דראגי טילטל את השווקים: אירופה ננעלה באדום בוהק, הדאקס צלל 1.17%
מסיבת העיתונאים של נשיא ה-ECB, מריו דראגי, שהתקיימה בשעה 15:30, טילטלה את השווקים הפיננסים. דקות ספורות לאחר תחילת דבריו של דראגי, הדאקס הגרמני עבר מעלייה של 0.45% לעלייה של 1% ומשם צלל לירידות של 1%. בהמשך המדד תיקן לירידות של 0.25% בלבד בשל תשובה שנתן דראגי בעניין ה-QE (מוסבר בהמשך). בגדול, דראגי הבהיר כי בועידה הנוכחית לקראת עדכון הריבית דנו הנציגים באפשרות של ביצוע QE, וכמעט כל השאלות בסיום דבריו נגעו לעניין זה.
בסיום המסחר נעל הדאקס בירידה של 1.17%, הפוטסי האנגלי השיל 0.59% והקאק הצרפתי נפל 1.49%.
בתחילת דבריו נראה היה כאילו בכוונתו לתת איתות מסוים בעניין התערבות בשוק למען האצת הצמיחה, ולכן שוקי המניות קפצו. אבל מיד אמר כי לא תהיה כרגע כל התערבות נוספת מצד ה-ECB, ושהתערבות שכזו תיבחן "מוקדם בשנה הבאה" - אז השווקים החלו לאבד גובה.
דראגי התייחס לירידת מחירי הנפט וההשפעה על האינפלציה. הוא ציין כי ההערכות כעת שהאינפלציה תהיה נמוכה יותר בהשוואה לתחזיות מחודש ספטמבר. מעבר לזה אמר כי ירידת מחיר הנפט צפויה ללחוץ את האינפלציה עוד יותר מטה. צריך לציין שמחירי האנרגיה מבלבלים מאוד את קובעי המדיניות, כי הם לא מאפשרים למדוד את האינפלציה האמיתית, ולכן זה מצריך יותר זמן של מדידה. בתוך כך, בעוד בשווקים מצפים מדראגי להתערב למען האצת הצמיחה, דראגי מתייחס באריכות לצורך ברפורמות כלכליות והכנסת מדינות נוספות למעגל המדינות התורמות לצמיחה.
השאלה הראשונה שנשאל דראגי הייתה כמובן בעניין התערבות הבנק המרכזי - כלומר רכישות אג"ח (QE). דראגי סירב (אמר לכתב בחיוך - "אתה מנסה להוציא ממני תחזית") למסור תחזיות אבל אמר כי למחירי הנפט יש השלכות משמעויות על האינפלציה, ולכן צריך לעקוב ולהעריך. בהמשך אמר דראגי כי אפשרות של QE זו רק דרך אחת שנשקלה בישיבה של ה-ECB היום ויש עוד אפשרויות.
- הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ללא שינוי
- דראגי מזהיר מפני בועה? "מחירי מספר נכסים נראים מתוחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת השאלות הייתה כי סטנלי פישר אמר שביצוע QE יעזור לאירופה כפי שעזר לארה"ב, מה ההתייחסות של דראגי? "QE אכן היה אפקטיבי בארה"ב ובריטניהף ביפן קשה להעריך את האפקטיביות. כלומר זה מורכב יותר. ועדיין אפשר להגיד של-QE יש כמה השפעות, בינהן שזה האיתות לשווקים על עוצמת ההתערבות וההתמשכות שלה".
התשובה שגרמה לקיזוז הירידות: דראגי נשאל האם צריך רוב בכדי לצאת לתוכנית של QE ואיך משכנעים את גרמניה ללכת לכיוון הזה. לדבריו (שכנראה הפתיעו את הסוחרים) - QE לא דורש הצבעה 'פה-אחד', אלא מספיק רוב ב-council שזו הוועדה המוניטראית של ה-ECB. דראגי אמר כי הוא חושב שאפשר לבנות קונצנזוס אבל שאין חובה שכזו.
