צוקרברג בתערוכת MWC: "אני מעריך שתוך כ-10 שנים העולם כולו יהיה מחובר לרשת, אני פועל גם כשאין מודל כלכלי"

צוקרברג היה על הבמה בתערוכת המובייל בברצלונה והתייחס למצבה של החברה. איך הוא מסביר את רכישת whatsapp?
אדריאן בגס | (3)
נושאים בכתבה פייסבוק צוקרברג

יומיים לאחר התקלה הגדולה באפליקציית ה-whatsapp, מארק צוקרברג התיישב היום לשיחה 'אחד על אחד' בתערוכת המובייל MWC 2014 המתקיימת בברצלונה, התייחס גם לרכישת whatsapp וגם לפייסבוק באופן כללי.

צוקרברג נשאל תחילה על יכולת ההתרחבות של פייסבוק, ובעניין זה את החיבור של מדינות העולם השלישי בהן יש 2-3 מיליארד אנשים אשר אינם מחוברים כעת לרשת. לדבריו של צוקרברג, יש כיום רק 2.7 מיליארד איש בעולם שמחוברים לאינטרנט, וצריך לשנות את המצב הזה "אנחנו חושבים שיש שירותים בסיסיים שצריכים להיות זמינים לכל האנושות, ורובם שירותי טקסט. ועדיין, לחלק גדול מהאנושות אין חיבור לרשת וצריך לתת להם נגישות. אני מעריך שתוך 10 שנים נחבר את כל העולם לרשת".

צוקרברג נשאל מה עומד מאחורי אסטרטגיית הרכישות של חברות בעלויות של מילארדי דולרים? "אני יכול להציג לדירקטוריון תוכנית מסוימת שעלולה להסתכם במיליארדי דולרים והם כמובן יחפשו את הרווחיות בהשקעה הזו. אם אני בטוח שזה יצליח גם אם כולם חושבים שזה לא, אני פועל למרות שאין לנו תמיד מודל כלכלי. אני בטוח שאם זה טוב לעולם זה יהיה טוב לפייסבוק. לא תמיד יש לנו את המודלים הכלכליים, אבל אנחנו בטוחים שהדברים יסתדרו והמודלים ימצאו".

"אחרי רכישה של 19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת"

בהתייחס לתג המחיר של רכישת whatsapp, אמר כי "בשערוך שלי היא שווה הרבה יותר מ-19 מיליארד דולר, בטח כשלוקחים את שווי החברה בפני עצמה ואת תוספת השווי לפייסבוק. החיבור עם פייסבוק יאפשר לווטסאפ לחבר 2-3 מיליארד אנשים בזמן קצר". למרות זאת, כשאורח בקהל שאל האם הוא מתכוון לרכוש גם את Snapchat בקרוב, ענה בנחרצות: "לא, אחרי רכישה שעלתה לנו כ-19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת בזמן הקרוב".

באשר לתוכניות שלו לגבי ווטסאפ, חזר צוקרברג על הדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו ביום הדיווח על העסקה: "החזון הוא שהשירות יישאר ללא שינוי. זה מה שאנשים רוצים ואנחנו נהיה ממש טיפשים לשנות את זה. לא ניגע במדיניות הפרטיות של ווטסאפ והיא תמשיך להתנהל כחברה עצמאית. השרתים שלהם לא שומרים את המידע והוא נמחק כמעט בזמן אמת".

בתשובה לשאלה איך הם מתכוונים לייצר הכנסות משירותים המסופקים בחינם, ענה צוקרברג: "בשני אופנים מרכזיים: הראשון הוא הורדת עלויות משלוח מידע (DATA), והשני הוא שדרוג (אפ סייל) של מכירות שהחברה מייצרת כבר עכשיו".

צוקרברג אמר שרק לפני שנה משתמש פייסבוק ממוצע צרך מהחברה כ-40 מגה ליום. היום, מבלי לפגוע בחוויית השימוש, החברה צורכת בממוצע כ-2 מגה ביום למשתמש.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    dot-com bubble is back ? (ל"ת)
    dan 25/02/2014 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוחר ותיק 24/02/2014 20:33
    הגב לתגובה זו
    182 שווי בשוק מוגזם אפשרות בשורט לקחת 10 אחוז
  • 1.
    מאיר 24/02/2014 20:20
    הגב לתגובה זו
    ייאמר לזכותו, שרוב החרטטנים לא עושים קריירה וכסף כמוהו. ראשית, עוד 10 שנים לא תהיה פייסבוק! כלומר.. הם לא יהיו מרכז העניינים של 95% מהאנשים שהיום חושבים שפייסבוק זה החיים שלהם. יש תיאוריה שלמה מאחורי למה זה קורה, אבל כל 10 שנים בערך טכנולוגיות מתחלפות משמעותית [כמו שפעם ICQ היה הדבר, והיתה תקופה שפורטלים רצו חזק], וכל פעם שיש שינוי החברות של העבר לא מצליחות להיות שם במרכז העניינים בעתיד. ונקודה נוספת, ההערה שלו לגבי הכנסות הזויה. יש משהו שהוא חינם, גם את תיקח עליו דולר בשנה, מהר מאוד יעברו למתחרים. גם מסנג'ר היה הדבר פעם, אז היה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.