומחיר נפט נמוך מוזיל את כל מרכיבי הכלכלה, מוריד את האינפלצייה, ולכן משאיר ריבית נמוכה, ולכן שוק המניות חייב לעלות, ולא לרדת!!!
- 10.חברים 14/12/2014 15:15הגב לתגובה זוהוא כול הזמן מנפח אותו יש פלה בכול העולם נפילות חדות ופו הבלון החמצן מנפח אתו המדינה היתפרקה והבלון מתנפח חברים יש פלעים בבורסה יהה בסוף עקיצה כאבת לציבור
- אולי תלמד לכתוב בעברית? (ל"ת)ארטיק 15/12/2014 10:06הגב לתגובה זו
- 9.רק גורביץ המלך =להרוויח זה לעשות הפוך על דבריו (ל"ת)אוראבך 14/12/2014 15:07הגב לתגובה זו
- 8.אנו לפהי מפולת-צוני ענק מטה. (ל"ת)מיקי 14/12/2014 15:00הגב לתגובה זו
- 7.רמי 14/12/2014 14:58הגב לתגובה זוחלק גדול מהמשקעים לא מתיחס למה שאתה אומר המטומטמים אולי כן
- 6.רמי 14/12/2014 14:53הגב לתגובה זוכול מפולת כזואת מתוכננת ברצותם להעלות את מחיר הנפט אם יעלו אותו ומה היה לפני 6 חודשים שחבית הייתה ב115 !!! אז הם לא ידעו שיש עודף נפט וגז בעולם?
- עילאי 14/12/2014 16:52הגב לתגובה זווכמה שיותר החבית נפט יחזור לכוון 30 דולר ואולי פחות מזה זה יענו המשבר הבא 2000 היה משבר ההיי טק 2008 נדלן 2015 נפט וסחורות מנפחים ואז בום למטה
- 5.פילוסוף 14/12/2014 14:53הגב לתגובה זועד שהרבה חברות נפט לא יפשטו רגל (מה שלא יקרה לסעודיה ,איראן ורוסיה) ,ואיתן כמה בנקים שמימנו את אותן חברות, אין סיבה שלא ימשכו ירידות המחירים.אם תבדקו מה קורה בארה"ב עם התשואה לפדיון של סקטור האנרגיה (שלא לדבר על אותן חברות שלא הצליחו בכלל לגייס הון בבורסה),תבינו יותר טוב לאן נושבות הרוחות.נקודה נוספת :,אף אחד לא יודע באמת מה עלות ההפקה של רוב מדינות אופק ,ולכן אין אפשרות לדעת מתי,אם בכלל,יקצצו בתפוקה.
- עילאי 14/12/2014 16:49הגב לתגובה זואין ספק ששמת לב אני שמתי לב גם מחיר הנפט יהיה משהו קרוב ל 30 או פחות דולר כולם מצפים ל 40 עד 50 אמה מה שכחו להגיד שחבית נפט רצה למעלה סתם בלי הצדקה המלאים מאוד מאוד מלאים ונוצר מצב אבסורדי של עודף עצום משמע יש נפט מעל למה שאמרו לנו והרבה מעל משמע חזרה למחירים של פעם משמע 20 דולר
- 4.מי שלו יברח יבקה על היום שעבר מהבורסה (ל"ת)אבי 14/12/2014 14:43הגב לתגובה זו
- 3.אבי 14/12/2014 14:42הגב לתגובה זואם זה כזנו צריך לברוח כמה שיותר מהר ליפנה שהמפולת קרב ובה כך שכול הזמן הברבור מנגן
- 2.א 14/12/2014 14:32הגב לתגובה זומחירי הנפט הם בעיה שמעיבה על השווקים..אולם..זאת אינה הבעיה הגדולה הקיימת בעולמנו. ספרנו לפחות שבע סיבות גרועות ממחיר הנפט. וכל סיבה בנפרד היא בגדר פצצה. ומה שקורה..בנוסף לנפט..קיימת דינמיקה של צירוף כל המיקרים המעיבים יחדיו בעת הזאת..דבר שעלול לזעזע קשות את כלכלות העולם..מחירי המניות..מטבע..אג"ח..סחורות נמוכים ככל שיהיו..הם בגדר רעשי רקע במסגרת הכאוס שהעולם עלול להיכנס. יום טוב ובשורות טובות.
- 1.אופ"ק+הרוסים+האמריקנים יצמצמו התפוקה ואז המחירים יעלו (ל"ת)אחרת כולם יפלו-ובענק 14/12/2014 13:59הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
