ה-IBEX הספרדי איבד 0.5% ברקע לירידה חדה בהכנסות ממסים במדינה
הבורסות ברחבי היבשת הישנה סבלו היום (ד') מחוסר הוודאות בנוגע לספרד, לאחר שחלק מהמדדים הצליחו לסיים את היום בירוק למרות הלחץ הורגש בפתיחה.
אירופה שמה ברקס לאחר ראלי מרשים שאיפיין את הבורסות שם בחודשיים האחרונים. הלחץ בשוק מושפע בעיקר מהמחלוקת בעניין מתן סיוע לספרד והחשש שעיכוב הסיוע יכביד על משבר החובות ביבשת. גם בעיות החוב של יוון שעושה צעד אחד קדימה ושניים אחורה לא משפרים את האווירה הסוערת ממילא בקרב ההמונים באירופה.
"היה לנו ראלי טוב בארבעת השבועות האחרונים. אנשים לוקחים פסק זמן עכשיו לחשוב לאן הכול הולך מכאן במונחים של צמיחה ומשבר גוש האירו", אמר פטר דיסקון, אסטרטג בקומרזבנק. "עם עונת הדוחות שעומדת בפתח, אנחנו נראה בוודאות שהמספרים לא יהיו חזקים בהינתן מה שקרה לכלכלה המקומית".
בסיום המסחר באירופה, מדד הדאקס הגרמני הוסיף כ-0.22%, בפריז ירד הקאק 0.24% והפוטסי הלונדוני עלה 0.28%. המדד האזורי, ה-STOXX600, השיל כ-0.1%.
על פי נתוני רשות המסים בספרד לשנת 2011, 5 החברות הגדולות בספרד, הבנקים סנטנדר ו-BBVA, חברת התקשורת טלפוניקה, קמעונאית האופנה אינדיטקס וענקית הנפט הספרדית רפסול ייצרו בשנת 2011 רווחים של כ-17.8 מיליארד אירו, סכום שעקף את ההכנסות ממסים שהצליחה הממשלה הספרדית לגבות מ-1,400 עסקים מובילים בספרד באותה השנה ושהסתכמו ב-16.6 מיליארד אירו, זאת בהשוואה לסך של כ-44.8 מיליארד אירו שנגבו מאותן החברות כמס חברות בשנת 2007.
בשבוע הקודם העביר ראש ממשלת ספרד, ראחוי תקציב קשה שכלל צעדי מנע וצנע בהיקף של כ-65 מיליארד אירו, כולל קיצוצים נירחבים במשכורות שמקבלים עובדי המגזר הציבורי והעלאה של מסי הקניה. אולם הבעיה של ראחוי היא שהוא אינו יכול להישען על הכנסות מהמגזר העסקי מאחר שהוא מהווה את המפתח לתעסוקה בזמן שרבע מאזרחי ספרד מובטלים.
נציין כי הלחץ על השוק הינו על רקע המוכנות של ספרד מצד אחד לקבל כבר את הסיוע הכספי ממדינות האיחוד לאחר שהעבירה את התקציב המקוצץ, אך מצד שני הקריאה של גרמניה לספרד להמשיך להמתין עם בקשות הסיוע הנ"ל וחוסר הוודאות ביחס ליכולתה של ספרד להמשיך להחזיק מעמד לבד. על פי דיווחים אמר ראחוי כי אינו מתכוון להגיש את הבקשה לסיוע בשבוע הקרוב.
בבריטניה הושפע השוק מפירסום דוחותיה של ענקית הקמעונאות טסקו שהצביעו על ירידה ברווחיות במחצית הראשונה של השנה, מדובר בפעם הראשונה מזה 20 שנה בה מדווחת הרשת הגדולה בבריטניה על ירידה ברווחיה. המניה יורדת ביותר מ-1%.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
