גרף

מפולת באסיה: נפילה של 6.35% בניקיי היפני - נכנס כעת רשמית ל'שוק דובי'

הבנק העולמי קיצץ את תחזית הצמיחה הגלובלית. שנחאי צללה 3.1% והחוזים בוול סטריט אדומים. צפו בגרף הניקיי - נפילה של 21%
חן דרסינובר | (7)

בורסות אסיה סגרו את יום המסחר (ה') בירידות שערים חדות, זאת על רקע סגירה שלילית אמש בוול סטריט ובצל הורדת תחזית הצמיחה מצד הבנק העולמי. הין התחזק בכ-2% ונסחר ברמת שיא של חודשיים אל מול הדולר, מה שגרר מטה את מניות היצואניות, כמו גם את מדד הניקיי שנפל הבוקר 6.35%. נציין כי מדד הניקיי נחתך ב-21% מרמת השיא שנרשמה ב-20 מאי ולכן כעת מוגדר השוק היפני כשוק שנכנס לטריטוריה דובית.

בסיכום יום המסחר, מדד הניקיי צלל 6.35%, מדד ההאנג סנג נחתך ב-2.7%. הבורסה בשנחאי חזרה לפעילות לאחר שבוע של חופשות חג, והיא השלימה פערים ואיבדה 3.15%.

לפי תחזיות הבנק העולמי, הכלכלה הגלובלית צפויה לצמוח בשיעור של 2.2% בלבד ב-2013, זאת לעומת תחזית מוקדמת בחודש ינואר לשיעור צמיחה של 2.4%. נציין בהקשר זה כי ועידת השוק הפתוח של ה'פד' צפויה להתכנס בשבוע הבא, זאת על רקע החלטת הבנק המרכזי היפני לא לנקוט בצעדים חדשים למרות העלייה החדה בתשואות האג"ח הממשלתי היפני.

"המשקיעים עדיין מנסים לאמוד את הסיכויים, ההערכות וההסתברויות לנקיטת צעדים לצמצום מדיניות ההרחבה הכמותית", אמר לבלומברג כריס גרין מ-First NZ Capital שבאוקלנד, "השווקים מכוונים ליציבות בכלכלה העולמית אך במקביל מבקשים להמשיך בתוכנית התמריצים לזמן בלתי מוגבל. ברור שלאורך זמן השניים לא יכולים לדור בכפיפה אחת".

אמש סגרה וול סטריט את יום המסחר בירידות שערים, זאת למרות פתיחה חיובית. מדד הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P500 איבדו 0.85%, ומדד הנאסד"ק נחתך ב-1.15%.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סם 14/06/2013 01:57
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה אתם מתעוררים ככ מאוחר שם בתקשורת...
  • 4.
    הכי ותיק 38 13/06/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
    מעניין מי האשם הפעם אולי שוב בני שטיימיץ ההההה
  • 22 13/06/2013 12:49
    הגב לתגובה זו
    עוד יעלה בגדול לאחר שהמדד התיצב מהתנודתיות הגדולה שלו כל יום . כל משבר מביא לתנודתיות במדד שהוא התרחש בו למי שיש סבלנות (לא של יומיים לפחות של שנתיים ) לפי דעתי האישית ואני לא נביא יש הסתברות טובה שהמדד הזה יתן תשואה עודפת על פני מדדים גלובליים אחרים
  • 3.
    co007 13/06/2013 09:28
    הגב לתגובה זו
    זאת התרסקות לאורך שבוע..... :-))
  • 2.
    אמנון שקד 13/06/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    המזרח הולך בעקבות אירופה,ובגדול יותר.
  • 1.
    זאוס 13/06/2013 07:32
    הגב לתגובה זו
    מישהוא שמע? נכלולי הלובי יצחק תשובה מכין עוקץ ענק בתמר
  • אתה עשוי לעמוד לדין על הטעייה.אחרי 5 קידוחים את מטעה (ל"ת)
    רמי 13/06/2013 08:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.