מחיר הנפט: האם סעודיה תצליח בניסיון לחנוק את ארה"ב - כבר יש איתות ראשוני

מחיר הנפט ירד בחודשים האחרונים מרמה של 106 דולר לחבית לאזור ה-65 דולר לחבית, לפי פירמת DrillingInfo כבר יש לכך השלכות
יוסי פינק | (20)

השבוע פרסמנו כאן ב-Bizportal כתבה נרחבת על כך שהסיבה המרכזית למפולת במחיר הנפט היא ניסיון סעודי לחנוק את ארה"ב . מחיר הנפט צלל בשיעור של כמעט 40% תוך חצי שנה, כאשר ביום שישי האחרון נרשמה מפולת יומית של 10.5% אחרי ההחלטה של אופ"ק ברשות סעודיה שלא לקצץ בתפוקות הנפט. אותה סעודיה צופה כי מחיר הנפט ברנט יתייצב על 60 דולר לחבית, כך לפי רויטרס שציטטו השבוע מקור סעודי בכיר.

אז האם סעודיה מצליחה לחנוק את ארה"ב? הנה הנתון המרכזי, נוכח המפולת במחיר הנפט מספר הבקשות לביצוע קידוחי פצלי נפט בארה"ב ירד בנובמבר בשיעור דרמטי של 40% ל-4,500 בלבד לעומת מספר הבקשות בחודש אוקטובר (לפי דיווח ברויטרס שסיפק נתונים מפירמת DrillingInfo). כלומר נראה שהמהלך הסעודי מצליח. אבל, ראשי התעשייה בארה"ב וגם אנליסטים רבים סבורים כי אין מדובר בתבוסה אמריקנית.

בארה"ב מפיקים כיום כ-9 מיליון חביות נפט ביום (כאשר הצריכה בארה"ב עומדת על כ-20 מיליון חביות ביום), והצפי היה לגידול של עוד מיליון חביות ביום בשנת 2015. ראש תחום הסחורות בסיטיגרופ מעריך בשיחה עם CNBC כי מחיר הנפט יעמוד בשנה הבאה על 80 דולר ואומר כי גם אם המחיר יהיה נמוך מזה, עדיין ההפקה בארה"ב עשויה לגדול ב-800 אלף חביות ליום.

באופנהיימר סבורים כי למרות המפולת במחיר הנפט יהיה גידול בכמות ההפקה היומית - השאלה היא באיזה שיעור. לדבריהם זה תלוי במחיר. האנליסט של אופנהיימר מעריך כי הגידול יעמוד על 600-700 אלף חביות ביום אך יכול גם להגיע לגידול של מיליון חביות ביום.

הסיפור המרכזי הוא שבארה"ב יש איסור על ייצוא אנרגיה, ומרבית הנפט שמגיע בדרך של יבוא לארה"ב מגיע ממדינות כמו דרום אפריקה, קנדה, מקסיקו ואחרות. כעת ארה"ב צריכה לייבא פחות נפט כי התעשייה המקומית מספקת כבר כמעט 50% מהצרכים. אז הנפט של אותן מדינות זורם לכיוונים אחרים - כלומר נכנס לתחרות עם אופ"ק.

לפי הערכות, עלות ההפקה בבארות הנפט הקיימים בארה"ב (כלומר כאלה בהן ההפקה מתרחשת כבר מעל 3 חודשים) עומדת על 35-45 דולר והן לא בסיכון. ואכן, לפי ספר הבז' האמריקני שפורסם השבוע ומתאר את מצבה הכלכלי של ארה"ב - השאלה הגדולה היא לגבי יכולתה של ארה"ב להגדיל תפוקה. לפי הנפילה בבקשות לביצוע קידוחים, סעודיה ללא ספק רושמת הצלחה.