כאשר נשאל דראגי האם הוא יילך לתוכנית QE בלי רוב ברור במועצה, אמר כי מוקדם לחשוב על הרוב שיהיה בזמן שנרצה לבצע אם נרצה לבצע תוכנית שכזו. בכל אופן, אמר דראגי שאנחנו לא אמורים לשכנע מדינות כאלה או אחרות לעשות משהו - אנחנו מחוייבים לפעול לפי המנדט שלנו לשמור על יציבות מחירים.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשורה התחתונה, מהרגע שהשוק הבין שאין שום הצהרה על התערבות בצורה של QE, וזאת למרות הנתונים הקשים מגוש האירו בחודש האחרון, החלו המשקיעים לאבד גובה במהירות עד לפרסה מטה של 2%.
התייחסות לדבריו של דראגי - אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי מיטב דש:
"הפעם, להבדיל מההבטחה שלו בשנת 2012 לעשות הכל כדי להציל את האירו, קשה לנגיד האירופאי לעמוד בציפיות השווקים. אם בשנת 2012 הוא הצליח להפתיע וגרם למפנה בשווקים, כעת מצפים ממנו ליותר ממה שהוא מסוגל לתת. התוכנית הגדולה והמצופה של רכישות האג"ח תמתין עד לרבעון הראשון של 2015. יחד עם זאת, הנתונים המתפרסמים באירופה לא משקפים בינתיים שיפור בכלכלה או עלייה בסביבת האינפלציה ולכן הסיכוי לאותה תוכנית רכישות ממשיך להיות גבוה ולתמוך בשווקים."
מדד הדאקס - תוך יומי
עוד קודם לכן בשעה 14:00 שעון ישראל הותיר הבנק המרכזי באנגליה את הריבית ללא שינוי (בפעם ה-70 ברציפות!!) על 0.5% בהתאם לצפי. אך בשוק מעריכים כי העלאת ריבית ראשונה תהיה עוד לפני הבחירות במדינה בחודש מאי הקרוב. בגוש האירו אין הפתעות ובשעה 14:45 הותיר ה-ECB את הריבית על כנה בשיעור של 0.05% בהתאם לקונצנזוס הכלכלנים (54 מתוך 54 הכלכלנים בסקר בלומברג העריכו כי הריבית תיוותר ללא שינוי).
- 9.תיצאו מהשורטים !! (ל"ת)ביזפורטל כתבים בשקל 05/12/2014 10:40הגב לתגובה זו
- 8.itsbig9 04/12/2014 19:53הגב לתגובה זודראגי או לא הדקס גם ככה הגיע לנקודת שיא בגרף היומי והשבועי מתחילת השבוע הוא ניסה לעלות ללא הצלחה כך שתיקון מטה היה בא גם בלעדי בלבולי המוח שלו .
- 7.רמי 04/12/2014 18:35הגב לתגובה זועניין של ימיים רק
- 6.דראגי ?????? 04/12/2014 18:20הגב לתגובה זוחיזק עוד יותר את היורו !!! והחליש את השוקים זה מה שהוא רצה ????? הבן אדם לא הבין מה הוא עושה נראה לי סתם מפטפט את עצמו לדעת !!!
- 5.אין לו ברירה אחרת רק הקלה כמותית תעזור לאירופה (ל"ת)שלמה מעוז 04/12/2014 17:38הגב לתגובה זו
- 4.א 04/12/2014 17:20הגב לתגובה זואם זה אפילו לא מוזכר באחת מן הכותרות שלכם! פשוט אסון אקולוגי מחריד!!!
- גיורא 04/12/2014 18:23הגב לתגובה זולאזרחים כבר אין כוח להתעצבן ולמחות אין שר איכות סביבה וגם לאחר הבחירות הבאות המצב לא ישתנה בשום תחום.
- 3.איזה שטויות אתם כותב 04/12/2014 16:37הגב לתגובה זויעלה חזק, מערכת ביזפורטל בפאניקה.תירגעו שמה , מספיק עם הפמפום השלילי שלכם!!עוד יכתבו עליכם כתבה
- לא. (ל"ת)בא 04/12/2014 17:09הגב לתגובה זו
- כן.... 05/12/2014 10:39בגבוה חדש היום בבוקר
- 2.ליצן אמיתי ,אין הסכמה באירופה לשום מהלך רק פיטפוטים . (ל"ת)בא 04/12/2014 16:35הגב לתגובה זו
- 1.אושר 04/12/2014 16:26הגב לתגובה זוכסף נופל מהשמיים , רק תקח !!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
