photos

רחוב מוכה וחבול: 25 חנויות עומדות ריקות בשינקין, "תקופה קשה יותר אפילו מימי האינתיפאדה" - צפו בתמונות

סיור במעלה הרחוב שהיה בעבר סמל התל אביביות מגלה תמונה עצובה, השיפוץ המאסיבי הביא לכך שחנויות רבות עומדות ריקות
לירן סהר | (21)

רחוב שינקין היה המקום הנכון להיות בו בשנות ה-90, סמל לתל אביביות החדשה. חנויות טרנדיות רבות נפתחו לאורך הרחוב והמושג "שנקינאי" אומץ בשפת הסלאנג הישראלית. אבל סיור ברחוב מגלה הידרדרות חדה, בעקבות השיפוץ המאסיבי שעבר החלק המרכזי של הרחוב בין נובמבר 2011 עד אפריל 2012 נסגר האזור לתנועת כלי רכב, המתחם נכנס לקיפאון ועסקים רבים נפגעו.

מתיחת פנים ב-30 מיליון שקל

הכוונה דווקא טובה. מתיחת הפנים שעבר הרחוב בעלות של כ-30 מיליון שקל, כללה סלילת שביל אופניים מופרד מהאספלט המחבר בין נחלת בנימין ושוק הכרמל לבין שדרות רוטשילד ורחוב יהודה הלוי, עמדת השכרת תל-אופן, מערכת ביוב ותשתיות חדשה, הטמנת רשת החשמל, חידוש והרחבת מדרכות הולכי הרגל, התקנת שילוט מואר ועמודי תאורה דקורטיביים, הסדרת חניות; התקנת ריהוט רחוב ושתילת עצים משני צידי המדרכה.

נחיצות השיפוץ אינה מוטלת בספק, אבל בשורה התחתונה סיור ברחוב מעלה תמונה עצובה - לא פחות מ-25 חנויות עומדות ריקות, חלקן ממש צמודות אחת לשניה. על 13 מבין אותן חנויות ריקות הוצבו שלטים להשכרה ולפי כמות האבק שהצטברה על חלונות הראווה ניכר כי נכסים אלה עומדים מיותמים כבר זמן מה. בשינקין יש לא מעט בתי עסק - 220 במספר, ובכל זאת תחושת המשבר ניכרת ובעיקר במעלה הרחוב, כאשר עוברים את גינת שינקין לכיוון רוטשילד.

"בעלי עסקים 'סחבו' 3 שנים והתייאשו"

סיבה נוספת לסגירתן של חנויות היא שיפוץ הבניינים לשימור, תופעה שנפוצה בעיקר ברובע 'העיר הלבנה' שבדרום העיר - "אנחנו סוגרים את החנות כי משפצים את הבניין", אמרה מוכרת באחת מחנויות הבגדים. "אנחנו רואים ירידה במחזור המכירות, אבל עיריית תל אביב הולכת להכריז על פתיחת הרחוב מחדש, מקווה שזה יזניק את הרחוב."

הספר בני זאבי, מוותיקי הרחוב, אומר כי "בעלי עסקים 'סחבו' 3 שנים והתייאשו, לעיריית תל אביב לא היה תאריך מדוייק להתחלת השיפוץ ולכן במשך שנתיים חיו כאן רבים בחוסר ודאות. חלק מהבניינים כאן בשיפוץ וחדשים הולכים להיבנות לכן לא משקיעים בשיפוץ החנויות שקיימות. אני כאן כבר 20 שנה וזו התקופה הקשה ביותר שחוויתי, יותר קשה מתקופת האינתיפאדה השנייה, אך זו סוג של התחלה, הרחוב יעבור ריענון ויגיעו דיירים חדשים."

