דרמה באירופה: דראגי הודיע על QE וחתך את הריבית, הבורסות זינקו
מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, השתמש כמעט בכל הנשק שבידיו - הפחית את הריבית ב-10 נקודות בסיס לרמה של 0.15%. "המטרה להגדיל את היכולת של הבנקים לתת אשראי ולעורר משמעותית את גודל המאזנים שלהם", אמר דראגי במסיבת עיתונאים.
גובה הריבית באירופה היה 0.15% ובשעה 14:45 הבנק המרכזי הפחית את הריבית ל-0.05% ואת הריבית על פקדונות ב-10 נקודות בסיס ממינוס 0.1% למינוס 0.2%. לאחר מכן יקיים מריו דראגי מסיבת עיתונאים.
במסחר במטבע חוץ: האירו צונח בישראל ב-0.73% ובעולם נחלש מול הדולר בכ-1% לרמה של 1.3 אירו לדולר.
הבורסות באירופה הגיבו בעליות שערים: מדד הדאקס שבגרמניה עלה 1.03%הפוטסי שבאנגליה הוסיף 0.05% ומדד הקאק שבצרפתה תחזק ב-1.63%.
הבנק המרכזי ירכוש אג"ח במאות מיליארדי אירו
בנוסף, דווח דראגי על תוכנית הקלה כמותית במסגרתה הבנק המרכזי ירכוש אג"ח מסוג ABS בהיקף ענק של 500 מיליארד אירו. המטרה - לנסות להוציא את היבשת מהמיתון הארוך שבו היא נמצאת. רכישת האג"ח תצטרף לתוכנית הרחבה מוטירית נוספת שהשיק ה-ECB השנה: ריבית פיקדונות שלילית בשילוב עם הורדת ריבית הבסיס.
לקראת החלטת הריבית
- ראש ממשלת איטליה התפטר והבורסה המקומית נופלת
- בועה? "אג"ח זבל" בתשואה שלילית בשוק האירופאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק אופנהיימר: "מדובר בצעד תמוה ואף היסטרי של הבנק המרכזי"
אמיר ארגמן, אנליסט המקרו הבכיר של אופנהיימר ישראל, מגיב על החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה: "הבנק המרכזי באירופה מפתיע היום עם החלטות דרמטיות יותר משאר להן ציפה השוק. הצעדים כוללים חיזוק הצעדים עליהם הוכרז ביוני האחרון ובראשן המשך הפחתות ריבית וריבית על הפקדונות שלילית יותר. במקביל נראה כי הוא מכריז על כוונה לתחילת תהליך של רכישת נכסים, אם כי לא ידוע (כרגע) על פרטים נוספים מבחינת היקפים ותמהיל".
- 6.מ. 04/09/2014 22:04הגב לתגובה זוהסחבת הזו לאורך שנים!!! גורמת למדינות לחשוב שזהו פתרון הקסם! די לטפשות1
- 5.סופר מאריו 04/09/2014 17:58הגב לתגובה זודפוק להם את הכלכלה. כל האזרחים ישקיעו את הכסף שלהם בבורסה, וכשהבועה תתפוצץ, לא יישאר להם גרוש על התחת. ואז הם יהיו חייבים לעבוד, במקום לפרוש. תוכנית גאונית!
- 4.שלמה מעוז 04/09/2014 16:51הגב לתגובה זוכבר לאיפה להוריד את הריבית רק הדפסת כסף
- ליצן 05/09/2014 08:22הגב לתגובה זואם הבנק המרכזי מגדיל את הנכסים שלו זו הרחבה כמותית מצער שהבנק קונה מטח ולא אג"ח היות והריבית על האגח גבוהה
- להעביר את הכסף למטבעות זרם עכשיו! (ל"ת)סופר מאריו 04/09/2014 17:58הגב לתגובה זו
- 3.תביאו איזה טור איכותי של מיכאל צ'ארניאק (ל"ת)מתגעגעת לצארניאק 04/09/2014 16:48הגב לתגובה זו
- 2.הלאמת חסכונות(חוב) 04/09/2014 15:27הגב לתגובה זוריבית שלילית ורכישה של אגחים (עי הדפסת כסף אוויר) משמעותה הלאמה של החסכונות ותספורת (חלקית) לאגחים.
- 1.צודק דראגי צריך להשוות את היורו לדולר כדי לצמוח (ל"ת)מנחם 04/09/2014 15:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
