שומרים על הקופה: כך האוצר והמשטרה יטפלו בשחיתות במגזר הציבורי

ביחידת להב 433 יוקם מערך ייעודי שיוביל למניעתן של הוצאות בלתי חוקיות של כספים מהקופה הציבורית
לירן סהר | (2)

התנועה לחופש המידע חשפה בשבוע האחרון בזבוזים מטרידים של עובדי מדינה בכירים בין היתר נחשף כי 148 אלף שקל שולמו עבור חוט לבן ארוך ו-1.7 מיליון שקל עבור 1.7 מיליון שקל. האם לאירועים אלו ולרבים אחרים יש קשר למערך ייחודי לטיפול בשחיתות בחברות ממשלתיות ובמגזר הציבורי על ידי משטרת ישראל, רשות החברות הממשלתיות, המשרד לביטחון פנים ומשרד האוצר? ספק, אך בכל זאת מדובר בצעד חיובי.

המשרדים הודיעו היום כי ביוזמה משותפת יקימו מערך ייחודי ביחידה להב 433 שיוביל את המאבק הבין משרדי בתופעות השחיתות במגזר הציבורי, את מניעתן של הוצאותיהן הבלתי חוקיות של כספים מהקופה הציבורית ואת צמצום הנזק הנגרם בשל כך, לנכסים ציבוריים.

במסגרת זו ובהתאם לרפורמה המקודמת ע"י רשות החברות הממשלתיות, יוקם ביחידה הכלכלית מחלק ייעודי, שתכליתו מאבק בתופעת השחיתות הציבורית ברשויות המקומיות ובחברות ממשלתיות. בין היתר, יעסוק המחלק במיפוי פעילות כלכלית במגזר הציבורי, איסוף מודיעין אודות תופעות פשיעה בתחום זה והובלת חקירות בעבירות גנבה ומרמה, וזאת במטרה לאכוף את הדין בתופעות אלו ולהגביר את ההרתעה.

המחלק יטפל בתיקים ובתלונות שהתקבלו מרשויות ציבוריות ומגופים ממשלתיים, באמצעות רשות החברות הממשלתיות, הנוגעים לתחום השחיתות הציבורית וכנגד הקופה הציבורית, לרבות הביטוח הלאומי ומנהל מקרקעי ישראל, יקיים קשרי עבודה תוך שיתוף פעולה עם גורמי אכיפה נוספים, כדוגמת; רשות המיסים (מס הכנסה, מע"מ והמכס), הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד הכלכלה ומבקרי פנים.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב: "הקמת היחידה המשטרתית המיוחדת תסייע למגר תופעות פסולות בחברות הממשלתיות בחברות הממשלתיות ותעודד הגברת השקיפות, הנורמות והמנהל התקין בחברות אלו, כחלק מהרפורמה בהפיכתן לרווחיות, יעילות, מקצועיות ונקיות."

המפקח הכללי, משטרת ישראל, רב ניצב יוחנן דנינו: "החלטתי על הקמת היחידה, יחד עם מנהל רשות החברות הממשלתיות כהמשך ישיר למאבק בשחיתות הציבורית במדינת ישראל. היחידה תסייע להעלאה וחיזוק נורמות הציות לחוק, השקיפות והמנהל התקין במגזר הציבורי העסקי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דודו 04/11/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    החתול ישמור על השמנת! שטויות! ימצאו שההוצאות היו מוצדקות! לא מאמין בגרוש לממשלה הזאת!
  • 1.
    מעניין כמה עולה לנו הקמת המערך... (ל"ת)
    ליאור 04/11/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.