פנינו לעיריית תל אביב, להלן תגובתה:

"רחוב שינקין הינו רחוב מרכזי וחשוב שעיריית תל אביב-יפו רואה בו פוטנציאל אדיר להוות מרכז תרבות, תיירות ומסחר, ועל כן החליטה לשדרגו עבור תושבי העיר והמבקרים בה. על פי תכנית שנבחנת בימים אלו, יהפוך הרחוב לפרקים למדרחוב לרווחת הולכי הרגל רוכבי האופניים ובעלי העסקים. הדבר יעשה בעדכון ובתיאום עם תושבי הרחוב, תוך מציאת פתרון חניה עבורם לזמן הפעלת המדרחוב. במקביל העירייה פועלת לפרסום וקידום הרחוב המשופץ והמחודש, בין היתר באמצעות יוזמה של אירועי חוצות אשר מתוכננים להתרחש ברחוב עם סיומו של השיפוץ."

"עוד נציין כי במהלך הקיץ האחרון הוגשו לאגף לרישוי עסקים עשרות בקשות לפתיחה של בתי עסק חדשים ברחוב המשופץ. רובם של מגישי הבקשות כבר הגיעו לסיומו של הליך הרישוי, וקיבלו אישור לפתיחת עסק ברחוב."

רון גרנות, האחראי על יחסי הציבור של רחוב שינקין המתחדש, מסר בתגובה:

"רחוב שינקין היה וימשיך להוות מוקד משיכה לתיירים מהארץ ומחו"ל. למעלה ממאה עסקים בשינקין התאגדו בחודשים האחרונים ובחרו ועד פעולה שמייצג את הפעילות המסחרית והתרבותית בו מול הגופים השונים. ההאטה הכלכלית הנראית לעין היא כתוצאה מתקופת השיפוץ הממושכת ששידרגה את תשתית הרחוב ואת הנראות המודרנית שלו. בתקופה האחרונה עושה הועד ימים כלילות על מנת לגבש תוכנית פעולה למען המיתוג המחודש וחזרתו של הרחוב להיות הלב הפועם של אזור הסחר ומרכז התרבות של תל אביב ורובע לב העיר בפרט."

"בשיתוף פעולה מלא של עיריית תל אביב התוכנית תצא לפועל בימים הקרובים ותושק באירוע ענק שיתקיים לאורך כל רחוב שינקין בסוף החודש בהשתתפות ראש העיר רון חולדאי וסוללה מכובדת של בוגרי רחוב שינקין לדורותיו-בהם נציגים בולטים מעולם הכלכלה, הפוליטיקה והתרבות המקומית."

כתבות מעניינות נוספות:

