לכץ נשבר מהשביתות: הכריז על פיצול רכבת ישראל לשלוש חברות שונות

{עדכון) שר התחבורה הודיע על פיצול הרכבת לשלוש חברות בנות בתחומי המטענים, נדל"ן והתחזוקה. כץ: "תנאי העובדים לא מעניינים את גילה אדרעי, היא רוצה לשלוט בשאלטר"
יעל גרונטמן | (11)

(עדכון) שר התחבורה ישראל כץ היום במסיבת עיתונאים על הקמת שלוש חברות בנות לרכבת - למטענים, נדל"ן ותחזוקה, כמו כן הוסיף כי תחזוקת הקרונות תצא למיקור חוץ. "לא נאפשר לקומץ להשתלט על החברה".

"תוקמנה שלוש חברות בנות בשיתוף המגזר הפרטי - לתחזוקה, פיתוח עסקי ונדל"ן ומטענים. מתפקידנו להחזיר את השליטה ברכבת לציבור, ולא נוכל לאפשר לרכבת להיות בת ערובה של קומץ קטן של עובדים. אם נראה השבתות בעקבות ההחלטה - לא יהיה מנוס מסגירתה של החברה ופתיחתה במתכונת חדשה".

"לוח הזמנים הוא מיידי, ויישום ההסכם עם בומברדייה מתחיל היום. אם נראה פגיעה מתמשכת בנוסעים בשביתות פראיות, לא אהסס לסגור את הרכבת ולפתוח מחדש. הממשלה נהגה ביד רחבה וניסתה לפצות את העובדים. יו"ר ההסתדרות הסכים לשני מתווים של פשרה, ויו"ר ועד הרכבת לא הסכימה, לא מעניין אותה התנאים של העובדים, היא רוצה לשלוט בשאלטר. אנחנו חייבים לנוע ולהמשיך לפתח את הרכבת. היא חיונית לפיתוח הפריפריה".

השר כץ הוסיף ואמר כי אינו דוגל בפתרון ההפרטה ואינו מעוניין להתנצח עם העובדים. "המודל הזה שיו"ר ההסתדרות הסכים לו זה לא מודל של הפרטה. אבל העובדים לא מסכימים. למה? כי הפתרון הזה טוב לרכבת אבל לא טוב לוועד כי אם העובדים מושאלים אז הוועד לא יכול לשלוט בהם. ההסכם הזה מוציא עובדים משליטת הוועד ויש כאן מאבק על שליטה. לא ראיתי את זה בחברת החשמל, ברשות שדות התעופה, במקורות ובמונופולים אחרים."

נזכיר כי יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי נפגשה אתמול בלילה לדיונים עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, במטרה לדון על מתווה ההסכם הכולל את האחריות על תחזוקת הקרונות, במקום חברת בומברדייה, יצרנית הקרונות. נציין כי את המסע"ת צפוי לקיים שר התחבורה ללא ההסתדרות.

נזכיר כי בשבועות האחרונים נטל יו"ר ההסתדרות, עופר עיני את האחריות על המו"מ בין ההנהלה לועד העובדים ברכבת לאחר שהמו"מ בהנהגת יו"ר הועד, גילה אדרעי, נקלע למבוי סתום. ועד עובדי הרכבת הבהיר הבוקר כי "אנחנו וההסתדרות זה אותו הצד. לא היה שום פיצוץ במו"מ הלילה. אנו ממשיכים לנסות ולהגיע להבנות עם ההנהלה".

ביקורת חריפה על כץ

פרופ' יוסי יונה, מצוות המומחים המייעצים למחאה, יוצא בצורה חריפה נגד התנהלותו של שר התחבורה ביממה האחרונה. "מהרגע שבו התבקשו שר התחבורה רכבת ישראל וחברת בומברדייה להשיב לעתירה, מתנהל שר התחבורה כאחוז אמוק כמי שברצונו להפריט את רכבת ישראל בכל מחיר".

בעתירה שהוגשה לבג"צ מתבקש שר התחבורה להסביר את עמדתו מדוע הוא מנסה להפריט שירות כה בסיסי שמגיע לאזרחי המדינה ובכך לשים את ביטחונם בידיים פרטיות של בעלי הון.

לדברי יונה "מהרגע שבו התבקשו הצדדים להשיב לבקשת העותרים הספיק שר התחבורה לזמן מסיבת עיתונאים לבטלה להחזירה ולשנות את השעה. התנהלות זו מראה עד כמה לחוץ השר מלהסביר את הסיבות האמיתיות לחשוף את ההסכמים שנחתמו עם כספי הציבור.

