המסחר באירופה: הדאקס קופץ 0.6%, ברקע - נתוני האבטלה בגרמניה

הבורסות באירופה נסחרות בעליות כשברקע נתוני אבטלה מעודדים בגרמניה. השווקים המתעוררים מקבלים 'אזהרה' .
אמיר נהרי |

המדדים המובילים בבורסות אירופה נסחרים כעת בעליות שהולכות ומתחזקות. הדאקס עולה 0.6% לאחר שפתח בירידות קלות, כאשר ברקע פורסמו היום נתוני האבטלה בגרמניה. ה-CAC 40 עולה 0.45%. גם הפוטסי מטפס ונסחר כעת בעלייה של 0.4%.

מדד ה-Stoxx Europe 600 Index עולה 0.3% בעוד האג"ח הספרדי ל-10 שנים רושם ירידה בתשואה ל-3.83% - התשואה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2010. נתון מפתיע נוסף מגיע מכיוון אירלנד, שם הממשלה חוזרת לשוק האג"ח והתשואות ל-10 שנים עומדות על רמתן הנמוכה מזה שמונה שנים(!).

היום פורסם כי רמת האבטלה בגרמניה רשמה ירידה לראשונה מזה חמישה חודשים. החודש נוספו 15,000 איש למעגל המועסקים בגרמניה, לעומת 9,00 מפוטרים בנובמבר. האנליסט פייר מוטון הסביר לבלומברג היום כי "מה שטוב לגרמניה - טוב לכל אירופה. מבחינת כלכלת האיחוד האירופי כולו, היה איזהשהו שיא שלילי השנה ולכן המשקיעים אופטימים אך זהירים".

שוק המניות והאג"ח מגיבים בהתאם וכאשר המסכים במדדים ירוקים והתשואות על האג"ח ברחבי אירופה יורדות. בנוסף, בהשפעת הנתונים גם החוזים העתידיים על מדד ה-S&P 500 מראים על עלייה - הראשונה מזה שלושה ימים.

השווקים המתעוררים ממשיכים לאבד משקיעים

מי שממשיך להיפגע מהמסכים הירוקים באירופה וארה"ב הם השווקים המתעוררים. כאשר הריביות על האג"ח האמריקני היו נמוכות ודולר חלש יותר, משקיעים רבים פנו לשווקים המתעוררים בחיפוש אחר תשואה גבוהה יותר לכספם. בריחת המשקיעים החלה עם צמצום תכנית הרכישות החודשית של הפד' והמשיך עם התחזקות הדולר. כעת, גם הבנקים הגדולים בוול סטריט קוראים למשקיעים לצאת משם.

גולדמן זאקס המליצו היום ללקוחותיהם להקטין את החשיפה לשווקים המתעוררים לפחות בשני שליש. בבנק ההשקעות צופים "ביצועים מאכזבים" בשווקים אלו במניות, אג"ח ומטבע לתקופה של לפחות עשר השנים הקרובות. בג'י.פי מורגן צופים כי המטבעות במדינות המתפתחות ימשיכו להיחלש ובמורגן סטנלי מציינים במיוחד את ברזיל, טורקיה ורוסיה כמדינות בהן נפל המטבע המקומי בשיעור של 17% בשנה החולפת.

מורגן סטנלי מציינים כי מאז תחילת המשבר בשנת 2008 נחשבו סין, הודו, ברזיל ורוסיה סמל לעצמתם העולה של השווקים המתעוררים כאשר הניבו תשואות גבוהות אל מול הכלכלות השבורות של המערב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.