בפוקוס

עוד נתון מאקרו מזעזע בגרמניה - הדאקס מגיב בנפילה

הכלכלה הגרמנית נראית רע, נתון שני תוך יומיים שפספס באופן דרמטי את הצפי. המדדים מגיבים בפתיחת המסחר
מערכת Bizportal | (5)
נושאים בכתבה גרמניה

הקטר האירופי נראה רע. התפוקה התעשייתית בגרמניה רשמה בחודש אוגוסט ירידה חדה של 4% (הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2009), וזאת מול תחזיות לירידה של 1.5% בלבד. מדובר בנתון שני גרוע תוך יומיים עבור כלכלת גרמניה, שהינה הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול פורסם כי נתון ההזמנות ממפעלים רשם צניחה של 5.7% בחודש אוגוסט (גם במקרה הזה, הירידה החשה מאז 2009) - פספוס משמעתי של הצפי.

מדד הדאקס פתח את יום המסחר בירידות של עד 0.9% לאחר שמוקדם יותר החוזים נסחרו בעליות. אתמול המדד הוסיף 0.15% בלבד לאחר שפתח את היום בעליות של עד 1.6%. מדד הקאק מאבד 0.72%. החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.35%. גם מדד ת"א 25 מגיב למגמה השלילית בחו"ל.

הכלכלה הגרמנית נלחצת בין חולשת גוש האירו, שהינו יעד הייצוא העיקרי שלה, והמשבר עם רוסיה שמעיב מאוד על הסנטימנט העסקי בגרמניה וביבשת כולה. נתון 'האמון בעסקים' (Business confidence) בגרמניה נפל באוגוסט לרמתו הנמוכה זה שנה וחצי.

בעיתון הגרמני 'שפיגל' דיווחו כי ה-IMF (קרן המטבע) צפויים לחתוך את תחזית הצמיחה של גרמניה ל-1.5% השנה וגם בשנה הבאה (מ-1.7% ו-1.9% בהתאמה).

בגרף - מדד הדאקס מתחילת השנה:

מה חושב אייל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal, על מצבו של הדאקס אל מול ה-S&P500 או המעו"ף? הנה הכתבה המלאה

גיא בית אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובאליים בפסגות: "סנטימנט המשקיעים והצרכנים בכלכלה הגרמנית הושפע רבות השנה מהמתחים מול רוסיה שכן גרמניה מייבאת קרוב ל-70% מהאנרגיה שלה מרוסיה. חששות אלו באו לידי ביטוי הן בשוקי המניות והן בפעילות הכלכלית עצמה שכן חברות היססו להשקיע והצרכנים הגבירו חיסכון על חשבון צריכה. זאת ועוד, גרמניה גם הושפעה מההאטה הכללית בקצב ההתאוששות בקרב שותפות הסחר שלה בתוך אירופה ובמידה מסויימת גם מההאטה בסין."

בית אור מוסיף כי "מדד מנהלי הרכש אשר פורסם בשבוע שעבר אותת על כך שהתעשייה הגרמנית קפאה בחודש ספטמבר לראשונה מזה 14 חודשים. זאת ועוד, ההזמנות ממפעלים אשר פורסמו אתמול ירדו בחודש אוגוסט בכמעט 6% זאת לעומת צפי לירידה של כ-0.5% בלבד. לפחות על פי ההיסטוריה, המגמות במדדי מנהלי הרכש ובהזמנות ממפעלים מצביעות על כך שהמשק הגרמני צמח באיטיות גם ברבעון השלישי וככל הנראה גם ברבעון הנוכחי. עם זאת, במבט קדימה היחלשות האירו ביחד עם המדיניות המוניטארית המרחיבה באירופה, אשר צפויה להיוותר כזו בשנים הקרובות, יתמכו בכלכלה הגרמנית."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    השקעה מצויינת 07/10/2014 21:19
    הגב לתגובה זו
    הכיוון הוא דאקס למטה בגדול והדולר למעלה. אני כבר 10 ימים לוקח יפה רק שימשיך
  • 4.
    משה 07/10/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
    הנאצים שם מיתעוררים שוב ויתחילו החיסולים אז אם יבקשו היורדים לחזור לכאן לא לאפשר זאת
  • 3.
    רז 07/10/2014 12:43
    הגב לתגובה זו
    .
  • 2.
    לא קורה כלום שאלה של זמן שהיא תיתן גז (ל"ת)
    רמי 07/10/2014 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ליצן 07/10/2014 10:20
    הגב לתגובה זו
    במדינות הלטיניות באירופה איטליה ,יוון ,ספרד , פורטוגל , ומזרח אירופה יש משבר מתמשך . מדיניות הקיצוצים לא מתאימה למשבר . יש לבצע איחוד אג"ח לבצע הרחבה כמותית ולבצע רפורמות במדינות החלשות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.