ניתן תוקף ל-4,573 יח"ד בקריית ביאליק; אוכלוסיית העיר תגדל ב-54%

תוכנית "שכונת אפק" אשר תרחיב את העיר מזרחה. התוכנית תכלול מגדלים בני 6-23 קומות
לירן סהר | (1)

מציפים את אזור חיפה והקריות בדירות - לאחר שבשבוע שעבר דיווח מינהל מקרקעי ישראל על שיווק של 920 יח"ד במורדות הכרמל בחיפה, ניתן היום (ד') תוקף לתוכנית לבניית 4,573 יח"ד בקריית ביאליק.

תוכנית "שכונת אפק" המתפרסמת תגדיל את מספר תושבי קרית ביאליק ב- 50%. התוכנית מייעדת שטח בגודל של כ-1,127 דונם להקמת שכונת מגורים.

השכונה תרחיב את העיר ממזרח ותיצור רצף של רקמה עירונית שימשיך את שכונת צור שלום הקיימת, מעבר לכביש עוקף קריות. השטח הוא שטח חקלאי בייעודו הנוכחי, משמש לבריכות הדגים של קיבוץ אפק.

השכונה תוכננה כך שחתך הגבהים של המבנים עולה בהדרגה ממערב למזרח, כדי לאפשר תצפית מקסימלית לכיוון הים. בהמשך לבינוי הקיים בשכונת צור שלום תוכנן בינוי בגובה 3 קומות מעבר לרצועת החייץ של כביש עוקף קריות, על מנת להמנע מההשפעה האקוסטית והסביבתית של הכביש על הבינוי.

בהמשך מתוכנן בינוי בגובה 6-9 קומות מתוכנן במבנים הסובבים חצרות פנימיות.

השדרה הראשית של השכונה מתוכננת כעמוד השדרה שלה, העובר מצפון לדרום, ודפנותיה המערבית והמזרחית בנות 7 ו-9 קומות בהתאמה. מגדלים בני 23 קומות מתוכננים בשוליה המזרחיים של השכונה סמוך לשמורת נחל הנעמן העתידית, וכמו כן לאורך הפארק הראשי. המבנים הגבוהים ממוקמים סמוך לשטחים פתוחים נרחבים ומול נוף רחוק.

מערכת התנועה שתוכננה לשכונה כוללת צירי תנועה לכלי רכב, לרוכבי אופניים ולהולכי רגל, כאשר היא מקשרת בין חלקי השכונה שמשני צידי כביש עוקף קריות. מערך של שטחים פתוחים, הכולל פארקים מרכזיים, תוכנן מסביב לכל מקבצי המגורים בשכונה, כאשר הוא מקשר ביניהם כמערכת מלאה, ומתחבר מערבה על מנת לשרת בעתיד את כלל העיר. מערכת השטחים הפתוחים כוללת גם שטחי גן ופארקים לשימוש אינטנסיבי, וגם אזורים פנויים מבינוי המשמשים כחייץ מהכביש ורצועת התשתיות משני צידיו ומהשמורות.

מתחמים למבני הציבור פרוסים לאורך השכונה לצד הפארקים המרכזיים, כאשר "ציר ירוק" ראשי קושר ביניהם מצפון לדרום ומאפשר תנועת הולכי רגל ואופניים מכל אזור בשכונה למוקדי העניין, הפארקים, מבני הציבור והחינוך.

השכונה מוקפת בשמורות טבע קיימות ומתוכננות - "כרי נעמן" מצפון, ו"אפק" מדרום- מזרח, ביניהן תקשר שמורת נחל הנעמן העתידית.

התכנית אף מסדירה תשתיות הקיימות כיום בשטחה, כולל הטמנתם של 2 קווי מתח עליון ו- 11 קווי מתח גבוה הנמצאים בקרבתה של שכונת צור שלום בגבולה המערבי של התכנית. התוכנית מנצלת את שטח החייץ הנדרש בכל מקרה מהעוקף, ומרכזת בו את כל המערכות כגון קוי מתח עליון וגבוה, תעלת ניקוז ראשית והמיגון האקוסטי מהכביש ברצועת תשתיות אחת אחידה.

רפי אלמליח, ראש אגף התכנון במינהל מקרקעי ישראל, מוסיף כי: " אנו עדים לכך שבשנים האחרונות התגברו הביקושים לדיור באזור הצפון בכלל ובמרחב חיפה בפרט. אנו רואים בחיזוק מטרופולין חיפה כקטליזטור למשיכת אוכלוסיה למחוז הצפון. המאמץ המרוכז לפיתוח מטרופולין חיפה איננו מסתיים בתוכנית זו. בקרוב אנחנו מצפים לאישורה של תוכנית מקיפה להרחבת טירת הכרמל ובאגף התכנון במינהל שוקדים היום על תוכניות נוספות שירחיבו את מטרופולין חיפה באלפי יחידות דיור נוספות."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הצפוני 06/02/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
    לפועל לשחרר קרקע
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).