מורגן סטנלי: "אין סמנים להתעוררות הדובים", מסביר מה עלול לגרום לנפילה

ענק הבנקאות מצייר את התרחיש האופטימי בשוק בו ה-S&P500 נוגע ב-2050 נקודות עד אמצע 2015 - מה עלול לגרום לנסיגה?
דניאל קביליו | (2)
נושאים בכתבה מורגן סטנלי

כאשר בנק ההשקעות מורגן סטנלי מעביר מסר לשווקים, רוב המשקיעים מקשיבים. הסיבה המרכזית לכך היא שההתמחות המרכזית של הבנק היא הברוקראז'. השבוע פירסם הבנק תחזית בנוגע לשווקים בוול סטריט וקבע "אין סמנים של שוק דובי".

האנליסטים של הבנק טוענים כי קצה של שוק שורי מאופיין בשניים: חוב גדול והיבריס (תחושת גאווה מוגזמת). לדעת האנליסטים השוק הנוכחי לא סובל משני הגורמים המדוברים, נכון למועד. להערכתם, קשה לטעון שהעלויות - בין אם מדובר על הוצאות החברות, המלאים או עובדים עולות מספיק כדי לסכן את הרווחיות של החברות.

"היינו מחכים לראות שצבר ההזמנות בסקטור הטכנולוגיה והתעשייה מתרחב או שיחס ההזמנות למשלוחים (BOOK TO BILL) עולה על 1. רק עליה ביחסים הללו יעיד על עלייה צפויה בהוצאות הפירמות."

דבר נוסף שהאנליסטים מפנים אליו את תשומת הלב הוא המלאי שנמצא במאזן החברות "במידה ונראה שברבעון השלישי של השנה המלאים התנפחו, יהיה מקום לחשש".

דבר אחרון שמתייחסים אליו בבנק, בנוגע לשורת ההוצאות, הוא מצבת העובדים בחברות "החברות הגדלות בארה"ב שמרו על משמעת בכל הנוגע לגיוס עובדים. הגידול במספר העובדים נמוך יותר מהצמיחה בהכנסות".

בנוגע לעניין החוב מציינים האנליסטים, כי הודות לשיעורי הריבית הנמוכים ומכיוון שהחברות מצליחות לפדות סעיפי זכאים בצורה מהירה יותר השוק צריך להיות פחות מודאג.

האנליסטים מתייחסים לנסיגה האחרונה שראינו בשווקים ואומרים כי עקב כך הם חזרו להיות שוריים על השוק "הנסיגה האחרונה החזירה אותנו להיות אופטימיים לגבי השוק, לפחות ל-11 החודשים הקרובים". האנליסטים מוסיפים כי התנודתיות יכולה לחזור עקב השיפור בכלכלה והתשואות הגבוהות (יחסית) של אגרות החוב הממשלתיות.

לבסוף האנליסטים ממורגן סטנלי טוענים כי בתרחיש האופטימי ביותר, שזוכה לסבירות של 60%, ה-S&P500 יגיע לרמה של 2050 נקודות עד אמצע 2015. בתרחיש הרע, לא נראה צמיחה בחברות ב-2015.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יופיטר שוקי הון 12/08/2014 21:24
    הגב לתגובה זו
    תברחו !!!! אני מחזיק שקל ובורסת אחוזת הבית עם 600000 הפסד
  • 1.
    צאו משוק ההון וולסטריט הולך להיות 1929*6 (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 12/08/2014 20:38
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.