רק בת"א: דירת 10 מ"ר (המקלחת בחצר) מוצעת ב-1,950 ש' לחודש, הנה תמונות

מדינת קומבינה? חלום ה'תמ"א38' חושף את הצד המכוער - 5 התנגדויות הזויות

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    ניר 19/11/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
    מיוקר המחיה מיוקר הדיור ומהתספורות של הטייקונים . אולי זה מה שאנחנו צריכים, סטירה
  • 19.
    ניר 19/11/2012 10:21
    הגב לתגובה זו
    את הכסף בכיס , אנחנו במיתון גדול , ועדין מחירי הדיור בשמיים. עוד מעט עסקים קטנים יתחילו לקרוס הגירעון יעלה ואז תראו איזה כאוס יהיה פה במדינה. אהה ועוד דבר אני לא הולך לשום מילואים, מאסתי במדינה
  • 18.
    07/11/2012 06:45
    הגב לתגובה זו
    כנראה מחירי הנדל"ן הגבוהים מחקו לציבור את עודפי השומן.כפי שנראה בקרוב ירידה ואף צלילה במחירי הנדל"ן ובשכירויות.ואני לא מרחם על החזירות של בעלי הנכסים.שימו לב לשנים 2013-2015 .ירידה של לפחות 40% במחירי הנכסים + לפחות 40.000 כינוסי נכסים.ככה אני מעריך.
  • 17.
    ככה זה כשבוחרים לרחוב שם שמזכיר נקניק מבשר חזיר {שינקן} (ל"ת)
    טל 06/11/2012 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שיש 06/11/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    1. שכירות בשמיים-נכון מאד. 2. האוכלוסיה נהיית ארסית נובורישית מגעילה! 3. רחוב של תיירים מביא סוחרים ורוכלים שמוכרים סחורה סוג ז' במחיר פרימיום. מוכרים עד שכבר אין להם מה לחדש ,סוגרים ואז מגיע חריין אחר במקומם. הישראלים בטח לא יפלו לזה והתיירים כבר לומדים לזהות סחורה סוג ז' מהמזרח. 4. הרחוב נהיה בשל כך פחות מעניין ואוכלוסיה טובה כבר לא חוזרת. מצער אך אלו טבע הדברים....חבל.
  • 15.
    מוריצי 06/11/2012 10:19
    הגב לתגובה זו
    מחיר אחיד בתחבורה ציבורית בכל גוש דן ורכבת עד יבנה מאפשר להגדיל את טווח השכירות ואף להקטין הוצאות מחיר השכירות ברחוב משופץ עולה . אבל מתחת לשיפוץ מבנה מסוכן המיועד להריסה. ראה בלפור 2 בת ים מלון סאן בת ים מזכיר זונה מזדקנת מכוסה איפור כל שינקין זה רבע קניון בלי מיזוג בלי חניה רעש בשפע וחרא של כלבים גנבים מטפסים דרך מרפסות ודירות עם שותפים סטריטים הומואים ושאר זקנים עם גנה לחקר ביצועים
  • 14.
    מיקי, תל אביב 05/11/2012 18:49
    הגב לתגובה זו
    היו בו צעירים, אמנים, פריקים וגם נדלניסטים. היו בו בתי קפה, האוזן השלישית, גלריות (תת רמה, פלסטיק פלוס ועוד). היו עדלאיעדות. אח"כ פלשו חנויות הנעליים והבגדים עם מוזיקת הטראנס מחרישת האוזניים שלהן, ערסים הציפו את הרחוב ובתי הקפה נעלמו. השיפוץ לא הרס את הרחוב, הוא רק הוכיח עד כמה הרחוב הפך ללא רלבנטי.
  • 13.
    הפלצנות התל אביבית מתה מזמן.... (ל"ת)
    צבי 05/11/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    סיסמת העיר ת"א 05/11/2012 15:30
    הגב לתגובה זו
    ממשלת ישראל וחולדאי דואגים בקנאות להבריח את הצעירים מהערים הגדולות . בעוד 10 שנים העיר תהפוך למרכז קשישים של עשירים .
  • רוצה מתנות בגלל גילך ואין ממונך? (ל"ת)
    תתרכזו איפוא שאפשר 11/11/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    oren15 05/11/2012 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עמית 05/11/2012 12:43
    הגב לתגובה זו
    בשנות העשרים לחיי היה הרבה מה לעשות שם. בשיש בצהרים או סתם בערב. היום כבר לא ממש מעניין כתב כאן משהו "פאסה" זה כל כך נכון.
  • 9.
    בעלי הנכסים חמדנים (ל"ת)
    השכירות היא הבעיה 05/11/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    פאסה (ל"ת)
    י 05/11/2012 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אולי כדאי לפתוח חנות בננות? (ל"ת)
    טוטו 05/11/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא מרחם עליהם, בעלי החנויות שוחטים בשכר דירה (ל"ת)
    המלך ליר 05/11/2012 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צבריקו 05/11/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    מצליחה עיריית תל אביב להרוס כל פיסת שטחי המסחר בעיר. נזק בלתי הפיך לעסקים. דוגמא מה קרה לאלנבי שהיה שוקק, ונהפך לרחוב רפאים.
  • 4.
    רחוב החטאים (ל"ת)
    משה 05/11/2012 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איפה משתנקנים עכשיו? (ל"ת)
    באסה 05/11/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד המקומות הכי טובים בעיר (ל"ת)
    הזדמנות קניה 05/11/2012 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תראו מה קורה והבורסה שלנו לא מפסיקה לעלות חזרים בבורסה (ל"ת)
    sדוד 05/11/2012 11:09
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.