צ'או למבורגיני: איטלקים מוותרים על רכבי היוקרה שמושכים את מס הכנסה
האיטלקים ידועים כאוהבי החיים הטובים בכלל וכאוהבי מכוניות יוקרה בפרט, אך לאחרונה רבים מהם איבדו את העניין בהחזקתה של מכונית יוקרה, לאחר ששלטונות המס במדינה עמוסת החובות החלו לעצור מכוניות יוקרה כגון פררי ולמבורגיני באתרים יוקרתיים כדוגמת אתר הסקי הידוע בקורטינה שבדולומיטים או בעיירות העשירות של אגם קומו מצפון למילאנו, והחלו לבחון את תצהירי המס שמגישים בעליהן.עד כה דווח כי משטרת איטליה החרימה מעל 350 רכבי יוקרה בחשד שבעליהן לא משמלמים מסים כראוי.
בפשיטה שערכו שלטונות המס בעיירה קורטינה התגלה כי 42 בעלי מכוניות יוקרה דיווחו על הכנסות של 30 אלף אירו בלבד בשנת 2010. 19 מכוניות יוקרה נוספות היו רשומות על שם חברות שדיווחו באותה השנה על הפסדים. "הדילרים מלאים במכוניות יוקרתיות שאף אחד לא רוצה לקנות כעת" אמר לבלומברג איש עסקים שמבקש למכור את מכונית היוקרה שקנה במאי האחרון בתמורה ליותר מ-100 אלף אירו בתמורה ל-40 אלף אירו לכל היותר.
ממשלת איטליה מעריכה כי העלמות המס במדינה מסתכמו בכ-120 מיליארד אירו בשנה. המאמצים להגברת גביית המסים באיטליה הינה חלק ממאמציו של ראש ממשלת איטליה הנכנס, מריו מונטי, להפחית את חובותיה של איטליה המסתכמים בכ-1.9 טריליון אירו ולהימנע ממצב אליה הגיעו יוון, פורטוגל ואירלנד, שנאלצו לבקש חבילות חילוץ.
"הבעלות על כלי רכב יוקרתי מעידה על רמת הוצאות ועל רמת חיים שפעמים רבות אינה עומדת בקנה אחד עם רמת ההכנסות המוצהרת של בעליהן" אמר כרמלו פיאנצ'לדיני, מפקח על מבצעי האכיפה ברשות המסים האיטלקית והוסיף "מי שמדווח בשקיפות על הכנסותיו ומחזיק במכונית יוקרה - אינו צריך לדאוג".
מונטי גם העלה את המס על מוצרי יוקרה כולל את המס על מכויות יוקרה, כך שבעליה של למבורגיני אבנטדור ששווה כ-316 אלף אירו יצטרך לשלם כעת כ-8,400 אירו מסים שנתיים, עלייה של 6,600 אירו ביחס למה ששילם לפני העלאת המס.
בנק ישראל: להעמיד ערבות מדינה למשכנתאות בחברה הערבית היכן שניתן
לאחר גידול במספר סניפי הבנקים בישובי חברה הערבית לאורך שני העשורים האחרונים, כיום אלה מהווים 10% מכלל הסניפים של הבנקים - בעוד ש-15% מכלל אוכלוסיית ישראל מתגוררים בישובים אלה, כך עולה מסקירה שהציגו היום בבנק ישראל בכנסת אודות בנקאות למשקי הבית הערבים בישראל. כ-27% אחוז מהאוכלוסייה ביישובי החברה הערבית אינם פועלים באמצעות הבנקים, חלקם פועלים בבנק הדואר, זאת מול 4% באוכלוסיה היהודית. 63% מהאוכלוסיה הערבית הבוגרת החזיקה בכרטיס אשראי ב-2020 מול 86% אצל יהודים. מתוך מחזיקי כרטיס האשראי הערבים, 15.3% הוגבלו למסגרת של עד 3,000 שקל לעומת 5.1% בקרב היהודים. 86% מהערבים בארץ שמחזיקים במסגרת עו"ש ניצלו אותה, בהשוואה ל-70% מהיהודים. עוד נכתב כי שיעור הלווים שפיגרו בתשלומי ההלוואה במהלך השנה ביישובי החברה הערבית גבוה משמעותית (11.7% מול 6% בקרב יהודים) ושיעור הריבית ביישובי החברה הערבית גבוה בהשוואה ליתר המגזרים (5.87% מול 4.68%). באשר למשכנתאות הוסבר כי מספר ההלוואות לדיור ביחס לכמות הדירות שנרכשו או נבנו ביישובי החברה הערבית נמוך בהשוואה למגזר היהודי. בחלק גדול מהעסקאות ביישובי החברה הערבית קיימת בעיה במשכון הנכס כתוצאה מהעדר רישום מסודר בטאבו. כמות ההלוואות לדיור בחברה הערבית גדלה ב-42% בשנתיים האחרונות. חלק מהאשראי לדיור בחברה הערבית ניתן כאשראי צרכני בגלל קשיי רישום. לאור אלה, הובאו גם ההמלצות שגיבש צוות בין משרדי המורכב מבנק ישראל (ובתוכו הפיקוח על הבנקים), רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, המשרד לשוויון חברתי, משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, משרד ראש הממשלה, ורשות המיסים. בין הההמלצות ערבות מדינה למשכנתאות עבור נכסים ברי רישום (ההמלצה נבחנת מחדש על ידי החשכ"ל, כך צוין), תכנית לחינוך פיננסי בחברה הישראלית בכלל ובחברה הערבית בפרט; הסרת החסמים בפני שימוש באמצעי תשלום מתקדמים; הנגשת חלק מהתכנים הבסיסיים של הגופים הפיננסיים בשפה הערבית; בחינת הצורך והחסמים במתן שירותים תואמי כללי השריעה; הגברת ההגנה הצרכנית ללקוח הפיננסי; אופן הנגשת אשראי ועוד.
