לאחר גל עליות: זה מה שצפוי לקרות בשוק הנדל"ן האמריקני ב-2015
שנת 2015 תהיה שנה קשה בשוק הנדל"ן האמריקני שצפוי לסבול מהעלאה צפויה של הריבית על המשכנתאות, כתוצאה מהעלאה של ריבית ה'פד', כך עולה מסקירת יוטרייד על השוק האמריקני.
לאחר עליות רצופות של חמש וחצי שנים בשווקי המניות מנהלי השקעות ומשקיעים מתחבטים היכן לשים את הכסף ויותר מכל מאלו השקעות להיזהר. שנת 2015 צפויה להיות מאתגרת במיוחד להשקעות בשעה שהכלכלה האמריקנית ממשיכה להתאושש ומאידך גוש האירו הולך לקראת מיתון.
העלאת ריבית - יוני 2015
הצפי הוא כי הבנק המרכזי האמריקני יחליט על העלאת ריבית ראשונה כבר בחודש יוני 2015. לפי יוטרייד, כמובן כשההחלטה תתקבל בפועל יהיה לכך ביטוי משמעותי במחיר הכסף ובעלות המימון של רוכשי הדירות. לדבריהם, מי שייפגע מכך יותר מכל הוא שוק הדיור האמריקני, בו תמך הפדרל ריזרב מאז פרוץ המשבר הפיננסי בשנים 2007-2008.
ביוטרייד מציינים כי הריבית על המשכנתאות כבר נמצאת בעלייה מאז החל הפדרל ריזרב לצמצם את רכישות האג"ח שהוא מבצע בכל חודש, עד להפסקתן המוחלטת שהתרחשה רק לאחרונה. כפי שקרה בשנת 2006, כשהבנק הפדרלי החל לעלות את הריבית, החלו מחירי הנדל"ן לרדת, גם העלאות הריבית שיתרחשו בשנים 2015-2016 יביאו לכל הפחות להאטה או עצירת ההתאוששות בשוק הנדל"ן. בשונה משוק המניות שהציפיות להעלאת ריבית מתומחרות באופן רציף, בשוק הדיור ישנן פחות עסקאות ולכן לא שיקף עדיין את השינויים הצפויים.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כפי שזה נראה כעת, לפי יוטרייד, קצב ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית ימשיך להיות טוב, ושיעור האבטלה ימשיך לרדת, מצב שיגביר את קצב העלאות הריבית העתידי.
"אנחנו מעריכים כי שוק הדיור האמריקאי וההשקעות הנלוות לו, כלומר חברות הבנייה ואלה שמספקות מוצרים נלווים לדיור יהיו השקעה לא מוצלחת בשנת 2015. יחד עם זאת, נראה כי משבר נוסף משמעותי בשוק הדיור האמריקאי לא יתרחש, בשל רגולציה מחמירה יותר וזהירות יתר של הבנקים שלא להגיע למצב של חדלות פירעון. מעבר לכך, האמריקאים שנטלו משכנתאות בשנים האחרונות עשו זאת בשיעורי מימון נמוכים הרבה יותר מ-90% וכן העדיפו מסלולים של ריבית קבועה על פני ריבית משתנה".
מצב האופטימיות של הקבלנים האמריקאים נמצא בשיא מאז שנת 2007, על פי נתוני סנטימנט הקבלנים של תומסון רויטרס. קבלנים אופטימיים מגבירים את קצב בניית הדירות, אך הצרכן האמריקאי והתנאים בשוק הדיור שונים מאלה של שנת 2007. לכן לא בטוח שהכלכלה האמריקאית תצליח להתמודד עם הגדלת ההיצע שמציעים הקבלנים והמצב הנראה לעין הוא שהצמיחה תתמתן משמעותית ואף ייתכן שתיעצר.
האם תרחיש 2006 ישוב?
אינדיקציה נוספת לעצירה במחירי הבתים בארה"ב אפשר לקבל מנתוני מדד קייס שילר. באמצע 2006 עמד המדד בשיא של 200 נקודות, אין כמעט חולקים כי באותה העת היו מחירי הבתים בארה"ב במצב של בועה, לכן אם יימשך קצב העלייה הנוכחי אנו צפויים להגיע בתוך שנתיים לאותה רמת מחירים כפי שהייתה ב-2006. להערכתנו הסיכויים לכך הם נמוכים עד קלושים.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
- 2.אסי 08/12/2014 14:38הגב לתגובה זוולחפש אלטרנטיבות השקעה חדשות
- 1.גק 08/12/2014 12:14הגב לתגובה זולאחר גל עליות: זה מה שצפוי לקרות בשוק הנדל"ן האמריקני ב-2015
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