המרוויחים הגדולים

תעשיית הנפט בארה"ב אולי חוטפת מכה קשה, אבל הנהגים חוגגים. מחיר הדלק בתחנות צלל מאזור ה-3.7 דולר לגאלון לפני גל הירידות לממוצע של 2.74 דולר נכון לאתמול. מדובר בירידה של 26% במחיר הדלק וזה דרמטי לצרכן האמריקני. כותרות גדולות בארה"ב עושה היום תחנת דלק חדשה באוקלהומה שהיא הראשונה שמוכרת גאלון במחיר של פחות מ-2 דולר. אגב, בישראל מחיר הדלק בתחנות רשם באותה התקופה פחות או יותר בשיעור מתון בהרבה של כ-9% בלבד (ועדיין למחיר מזה 4 שנים). חלק מההסבר זו ההתחזקות החדה בדולר (זינוק של 17% מאז אוגוסט) שקיזזה חלק גדול מירידת מחיר הנפט עבור הישראלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר הנפט מתחילת 2014:

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ביבי צא לנו מהעינים - לא סובלים אותך ואת שרה"לה (ל"ת)
    גרדש 10/12/2014 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    שומשום 06/12/2014 11:10
    הגב לתגובה זו
    ארהב יבואנית הנפט השלישית בעולם (אחרי סין והודו). כדי לחנוק את ארהב סעודיה צריכה להרים את מחיר הדלק, לא להוריד.
  • 13.
    גיורא 06/12/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    ועוד תיאוריה: סעודיה מנסה לחנוק את אירן. העיקר שלכל הפרשנים יש עבודה עכשו
  • 12.
    ביבי לך כבר לכל הרוחות! (ל"ת)
    ישראלי 04/12/2014 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    קובי 04/12/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    מה אשם ביבי התיקשורת שיגעה לכם את השכל אין מחליף לביבי הבנתם שמולנים?
  • 10.
    והתודה לסעודיה שמצילה את הכלכלה העולמית (ל"ת)
    הגולש 04/12/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ארה"ב רק קונה-איך הורדת מחיר "חונק" אותה??? (ל"ת)
    ss 04/12/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
  • aa 05/12/2014 08:09
    הגב לתגובה זו
    בכדי שלא תהיה כדאיות כלכלית ליצור מוצאי נפט מפיצלי דמן וכדומה.
  • 8.
    קוראת 04/12/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    לא שאני אבין.. יש לכם ספק מי יוצא מנצח פה? תפסידו לנדנד ולהספיד את אמריקה... בחייכם. מישהו עוד יכול לקחת אתכם ברצינות..
  • 7.
    סעודיה שאוכלת מידה של ארה"ב מנסה לחנוק אותה?למה? (ל"ת)
    א.מ 04/12/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    למה בארץ הנפט ירד רק ב 7% ?? בעולם הוא צנח ב 40% אז למה (ל"ת)
    למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנפט צנח ב 40% !! אז ביבי למה בארץ הורדת תמחיר רק ב 7% (ל"ת)
    למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    j r 04/12/2014 11:44
    הגב לתגובה זו
    רק פה בארץ הגנבים הגדולים לה מורידים את המחיר כמו שצריך גיעל נפש. שחיתות
  • 3.
    שמתם לב איך בארה"ב מחירי הדלק יורדים בדקה? ורק אצלנו (ל"ת)
    מחיר הדלק לא זז..!!! 04/12/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
  • ביבי 04/12/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    ולשים במקומו מישהו כמו כחלון או מישהו שיבין שבמדינה כאן בינתיים אנשים מתים מבפנים כשהוא והחברים שלו בברכה בהרצליה פיתוח
  • להעיף כמה שיותר מהר. (ל"ת)
    גקי 04/12/2014 14:37
  • תבחר ביבי ותקבל עוד עליה במחירי הדלק , (ל"ת)
    דוד 04/12/2014 12:20
    הגב לתגובה זו
  • אלי 04/12/2014 21:10
    יאלה יאלה הכיינים אין גבול לשנאה
  • 2.
    חברת כלל 04/12/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
    מצוין
  • 1.
    חחחחחחחח נו מה יהיה מה עם הכותרות פניקה של ביז חלססס (ל"ת)
    עילאי 04/12/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.