נגיד הבנק האירופי: ללא רפורמה, לא תבוא ההתאוששות
מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, התבטא היום בכנס בוושינגטון (בו השתתף גם סטנלי פישר) בעיקר לגבי המערכת הבנקאית בגוש היורו. דרגי טען כי הלוואות הבנקים אמורות להשתפר בשנה הבאה.
דרגי הסביר מדוע: בבדיקה שנערכה בבנק המרכזי האירופי, הגיעו הממצאים על כך שהבנקים הגדולים באירופה חיזקו את מאזן התשלומים שלהם באופן כולל בסך של ב-203 מיליארד יורו. מאזן תשלומים חזק יותר, יעמיד את הבנקים בפוזיציה נוחה יותר להגדיל את ההלוואות שלהם ביבשת. כך תבוא ההתאוששות הכלכלית באירופה, שמסתמכת באופן רחב על מימון בנקאי.
לבינתיים דברי דרגי אינם מעודדים את המשקיעים: הפוטסי הבריטי סגר בירידות של 0.73% והקאק הצרפתי נחלש 0.55%. הדאקס עלה ב-0.4%.
בדרך לעוד עשור אבוד?
מוקדם יותר, התראיין נשיא מכון המחקר הכלכלי IFO במינכן האנס וורנר ל-Cnbc. האחרון טען כי במידה ולא יעשה שינוי של ממש בכל הנוגע למדיניות הכלכלית האירופאית, ישנו סיכוי כי גוש היורו בסכנה להציג עשור אבוד נוסף. כלומר עשור שבו הצמיחה הכלכלית אינה משמעותית ומדדי המניות אינם מציגים תשואה חיובית, כפי שקרה בחלק ממדינות המערב בעשור שבין השנים 2000 ל- 2010.
"כבר הפסדנו תחת היורו עשור אחד של צמיחה, בגלל הזרמה של הון אל מזרח אירופה שלא הייתה יצרנית במיוחד. יש סיכוי שנאבד עשור נוסף במידה ולא נפעל". כך אמר האנס מוקדם יותר. האנס הוסיף את הסיסבה לכך: "הבעיה האירופאית היא שהחסכונות של מערב היבשת הוזרמו אל מזרח היבשת. במזרח בחרו להשתמש בהון המוזרם בשביל להגדיל את הצריכה, מבלי להגדיל את הפרודוקטיביות".
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 6.גרמניה קורסת, ואת מי מאשימים כשכהכלכלה רעה? (ל"ת)אנה פרנק,חובבת מילקי 10/10/2014 01:06הגב לתגובה זו
- 5.ד"ר נוה 09/10/2014 23:24הגב לתגובה זוהמהגרים המוסלמים לאירופה ותושבי מזרח אירופה לא יאפשרו לאירופה לפתח כלכלה מודרנית יצרנית עד שהדור הבא שלהם יעבור שחבור ויטמע ברמה מערבית או שיהפכו את אירופה לחלק מתרבות המזרח הפונדמנטליסטי וישליטו בה רדידות כלכלית לדורות ...
- 4.הנגידים המריצים 09/10/2014 21:49הגב לתגובה זוקרנית סטנלי ושות מנפחים ללא צורך והצדקה במקום שוק חופשי
- 3.השקרן הזה אמר רק לפני חדשיים שכלכלת האירו מתרחבת כמצופה (ל"ת)gg 09/10/2014 21:29הגב לתגובה זו
- יגאלי יגאל 10/10/2014 08:32הגב לתגובה זועם הוא לא ישקר איך הוא יחזק מעמד.לומר שגוש הארו מתאושש זה שקר.חזרתי עכשיו מיוון הם בוכים.משכורת מומצעת 500 ארו.בעוד שכר דירה לדירת 3חדרים בת 10 שנים.עולה 500 אירו.אז חייבים לגור יחדיו מספר משפחות בכדי לשרוד.לאן הם רוצים להגיע.
- ותתבע אותו!!!! (ל"ת)אז תלך 09/10/2014 23:00הגב לתגובה זו
- 2.כמו פה ממנים טיפש לתפקיד גדול לא חושב שזה התפקיד שלו?? (ל"ת)תום 09/10/2014 19:32הגב לתגובה זו
- 1.רמי 09/10/2014 18:59הגב לתגובה זותזכרו מה אני אומר לכם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
