החוש השישי: רוצים להשקיע כמו באפט? מחקר חדש של -AQR מגלה את הדרך

מחברי המאמר בחנו את הרזומה של וורן באפט מאז רכש ב-1964 את ברקשייר התוואי. השקעה שבזכותה הפך לאחד מעשירי העולם
דניאל קביליו | (4)

מי לא רוצה להבין את קו החשיבה של האורקל מאוקלהומה בכל הקשור להחלטות השקעה. האיש שהונו ממשיך לטפס, ועומד כעת על 58 מיליארד דולר, השיג את רובו דרך ההשקעה הנכונה בעיתוי הנכון. אז איך הוא עושה את זה?

ובכן, מחקר אקדמי חדש של מחלקת המחקר באוניברסיטת קיימבריג' מתיימר לענות על השאלה. המחברים כולם בעלי רזומה אקדמאי מרשים, עובדים כעת בחברת AQR CAPITAL MANAGMENT אשר מנהלת נכסים בשווי 90 מיליארד דולר.

בפתיח של המאמר נכתב:

"אנו נראה כי את הביצועים של וורן באפט ניתן להסביר בחשיפה למניות בעלות סיכון נמוך ובעלות מרכיבים איכותיים. הממצאים הללו עיקביים עם העובדה שמשקיעים מ-Graham-and-Doddsville הצליחו לעקוב אחר האסטרטגיה ולהשיג תשואה דומה. ולכן, ההצלחה של וורן באפט איננה מזל כלל."

מחברי המאמר בחנו את הרזומה של וורן באפט מאז רכש ב-1964 את ברקשייר התוואי (סימול: BRK.A). הנוסחה שהחוקרים מצאו מבוססת של שני חלקים מרכזיים. מארק הולברג, עורך כתב העת הקרוי על שמו תמצת את המחקר ודלה את הנתונים המהותיים.

הנוסחה: זול = רווחי

מחברי המאמר מציינים כי העבר מלמד שבאפט בוחר את המניות הזולות לתיק. מניות אשר נחשבות בטוחות יותר, בעלות תנודתיות נמוכה מהממוצע ויחס נמוך של מחיר לערך בספרים (כמו גם בטא נמוכה). בנוסף לכך, החוקרים מצאו כי מרבית המניות הגדילו את הרווחים יותר מהממצוע בענף וחילקו דיבידנד נאה לבעלי המניות.

הדבר השני, והוא הדבר שגורם להרמת גבה, נקרא השקעה במניות "בשוליים". הכוונה להלוות כסף לרכישת מניות בכמות גדולה יותר מאשר היה ניתן לרכוש ללא ההלוואה. החוקרים מצאו כי על מנת להשיג את התשואות של באפט יש להחזיק בתיק שממונף ב-60%. וכך באפט מלווה מספיק על מנת להחזיק 160 דולר של מניות זולות על כל 100 דולר של פרוטפוליו.

הבין לפני 50 שנה מה שלמדנו היום

אנדראה פריזני, אחת ממחברות המאמר, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק ועובדת ב-AQR מציינת כי ברקשייר התוואי הייתה בממוצע ממנופת בשיעור זהה לכל אורך תקופת שליטתו של באפט. פריזני ממשיכה וטוענת כי בקלות אפשר להתבלבל בנוגע לנקודה זו מכיוון שברקשייר בעלת ענין בחברות רבות במשק ויכולה להלוות סכומים רבים מהן. על פי מחקר נפרד של הפרופ', נכון להיום, שווי האחזקות של ברקשייר כפול מהשווי הנקי של החברה ולכן יחס המינוף עומד בערך על 1 או 2 - גבוה יותר ממצוע המינוף ארוך הטווח.

דבר מעניין נוסף שנעדר מהנוסחה במאמר הוא ההשקעה של באפט בחברות פרטיות. המאמר מציין כי אין הדבר הכרחי על מנת להדגים את היכולות של באפט מכיוון שהתשואה אשר השיג מהשקעות אלו נמוכה מהתשואה אשר השיג מהשקעותיו בחברות ציבוריות. "מצאנו כי הן התשואה מחברות פרטיות והן מחברות ציבוריות תרמה לרווחיות של בפאט אולם הפרוטפוליו של המניות הציבוריות תפקד טוב יותר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אייל 19/12/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    שכחו כולם שקל להתייחס לבדיאבד אך המשקיעים האמיתיים נבחנים בתקופות משבר ושם כולם מקבלים רגליים קרות והוא הולך כנגד המגמה כמוני כפי שלמדתי מח' הייעוץ שמלווה אותי כבר שנתיים. המשפט הוא "בנוסף היה לו האומץ להמשיך עם אותה האסטרטגיה גם בתקופות קשות יותר." מנסיוני זה תמיד עובד. מי שמתעניין בחברה אני ממליץ בחום תקראו באתרם ותחליטו בעצמכם שמם "טלביט יועצים"
  • 3.
    הרסט 15/12/2013 20:18
    הגב לתגובה זו
    לא מומלץ בכלל רמה נמוכה מאוד
  • 2.
    הצדיק מסדום 14/12/2013 19:22
    הגב לתגובה זו
    כל הכתבה מלאה במילה "להלוות" וכד'. באפט לא "הילווה" אלא "לוה". כאשר אני זקוק לכסף ולפלוני יש סכום זה, הוא "מלווה" לי את הסכום. אני "לווה" ממנו את הכסף.
  • 1.
    albatros 14/12/2013 14:50
    הגב לתגובה זו
    told him 50 years ago,also his teacher did great. Quality companies, great managers,great advantage in the field of activity,great price in the market.long term investment. No speculation. The loan creat for him a great yield for cash on cash yield. And most importent, he has the he is doing only this type of investments, nothing else
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: