נגיד הבנק האירופי: ללא רפורמה, לא תבוא ההתאוששות

האם אנחנו בדרך להרחבה כמותית בקנה מידה מלא באירופה? נאום דרגי מהשעה האחרונה אינו מרשים את המשקיעים
אלמוג עזר | (8)
נושאים בכתבה אירופה דרגי

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, התבטא היום בכנס בוושינגטון (בו השתתף גם סטנלי פישר) בעיקר לגבי המערכת הבנקאית בגוש היורו. דרגי טען כי הלוואות הבנקים אמורות להשתפר בשנה הבאה.

דרגי הסביר מדוע: בבדיקה שנערכה בבנק המרכזי האירופי, הגיעו הממצאים על כך שהבנקים הגדולים באירופה חיזקו את מאזן התשלומים שלהם באופן כולל בסך של ב-203 מיליארד יורו. מאזן תשלומים חזק יותר, יעמיד את הבנקים בפוזיציה נוחה יותר להגדיל את ההלוואות שלהם ביבשת. כך תבוא ההתאוששות הכלכלית באירופה, שמסתמכת באופן רחב על מימון בנקאי.

לבינתיים דברי דרגי אינם מעודדים את המשקיעים: הפוטסי הבריטי סגר בירידות של 0.73% והקאק הצרפתי נחלש 0.55%. הדאקס עלה ב-0.4%.

בדרך לעוד עשור אבוד?

מוקדם יותר, התראיין נשיא מכון המחקר הכלכלי IFO במינכן האנס וורנר ל-Cnbc. האחרון טען כי במידה ולא יעשה שינוי של ממש בכל הנוגע למדיניות הכלכלית האירופאית, ישנו סיכוי כי גוש היורו בסכנה להציג עשור אבוד נוסף. כלומר עשור שבו הצמיחה הכלכלית אינה משמעותית ומדדי המניות אינם מציגים תשואה חיובית, כפי שקרה בחלק ממדינות המערב בעשור שבין השנים 2000 ל- 2010.

"כבר הפסדנו תחת היורו עשור אחד של צמיחה, בגלל הזרמה של הון אל מזרח אירופה שלא הייתה יצרנית במיוחד. יש סיכוי שנאבד עשור נוסף במידה ולא נפעל". כך אמר האנס מוקדם יותר. האנס הוסיף את הסיסבה לכך: "הבעיה האירופאית היא שהחסכונות של מערב היבשת הוזרמו אל מזרח היבשת. במזרח בחרו להשתמש בהון המוזרם בשביל להגדיל את הצריכה, מבלי להגדיל את הפרודוקטיביות".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גרמניה קורסת, ואת מי מאשימים כשכהכלכלה רעה? (ל"ת)
    אנה פרנק,חובבת מילקי 10/10/2014 01:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ד"ר נוה 09/10/2014 23:24
    הגב לתגובה זו
    המהגרים המוסלמים לאירופה ותושבי מזרח אירופה לא יאפשרו לאירופה לפתח כלכלה מודרנית יצרנית עד שהדור הבא שלהם יעבור שחבור ויטמע ברמה מערבית או שיהפכו את אירופה לחלק מתרבות המזרח הפונדמנטליסטי וישליטו בה רדידות כלכלית לדורות ...
  • 4.
    הנגידים המריצים 09/10/2014 21:49
    הגב לתגובה זו
    קרנית סטנלי ושות מנפחים ללא צורך והצדקה במקום שוק חופשי
  • 3.
    השקרן הזה אמר רק לפני חדשיים שכלכלת האירו מתרחבת כמצופה (ל"ת)
    gg 09/10/2014 21:29
    הגב לתגובה זו
  • יגאלי יגאל 10/10/2014 08:32
    הגב לתגובה זו
    עם הוא לא ישקר איך הוא יחזק מעמד.לומר שגוש הארו מתאושש זה שקר.חזרתי עכשיו מיוון הם בוכים.משכורת מומצעת 500 ארו.בעוד שכר דירה לדירת 3חדרים בת 10 שנים.עולה 500 אירו.אז חייבים לגור יחדיו מספר משפחות בכדי לשרוד.לאן הם רוצים להגיע.
  • ותתבע אותו!!!! (ל"ת)
    אז תלך 09/10/2014 23:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמו פה ממנים טיפש לתפקיד גדול לא חושב שזה התפקיד שלו?? (ל"ת)
    תום 09/10/2014 19:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רמי 09/10/2014 18:59
    הגב לתגובה זו
    תזכרו מה אני אומר לכם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.