הבעיות בסין נמשכות: הממשלה חסמה נתוני רכש על תעשיית הברזל, היצוא והיבוא

מדד מנהלי הרכש לחודש יוני שפורסם השבוע הכיל חוסרים רבים, ביניהם מידע על תעשיית הברזל החשובה, ונתוני סחר בינלאומי
ידידיה אפק | (1)

הממשל בסין חוסם את הגישה למידע על תחומים מסוימים במשק, כך מדווחים היום בבלומברג. הסינים דחו את פרסום המידע הנחוץ על מנת להשלים את מדד מנהלי הרכש שאמור להתפרסם בזמן הקרוב, וגורמים באיגוד הלוגיסטיקה והרכש בסין אומרים כי עכשיו אין להם מספיק זמן לעבור על כמות הנתונים הגדולה.

"יש לנו עכשיו 3,000 תצפיות בסקר, וברמה הטכנית הזמן דחוק מאוד, יש הרבה מאוד תעשיות", אמר קאי ג'ין, סגן נשיא איגוד הלוגיסטיקה והרכש, שמרכז את המידע יחד עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה עם הכלכלה השניה בגודלה בעולם.

זוהי לא הפעם הראשונה שנתונים כלכליים חשובים נחסמים בסין. מוקדם יותר השנה התגלה כי במשך תקופה ארוכה התקבלו דיווחים כוזבים של סחר בינלאומי, מה שניפח את המספרים שפרסמה הממשלה הסינית. חסימת הנתונים השבוע מנעה מידע חשוב, כולל מתעשיית המתכות החשובה, מהמשקיעים בעולם. גם האיגוד וגם הלשכה לסטטיסטיקה לא סיפקו מידע על הזמנות יצוא ויבוא ומלאי, או הסברים על חוסר הנתונים.

"החוסר במידע החודשי ללא הודעה מוקדמת מקשה עלינו את עבודת המחקר", אמר לבלומברג ז'ו ז'יאנגצ'ון, אנליסט בכיר ב-Mysteel.com, והוסיף כי "החוסר הרנדומלי במידע רשמי מבלבל".

סין היצרנית הראשית של ברזל בעולם, אך הענף בהאטה

כאשר נשאלו לסיבת חוסר הנתונים, לא הגיבו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין, אך באיגוד הלוגיסטיקה והרכש מסרו כי החוסר בנתונים אינו קבוע, ושללו את האפשרות שחוסר הנתונים מצביע על חולשה בכלכלה הסינית. מדד מנהלי הרכש של תעשיית הברזל, המפורסם מדי חודש על ידי הממשל הסיני, מודד יצור, הזמנות ומלאי בענף. המדד עלה לרמה של 46.8 נקודות בחודש מאי לאחר רמה של 45.1 נקודות בחודש אפריל. רמה נמוכה מ-50 נקודות מסמנת התכווצות בענף.

סין היא יצרנית הברזל הגדולה בעולם, והייתה אחראית ל-49% מיצור הברזל הגולמי בעולם בחודש מאי, על פי איגוד הברזל העולמי. היצרנית השניה בגודלה, יפן, אחראית לכ-7% מהיצור העולמי.

יש לציין כי קיים מדד מנהלי רכש נוסף, של HSBC, המתפרסם מדי חודש בנפרד מהנתונים הרשמיים של הממשלה הסינית. המדד של HSBC מנתח מידע הנאסף מ-420 חברות, מדגם קטן משמעותית מהמדגם הרשמי המכסה 3,000 חברות החל מינואר השנה. כלכלנים טוענים שהמדד נותן תמונת מצב טובה, אך הוא קצת יותר חשוף לתנודות חזקות לעומת המדד הרשמי. פחות מידע מקשה להבין את היקף ההאטה בסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכל מווסת ומורץ 05/07/2013 10:48
    הגב לתגובה זו
    הפכו את הכל לקזינו, מזל שנגמלתי מהבורסה. חזרו לי החיים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.