השבוע: עדכון מדדי ב-MSCI יוצא לפועל - לאן יזרום הכסף?
העדכון השנתי של מדדי MSCI יוצא לדרך בסוף השבוע הקרוב. אילו שינויים צפויים במדדים הרלוונטיים? ואיך השינוי ישפיע עלינו כמשקיעים?
בדיוק ארבע שנים חלפו מאז אותו יום היסטורי, בו חברת המדדים הבינלאומית MSCI שידרגה את ישראל משוק מתעורר לשוק מפותח, וכעת שוב מגיע העדכון השנתי במדדי היחס של תיקי ההשקעות הגלובליים, שיערך ביום שישי הקרוב (30 במאי). הפעם הסיפור הגדול הוא המעבר של "השכנות" שלנו במזרח התיכון, איחוד האמירויות וקטאר, ממדד המניות של שוקי הספר (Frontier Markets) למדד השווקים המתעוררים.
כידוע, ביצועי מדדי MSCI הגלובליים משמשים לעיתים קרובות כבנצ'מרק המרכזי של מנהלי ההשקעות בעולם, מקרנות פנסיה ועד לקרנות נאמנות שמשקיעות במניות בחו"ל. לכן כאשר מתבצע שינוי בסיווג של מדינה מסוימת והיא עוברת ממדד אחד למשנהו, נדרשים מנהלי התיקים לבצע שינויים בהתאם על מנת להיצמד לביצועי מדד היחס. מעבר לכך, קרנות ותעודות הסל השונות בארץ ובעולם מחויבות לבצע התאמות נרחבות ברמת הנכסים ובמשקולות של כל נכס כדי להמשיך ולעקוב באופן פסיבי אחר אותם מדדים.
איך השינוי משפיע עלינו?
נכון להיום, הציבור הישראלי מושקע במניות בחו"ל בסכום כולל של כרבע טריליון שקלים, מתוכו יותר מ-10% מופנה להשקעה במניות של חברות הנסחרות בשווקים המתעוררים. החל מתחילת יוני, אותם כספים יהיו חשופים, בין היתר, גם ל-10 חברות קטאריות ועוד 9 חברות מאיחוד האמירויות, רובן מסקטור הפיננסים.
הבנק הלאומי של קטאר והבנק המוביל באבו דאבי צפויים להוות את התוספות המרכזיות של מדינות אלו במדד השווקים המתעוררים. מכאן, שבקרוב גם המשקיעים בישראל ידרשו להתחיל ולעקוב אחר עוד חברות במזרח התיכון, אלא שהפעם הדוחות שלהם לא יהיו בעברית.
- עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?
- אם יוצאים מארה"ב, איפה כדאי להשקיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי העדכון הקרוב, שוקי המניות של איחוד האמירויות וקטאר יזכו למשקל של 0.6% ו-0.5%, בהתאמה, במדד MSCI Emerging Markets. כדי לקבל מושג מה שווה "השדרוג" לאותם שווקים במונחים של כניסת כספים זרים, נבחן את היקף הנכסים של המכשירים הפסיביים העוקבים אחר מדד השווקים המתעוררים.
נכון להיום, מדובר ב-72 מיליארד דולר, מה שאומר ש-432 מיליון דולר צפויים להיות מוזרמים בסוף השבוע לשוק ההון באיחוד האמירויות ועוד 330 בקטאר. בפועל, הסכום הכולל צפוי להיות גבוה יותר הודות למדדים נוספים שעוקבים אחר מדינות מתפתחות, בעיקר מדדים אזוריים, וכן, העובדה כי מעתה איחוד האמירויות וקטאר יזכו להיות חלק ממדד כל השווקים (MSCI World AC).
בנוסף, משקיעים רבים נוטים לכלול בתיק שלהם השקעה בשווקים מתעוררים באופן אקטיבי, כך שגם בהיבט זה ה"שכנים" שלנו הולכים להרוויח. בהקשר זה נציין כי מנהלי המכשירים הפיננסיים השונים כבר החלו לעבוד בשביל לספק את הביקוש הצפוי. למשל, iShares, מנהל קרנות הסל הגדול בעולם, כבר הספיק להוציא בסוף אפריל ETF חדש שעוקב אחר מדד MSCI Qatar (סימבול: QAT).
