המפולת בבורסת יוון - האם נרגיש את גלי ההדף בשוקי המניות לאורך זמן?
התרסקות כזאת לא רואים כל יום. המשקיעים בבורסת יוון עברו היום את אחד הימים הקשים בהיסטוריה של שוק ההון היווני כאשר מדד המניות המוביל ATG צלל בלא פחות מ-12.78%. על פי מכון המחקר FactSet מדובר ביום הגרוע ביותר של המדד אי פעם. נזכיר כי הפעם האחרונה שהמשקיעים ביוון נכוו בצורה כזו קשה הייתה לפני 27 שנה (!) ב-1987. ב-24 לאוקטובר שנת 2010 - שיא משבר החובות היווני, הירידות ביוון נבלמו והבורסה ירדה "רק" 9.7% לעומת ההתרסקות היום.
התנודה הקשה הזאת מגיעה לאחר שאמש (ב') הכריזה הממשלה היוונית בצעד מפתיע על הקדמת הבחירות לנשיאות לתאריך ה-17 לדצמבר, חודשיים לפני המועד המקורי. מה שמכין את הבמה לקראת בחירות בזק שצפויות להיערך בתחילת 2015.
אז איך בעצם הבחירות ישפיעו על השווקים?
מפלגת השמאל הקיצוני 'SYRIZA' מובילה כיום בסקרים המוקדמים וכרגע היא המועמדת המובילה לזכות בבחירות הבזק הצפויות. המפלגה קוראת לסיום תקופת הצנע ביוון ויוצאת חוצץ כנגד תוכנית החילוץ הבינלאומית שסייעה ליוון ב-2010 להימנע מפשיטת רגל.
גיא בית אור, כלכלן שווקים גלובאלים בפסגות מסביר כי "על פי SYRIZA, יוון צריכה להכריז על "תספורת" לבעלי החוב היווני ולבטל כליל את כל תכניות הסיוע. בחירות כלליות בעת הזו, אשר ייתכן ויעלו את מפלגת SYRIZA לשלטון, עשויות להטיל בספק את קבלת הכספים מתכנית הסיוע."
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית אור מזכיר כי "קשיים במשא ומתן לגבי היעדים הפיסקאליים ל-2015 בין ממשלת יוון לבין הטרויקה גרמו לעיכוב מתן החלק האחרון בסיוע (כ-7 מיליארד אירו). בטרויקה דורשים מיוון עוד צעדים מצמצמים שיבטיחו כי היא תעמוד ביעדים הפיסקאליים."
הטרויקה נציין הם אותם גופים וביניהם האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי שסייעו ליוון להיחלץ מהמשבר הפיננסי ולהם יוון חייבת כספים.
האם האירועים האחרונים ביוון ישפיעו על החלטת ה-ECB בכל הנוגע להרחבה הכמותית?
- 4.זה 10/12/2014 04:37הגב לתגובה זומבורא עולם על מה שעשו לנו היוונים בזמן שלטונם כאן בארץ ישראל , זה לכבוד חנוכה !
- 3.אברהם 09/12/2014 22:59הגב לתגובה זוחזרתי לא מזמן מטיול בסלוניקי, מאות בתי קפה ומסעדות פתוחים מלאים באנשים, והכל ביורו לנו יקר כל מנה פשוטה לפחות 7 יורו, הקניון שם ענק מלא במבלים צעירים ומבוגרים, נראה לי שכל העולם בפשיטת רגל חוץ מהיוונים, הם משקרים את כל העולם, תודה אברהם
- 2.זיפו 09/12/2014 21:50הגב לתגובה זוהמדדים בארהב פתחו היום במינוס 1.4% וכעת הם נסחרים בפלוס 0.5% שזה עליה תוך יומית של 2%. במקום לציין עובדה מדהימה של תיקון תוך יומי עצום כזה ביז בחרו להוציא מהבוידם כתבת איוב מעוררת פאניקה . הסיבה ברורה . אני מניח שביז כתבו היום אלפי קולים ובמקביל רכשו אלפי פוטים ומאוד חשוב להם שמחר המעוף יפתח בירידה חזקה. מאחר שהארביטראז נושק ל0.6% ירוק , אני מניח שביז יצליחו לקראת הנעילה להוריד מהארביטראז 0.2-0.3 אחוז אך לא יותר. בכל מקרה מאחר שביז משדלת את המעוף לכיוון השלילי מחר הוא יפתח באדום.
- דוד מ , 09/12/2014 22:51הגב לתגובה זושהם אמורים להיות וחבל שכך
- 1.י 09/12/2014 21:19הגב לתגובה זואני דורש צדק על העינויים והשואה שעברתי !!! עינו אותי במשך שנים ללא שום סיבה וללא שפנו אלי בכלל, לא היה לי שום ייצוג של עורך דין או סנגורים,רצחו את משפחתי,מכריי,בעל חיים שלי ועוד אנשים מסביבתי,ללא שום סיבה ועינו אותי ללא שום סיבה במשך שנים. אני דורש פיצויים בגובה 100 מיליארד דולר והבאה לדין של המרצחים והמענים
- אתה זקוק לאשפוז במזרע בנהריה (ל"ת)חחחחח 09/12/2014 22:29הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
