עוד נתון מאקרו מזעזע בגרמניה - הדאקס מגיב בנפילה
הקטר האירופי נראה רע. התפוקה התעשייתית בגרמניה רשמה בחודש אוגוסט ירידה חדה של 4% (הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2009), וזאת מול תחזיות לירידה של 1.5% בלבד. מדובר בנתון שני גרוע תוך יומיים עבור כלכלת גרמניה, שהינה הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול פורסם כי נתון ההזמנות ממפעלים רשם צניחה של 5.7% בחודש אוגוסט (גם במקרה הזה, הירידה החשה מאז 2009) - פספוס משמעתי של הצפי.
מדד הדאקס פתח את יום המסחר בירידות של עד 0.9% לאחר שמוקדם יותר החוזים נסחרו בעליות. אתמול המדד הוסיף 0.15% בלבד לאחר שפתח את היום בעליות של עד 1.6%. מדד הקאק מאבד 0.72%. החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.35%. גם מדד ת"א 25 מגיב למגמה השלילית בחו"ל.
הכלכלה הגרמנית נלחצת בין חולשת גוש האירו, שהינו יעד הייצוא העיקרי שלה, והמשבר עם רוסיה שמעיב מאוד על הסנטימנט העסקי בגרמניה וביבשת כולה. נתון 'האמון בעסקים' (Business confidence) בגרמניה נפל באוגוסט לרמתו הנמוכה זה שנה וחצי.
בעיתון הגרמני 'שפיגל' דיווחו כי ה-IMF (קרן המטבע) צפויים לחתוך את תחזית הצמיחה של גרמניה ל-1.5% השנה וגם בשנה הבאה (מ-1.7% ו-1.9% בהתאמה).
בגרף - מדד הדאקס מתחילת השנה:
מה חושב אייל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal, על מצבו של הדאקס אל מול ה-S&P500 או המעו"ף?
גיא בית אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובאליים בפסגות: "סנטימנט המשקיעים והצרכנים בכלכלה הגרמנית הושפע רבות השנה מהמתחים מול רוסיה שכן גרמניה מייבאת קרוב ל-70% מהאנרגיה שלה מרוסיה. חששות אלו באו לידי ביטוי הן בשוקי המניות והן בפעילות הכלכלית עצמה שכן חברות היססו להשקיע והצרכנים הגבירו חיסכון על חשבון צריכה. זאת ועוד, גרמניה גם הושפעה מההאטה הכללית בקצב ההתאוששות בקרב שותפות הסחר שלה בתוך אירופה ובמידה מסויימת גם מההאטה בסין."
- גרמניה מרחיבה את עסקת חץ 3: היקף הרכש מישראל חצה את רף 6.7 מיליארד הדולר
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית אור מוסיף כי "מדד מנהלי הרכש אשר פורסם בשבוע שעבר אותת על כך שהתעשייה הגרמנית קפאה בחודש ספטמבר לראשונה מזה 14 חודשים. זאת ועוד, ההזמנות ממפעלים אשר פורסמו אתמול ירדו בחודש אוגוסט בכמעט 6% זאת לעומת צפי לירידה של כ-0.5% בלבד. לפחות על פי ההיסטוריה, המגמות במדדי מנהלי הרכש ובהזמנות ממפעלים מצביעות על כך שהמשק הגרמני צמח באיטיות גם ברבעון השלישי וככל הנראה גם ברבעון הנוכחי. עם זאת, במבט קדימה היחלשות האירו ביחד עם המדיניות המוניטארית המרחיבה באירופה, אשר צפויה להיוותר כזו בשנים הקרובות, יתמכו בכלכלה הגרמנית."
- 5.השקעה מצויינת 07/10/2014 21:19הגב לתגובה זוהכיוון הוא דאקס למטה בגדול והדולר למעלה. אני כבר 10 ימים לוקח יפה רק שימשיך
- 4.משה 07/10/2014 15:03הגב לתגובה זוהנאצים שם מיתעוררים שוב ויתחילו החיסולים אז אם יבקשו היורדים לחזור לכאן לא לאפשר זאת
- 3.רז 07/10/2014 12:43הגב לתגובה זו.
- 2.לא קורה כלום שאלה של זמן שהיא תיתן גז (ל"ת)רמי 07/10/2014 10:50הגב לתגובה זו
- 1.ליצן 07/10/2014 10:20הגב לתגובה זובמדינות הלטיניות באירופה איטליה ,יוון ,ספרד , פורטוגל , ומזרח אירופה יש משבר מתמשך . מדיניות הקיצוצים לא מתאימה למשבר . יש לבצע איחוד אג"ח לבצע הרחבה כמותית ולבצע רפורמות במדינות החלשות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
