שר האוצר לו: "נגיע לתקרת החוב ב-27 בפברואר, אני דוחק בקונגרס לפעול"

שר האוצר האמריקני כתב את הדברים ביום ו' לדובר בית הנבחרים ג'ון ביינר, וביקש ממנו שלא להמתין לרגע האחרון כדי לפעול
ידידיה אפק | (2)
נושאים בכתבה תקרת החוב

האם מדובר בשידור חוזר של הלחץ שראינו באוקטובר? שר האוצר של ארה"ב, ג'ייקוב לו, אמר ביום ו' האחרון כי האוצר לא יוכל לגייס חוב נוסף לאחר ה-27 בפברואר, כלומר עוד פחות משלושה שבועות. לו דוחק בקונגרס לאשר את העלאת תקרת החוב, לאחר שבאוקטובר האחרון הוסכם על העלאה זמנית בלבד.

"הפעולות המיוחדות שהאוצר יכול לנקוט על מנת להישאר מתחת לתקרת החוב ככל הנראה ימצו את עצמן תוך פחות מ-3 שבועות,, כתב לו לדובר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר. "הקונגרס צפוי להיות בחופשה לחלק מהזמן עד אז, וזו תהיה טעות להמתין עד לרגע האחרון כדי לפעול".

"אני דוחק בכבוד בקונגרס לפעול כמה שיותר מהר, להעלות את תקרת החוב, ולתת וודאות לכלכלה ולשוקים הפיננסיים", הוסיף שר האוצר. למכתב המלא

בין ה"פעולות המיוחדות" שהאוצר יכול לבצע עד לתאריך זה, על מנת לצמצם מעט את היקף החוב הגדל של ארה"ב, קיימות פעולות כמו הפסקת הנפקות אג"ח מדינתי לא סחיר, כפי שנעשה ביום ו'. לאחר שלא ישארו עוד פעולות מיוחדות כאלו, בקופת האוצר ישארו כ-50 מיליארד דולר במזומן, לפי לו.

בכירי הרפובליקנים אמרו בחודש האחרון כי הם מעוניינים בפיצויים בתמורה להסכם על תקרת החוב, אך עדיין לא הגיעו ןלהסכמה על אילו פיצויים מדובר. הנשיא אובמה ומנהיגי הדמוקרטים בסנאט הודיעו כבר באוקטובר כי הם מסרבים לדון בנושא ולא ישאו ויתנו על תקרת החוב.

כזכור, בחודש ספטמבר הודיע לו כי ארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה ב-17 לאוקטובר, מה שגרם לבהלה בשווקים ולנפילה של כ-5% במדד ה-S&P 500. ההסכם שהתקבל, יום לפני התאריך הגורלי, הביא להעלאה זמנית של תקרת החוב, מה שמנע פשיטת רגל פוטנציאלית של ממשלת ארה"ב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    וול סטריט היא חברה בינלאומית ולא ארצות הברית מזמן..... (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 10/02/2014 06:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארז 09/02/2014 23:21
    הגב לתגובה זו
    זה כמו סרטן שרק גודל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.