נפילות חדות באירופה: הקאק צלל 3.1%, דרגי ירגיע את המשקיעים בערב?

המדדם באירופה סגרו בירידות שערים לנוכח נתוני מאקרו חלשים ביבשת. לאחר שגם ארה"ב פתחה באדום, הירידות כבר הפכו לצניחה
מתן בן ברוך | (17)

יום המסחר (ד') בבורסות אירופה נסגר בירידות שערים חדות על רקע נתוני מאקרו עגומים שמגיעים מסין, גרמניה ומשאר גוש האירו. בנוסף לכך, בשעתיים האחרונות למסחר, הצטרפו גם נתוני מאקרו חלשים מארה"ב.

כך, מדד הדאקס סגר 2.65%, הפוטסי האנגלי צונח 2.58% ומדד הקאק הצרפתי צולל 3.34%.

הכלכלה העולמית ממשיכה לאכזב

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ממשיכה להראות סימני חולשה. מתחילת השנה האינפלציה בסין עלתה רק ב-1.6%, הנתון החלש ביותר מזה 5 שנים.

גם בגרמניה המצב לא מזהיר, כאשר אתמול התפרסם סקר ה-ZEW, המשקף את סנטימנט המשקיעים בגרמניה. הסקר הראה ירידה חדה של 3.6 נק' בחודש אוקטובר מה שהציף את חששות המשקיעים מפני התכווצות הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול התפרסם בנוסף נתון התפוקה התעשייתית לחודש אוגוסט בגוש האירו שהציג קריאה מאכזבת של ירידה של 1.8% בתפוקה כאשר הכלכלנים ציפו לירידה של 1.6% בלבד.

עוד לצד המסחר, נשיא ארה"ב ברק אובמה קיים שיחת ועידה עם מנהיגי מדינות אירופה הגדולות (בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה) בכדי לדון על הטיפול במגפת האבולה המתפשטת.

ביומן המאקרו התפרסם בשעה 11:30 (שעון ישראל) בבריטניה שיעור האבטלה שהציג קריאה חיובית מהצפוי ועמד על 6% בלבד. הכלכלנים ציפו לשיעור אבטלה של 6.1% בחודש אוגוסט. עוד לפני כן בגרמניה התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שנשאר ללא שינוי, בהתאם לצפי.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    גורביץ "התותחחון" של האתר (ל"ת)
    durch. 15/10/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שי.ש 15/10/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    וכך כל חברות האנרגיה בעולם
  • 10.
    דוד 15/10/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    הדולר, טבע ופריגו החזיקו את המעוף.אי אפשר להתעלם מהפולת שתתרחש כאן ובעולם עד סוף החודש. 1380 זה יהיה במקרה הטוב.החזיקו את המעוף יותר מדי זמן.
  • 9.
    היורו למול הדולר יפול אחרי שדארגי ידבר היום בערב (ל"ת)
    mmm 15/10/2014 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זה ענין של זמן תבוא הפוך מגמה לגמרי (ל"ת)
    רמי 15/10/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רמי 15/10/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    יש לי הרגשה שהם יכתבו הבורסות עולות בעקבות נאמו של דרגי דרגי נתן רוח גביית
  • 6.
    פתיחה אדומה באירופה???חחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    בבר 70 שנה בבורסה 15/10/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תקנו קולים אייל אומר 1480 עליות בדרך (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • איציק 15/10/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    ביום א הן יהיו שוות 30 שקל
  • התבלבלת 1380 (ל"ת)
    הנביא 15/10/2014 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קנתי ב3 מליון קולים יום א עליות כי פו ארץ חלב ודבש (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמרו לי שזה מדינה ארץ חלב ודבש בגלל זה קנתי קולים ב 3 מ (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוד 15/10/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
    אחוז ומעלה ,מעל אחוז וחצי נקרא ירידות חדות , בין חצי אחוז לאחוז וחצי נקרא ירידות. עד חצי אחוז נקרא ירידות קלות. נא לשנן ביזפורטל ,
  • 1.
    קנתי ב3 מליון קולים יום א עליות חדות (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:02
    הגב לתגובה זו
  • אני מכרתי לך אותם - איזו קופה עשיתי עליך. (ל"ת)
    מבין 15/10/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 15/10/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    פה כותבים עם ה ולא עם ו . ותפסיק לקשקש
  • גדעון 15/10/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    כמה פעמים אתה צריך להודיע על צעדיך מספיק פעם אחת וזה גם יותר מידיי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.