"מוטב כי שר התחבורה יבין שהוא אינו מנכ"ל של חברה פרטית אלא שליח ציבור, ואם בית המשפט אליו הוא מחויב מבקש ממנו לספק תשובות הולמות, ינהג כך השר ולא ינסה לקבוע לבג"צ עובדות בשטח.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    את התאונות גרמו ההנהלה ולא העובדים(יש הוכחות) (ל"ת)
    פיליפ פרבו 06/03/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יורם מראשון 06/03/2012 08:14
    הגב לתגובה זו
    די ... מספיק עם השטויות ... ריבוי התאונות והתקלות הוכיחו שהעובדים ברכבת לא יודעים לתחזק ולה]עיל את הרכבות .... עם ישראל משקיע עשרות מיליאדים ברכבת, ועובדי הרכבת מחרימים את הרכבת לעצמם ... הגיע הזמן לעשות סדר בבלגאן הזה ... יש לחוקק חוק בוררות חובה בשרותים חיוניים כדי למנוע שביתות בשרותים חיוניים ... נמאס מועדים המשתלטים על המדינה ומחזיקים את השאלטר לסגירת המדינה ...
  • 5.
    דרור 05/03/2012 21:04
    הגב לתגובה זו
    נמאס מהשרות הלקוי בשנות האלפיים . אי דיוק בזמנים בצורה משוועת . ביטול רכבות , שביתות , תקלות ותאונות , שריפות . לא שכחנו ! כבר לא יכולים להתייעל , פשוט לא יודעים . להחליף מיד !! נכון , הרכבת של העם לא של ועד הרכבת .
  • 4.
    גרין 05/03/2012 18:39
    הגב לתגובה זו
    ועד הרכבת מצפצף על הציבור וכץ צודק וטוב יעשה אם יסגור את הרכבת עכשיו ולא יתן לועד חסר אחריות לשלוט ברכבת
  • 3.
    קוקוס 05/03/2012 18:34
    הגב לתגובה זו
    אנשי דברם של הטייקונים שמו עיין על הרכבת.הנמלים וחברת חשמל.הם מינו מנהלים " בובות" באותם חברות .דרך העיתונים הם מכפישים את העובדים.על שכר גבוה.על מחדלים.על חובות גדולים(ראו חברת חשמל) הכל כשר בעיניהם כדי שהמדינה ימכרו את אותם חברות לטייקונים.לפי דעתי לכץ יהיה תפקיד ומשכורת טובה באותם חברות אם הם יונפקו.(ראו מקרה אולמרט שחילק למשפחת עופר פעמיים 120 מליון $)לא אכפת לי אם הם יונפקו .אבל גם לציבור.
  • דני 05/03/2012 22:38
    הגב לתגובה זו
    כן, עדיף רכבת (או שמה רקבת) עלובה מהגרועות בעולם (רק ההודית מתחרת בתת הרמה של הישראלית), מהיקרות בעולם ועדין בגירעונות מטורפים שמכוסים על חשבוננו מכספי מיסים, והעיקר כל שני וחמישי פשוט לא ניתן השירות לציבור. אני מעדיף ש" טייקון" ירכוש בשקל נכס ששווה 20 מיליארד ש" ח אם ידע להפעילו ולייעלו, מאשר להיות בעלים של נכס עם ערך תיאורטי של 20 מיליארד וערך מעשי של מינוס 20 מיליארד, שלא מתפקד, לא פועל, לא יעיל ובעיקר בלתי ניתן לניהול כיוון שניהולו מוכתב ע" י גילדת קומוניסטים טובים אשר למעשה ואגים רק לרווחתם האישית על חשבון הציבור (הן בחוסר שירות, בבטיחות הגרועה בעולם ובעיקר בגרעונות עתק כמו כל חברה ממשלתית שממומנים מכספי המיסים שלנו!). קומוניסט נחמד, לא שמעת את הביטוי עדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ? אם בעל הון משתלט על נכס לא מתפקד/יעיל/רווחי וכו' , ומשפר זאת, זה מצב של win-win situation, גם המדינה מרוויחה בכל מקרה סכום ראשוני, לא נדרשת יותר להזרים כספים להמשך כיום החברה, נהנת מתקבולי מיסים על הרווחיות ומקבלת שירות איכותי ומתפקד ברמה מערבית, וגם בעל ההון נהנה מהנכס שיהפוך לרווחי ובנוסף ערכו יעלה עקב כך. מי בדיוק פסיד במצב כזה? בכיינים קומוניסטים כמוך שלא רוצים ולא מסוגלים להתאמץ, ולכן תולים את האשמה למצבם באחרים במקום בעצמם!
  • יש לישראל מה ללמוד מהפעלת הרכבת בהודו (ל"ת)
    יורם מראשון 06/03/2012 08:15
  • לא אכפת שירוויחו,רק שנוכל כבר להגיע עם הרכבת (ל"ת)
    הקטר מבגדד 05/03/2012 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם לנו כבר נמאס מהרכבת.לא מתקרב אליה. (ל"ת)
    איציק ר 05/03/2012 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לפרקקקקקקקקקקקקקקקקק לפרקקקקקקקקקקק הם ביזיון (ל"ת)
    כללל הכבודדד לפרקקק 05/03/2012 17:54
    הגב לתגובה זו
  • אורן 05/03/2012 21:43
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו עם " וואבוס" !!!!!
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי