מנורה: "אין לאפשר לתוכנית ההבראה של דנקנר לפגוע בזכויותינו"

מנורה הגישה היום לביהמ"ש המחוזי בת"א את תגובתה לבקשת ההבראה של אי.די.בי פיתוח
לירן סהר | (3)

חברת מנורה הגישה היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב,, את תגובתה לבקשת ההבראה שהוגשה על ידי הנאמנים של מחזיקי האג"ח של חברת אידיבי פיתוח. מנורה מבהירה בתגובתה כי בכל מקרה שמלוא החוב כלפיה לא יפרע, היא תעמוד על זכותה להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי ובמקרה של אי תשלום, לממש את הבטוחות העומדות לרשותה על מניות החברות המוחזקות על ידי אי די בי פיתוח, לשם פירעון מלא של יתרת החוב כלפיה.

כמו כן מצוינת בתגובה זכותה של מנורה לממש את השעבודים באמצעות מכירת המניות המשועבדות, לנוכח החשש מירידת שווי המניות המשועבדות. הדיון בהליך עומד להתקיים בבית המשפט המחוזי ביום א' הקרוב בפני השופט אורנשטיין. התגובה הוגשה על ידי עו"ד אלי שימלביץ' ורונן בוך ממשרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן ושות'

על פי תוכנית ההבראה המוצעת, פירעון החוב למנורה אמור להתבצע עד לסוף חודש יוני 2013. עמדת מנורה היא כי עומדת לה הזכות לפירעון מיידי של מלוא יתרת החוב כלפיה, אולם היא תהיה נכונה להמתין לפירעון עד לסוף חודש יוני, בכפוף לשמירה מלאה על זכויותיה. בין היתר מציינת מנורה כי תוכנית ההבראה נוקבת בסכום שגוי של יתרת החוב כלפיה, בסך של 150 מיליון שקל בלבד (בעוד שהסכום הנכון עומד, על כ- 200 מיליון שקל).

בתגובתה מציינת מנורה כי במחצית הראשונה של שנת 2012 היא העניקה הלוואה מובטחת לאי די בי פיתוח, אשר יתרתה עומדת כעת על סך של כ- 200 מיליון שקל. ההלוואה מובטחת בשעבוד על מניות של חברות כור תעשיות, כלל ביטוח ודסק"ש, שבבעלות אי די בי פיתוח. מנורה הינה הנושה המובטח היחיד של אי די בי פיתוח והמדובר בכספי עמיתים בקרן פנסיה וקופת גמל, שהינם חוסכים מן הציבור.

על פי תוכנית ההבראה המוצעת על ידי מחזיקי האג"ח, אי די בי פיתוח אמורה לממן את פרק הזמן הקרוב של תוכנית ההבראה, באמצעות מכירת אחזקותיה בכור תעשיות, בשווי של למעלה מ- 300 מיליוני שקלים. מנורה מבהירה בתגובתה, כי אין לבצע את מכירת מניות כור תעשיות ללא פירעון החוב למנורה או הבטחה אחרת של זכויותיה של מנורה כנושה מובטח על פי הסכם ההלוואה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בא 25/04/2013 14:57
    הגב לתגובה זו
    אז מה נישאר .
  • 2.
    יש כסף ואתם סתם זורקים עכשיו כסף של הציבור שלכם לעו"ד (ל"ת)
    סובלנטית 25/04/2013 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניסו 25/04/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
    מה לא ככה ?
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)
צילום: ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)

טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?

מנכ"ל שהציל חברה והביא אותה לשווי של 11 מיליארד דולר, מניה שמזנקת למכפילי רווח שלא היו בעבר, מסיבת AI ענקית שלא ברור אם אנחנו בתחילתה, באמצע או בסופה

אבישי עובדיה |

הדוחות של טאואר טאואר 0%   טובים מאוד, התחזית חזקה (מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"). המניה זינקה ב-17% ל-98.2 דולר, שווי של 11 מיליארד דולר. דווקא בשווי הזה כדאי להזכיר לכולם שהקמת טאואר בארץ בתחילת שנות ה-90', שזה אומר הקמת מפעל ייצור שבבים בישראל היה רעיון כושל. כוח העבודה פה יקר ואין שום יתרון תחרותי מול המפעלים בעולם. טאואר הקימה מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה ואחר כך עוד מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה. היא הרוויחה כששוק השבבים המחזורי היה טוב והפסידה פי 5 כשהוא היה למטה. 

היא עברה הסדר חוב. היא קיבלה הנשמה מהמדינה וממשפחת עופר. ואז הדירקטוריון קיבל את ההחלטה שבדיעבד הצילה את החברה והפכה אותה לענקית במונחים מקומיים - לגייס את ראסל אלוונגר כמנכ"ל.  אלוונגר קיבל לפני 20 שנה חברה כושלת וידע לנתב אותה לשני מקומות שהצילו אותה - לנישות שבהן יש לה מומחיות (כי הגדולות לא פעלו בנישות) ולפעילות ייצור בחו"ל. טאואר בזכותו היא חברה גלובלית, רווחית, צומחת, עם נוכחות באחד התחומים החשובים בעולם - שבבים.

מניית טאואר זינקה פי 2 מאז פרסום הדוח הקודם, והיא במחיר של יותר מכפול מזה שאינטל רצתה לרכוש את החברה. רכישה שלא יצאה לפועל כי הסינים התנגדו. בהתחלה המשקיעים חששו והמניה ירדה מתחת ל-30 דולר, שנתיים אחרי, הם מאוד מרוצים. 

תחום השבבים מחולק באופן גס לשניים - תחום הייצור ותחום הפיתוח. הפיתוח הוא הקצפת. אנבידיה מפתחת שבבי AI ומוכרת אותם ברווחיות גולמית של מעל 80% כי יש למוצר-לשבב ערך גדול ויתרונות טכנולוגיים. בייצור יש לרוב תחרות גדולה. יש טכנולוגיות ייצור שונות, אבל בסוף מזמין השבב יכול לעשות זאת בכמה מקומות. זאת פעילות שלא אמורה להניב רווחיות גבוהה, סוג של קומודיטיס. אבל, על רקע המחסור בשבבים, הרווחיות  עלתה בשנים האחרונות. טאואר גם פועלת כאמור בנישות שם רווחיות טובה יותר, ומסתבר שיש בכל זאת הבדלי איכות משמעותיים בין יצרנים שונים. 

חוץ מזה, אלו הסכמים שעוטפים את הלקוח. חברה שרוכשת שבבים מיוחדים שהיא עיצבה וטאואר ייצרה תמשיך לרכוש את השבבים האלו מטאואר במקביל לגידול בהיקף המכירות שלה וזה יחלחל לגידול בפעילות טאואר. כלומר כשמארוול שהיא לקוחה מדווחת על גידול במכירות זה יכול לחלחל לטאואר.