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
המעבר הצפוי של איחוד האמירויות וקטאר למדד השווקים המתעוררים משקף את השיפור הכלכלי הגדול שחוו המדינות בשנים האחרונות. כמו כן הוא משקף את השינוי המשמעותי בממשל התאגידי שחל בחברות הציבוריות באותן מדיניות - נתון שמלמד על שיפור ביעילות השוק ובהגדלת האמון והביטחון בדיווח מצד המשקיעים הזרים.
מצייצים גם לטוויטר
מלבד שינוי הסיווג של איחוד האמירויות וקטאר, העדכון הקרוב של מדדי MSCI צופן בחובו מספר שינויים חשובים נוספים. הראשון, שינוי המתודולוגיה ושיטת החישוב במדד שוקי הספר (Frontier Markets). נכון לסוף אפריל, איחוד האמירויות וקטאר היוו יחד קרוב ל-35% מהמדד, כך שלולא שינוי השיטה, משקלן של ניגריה וכווית במדד, אחרי העדכון הנוכחי, היה עולה ל-53%. לכן, על מנת לייצר מדד איכותי יותר, כזה בו שאר שוקי הספר יקבלו משקל גבוה יותר, החליטו ב-MSCI לעבור לשיטת חישוב על בסיס שווי שוק צף, שתיקח בחשבון את שיעור החזקות הציבור, ולא רק את שווי הנקי של החברות. שינוי השיטה יגרום להפחתת המשקל הכולל של ניגריה וכווית ל-40% אחרי העדכון.
שינוי מעניין נוסף נוגע לחברות שירכיבו את מדד MSCI העולמי. במסגרת השינוי, יתווספו 58 חברות חדשות, ומנגד, יגרעו 45 מניות מהמדד. בין המניות הבולטות שעומדות להיכנס ניתן לציין את הבנק השני בגודלו באיטליה, Intesa Sanpaolo, הרשת החברתית טוויטר (Twitter) וחברת התעופה אמריקן איירלינס.
אם נחזור למדד השווקים המתעוררים, לאחר העדכון הקרוב, סקטור הפיננסים ימשיך לבלוט במדד עם יותר מ-0.25% מהמשקל בו ועיקר החשיפה הגיאוגרפית תהיה למדינות מאזור אסיה. המניה בעלת המשקל הגבוה במדד תמשיך להיות סמסונג הדרום הקוריאנית.
MSCI משאירים תחמושת לשנה הבאה
בהקשר זה נציין, כי לפי ההערכות, בהנהלת MSCI מכינים שינוי משמעותי בעדכון שיערך בעוד שנה במדד השווקים המתעוררים. במידה ולא יחולו שינויים דרמטיים בכלכלות ובממשל התאגידי שלהן, שוקי המניות של דרום קוריאה וטאיוואן, שמהווים כיום שיעור של 28% במדד השווקים המתעוררים, ישודרגו במאי 2015 ויעברו למדד השווקים המפותחים. אם וכאשר זה יקרה, סין תהפוך בשנה הבאה לנציגה העיקרית במדד MSCI Emerging Markets, עם משקל של יותר מ-0.25% ממנו.
***יניב קוניס הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.
- 2.יופיטר שוקי הון 27/05/2014 10:12הגב לתגובה זוPLEAS HELP ME RAISE 50 $ MILLION USD TO INJECT TO WALL STREET I AM A TRADER IN THE ZIONIST STUCK EXCHANGE I WANT TO TRADE IN WALL STREET TOOOO PLEAS HELP ME 972532855155 GOD BLESS USA\EU
- לך חפש (ל"ת)סחרן 27/05/2014 11:05הגב לתגובה זו
- 1.לחזור לEM! 27/05/2014 09:54הגב לתגובה זושחיתות עודף הרגולציה החזירה אותנו לאחור!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
