שלמה אליהו על תיקון מראני: "בלי להשקיע, מלאימים את הבנק מהמשקיעים"

בדיון בוועדת הכספים הגיב בעל המניות הגדול בבנק לאומי, כי חוק הבנקאות פוגע בזכויות יסוד קנייניות של המשקיעים
אריאל אטיאס | (2)

שלמה אליהו, מבעלי השליטה בבנק לאומי, תקף היום בדיון בוועדת הכספים את בנק ישראל והמדינה על התיקון שהיא רוצה לבצע בחוק מראני שיגרור פגיעה אנושה בכוחם של בעלי המניות בבנקים.

"חוק הבנקאות פוגע בזכויות יסוד קנייניות של המשקיעים. בפועל מדובר בהלאמה של הבנק", אמר אליהו. "באים למשקיעים ואומרים להם: השקעתם ממיטב כספכם אך אתם לא ראויים לנהל את השקעתכם. במקום שהמשקיעים יוכלו להציע מועמדים לדירקטורים, יתנו את הסמכות הזאת לוועדה בראשות שופט. בלי להשקיע, מלאימים בנק מהמשקיעים. לוקחים זכויות של בעלי מניות ונותנים אותן לוועדה".

חוק מראני נחקק בשנת 2004, אז נקבע כי נדרש אישור בנק ישראל להחזקה של יותר מ-5% ממניות בנק. היום מחזיק אליהו ב-11% ממניות לאומי אך אינו מתפקד בפועל כבעל בית. בזמן שהמדינה החזיקה את רוב המניות בבנק היא שלטה בו באמצעות "ועדה בנקאית", כיום היא נותרה עם 5.5% מניות בלבד.

בבנק ישראל דוחפים היום לבצע תיקון לחוק מראני, בו יקבע מנגנון שליטה ללא בעל בית ‏(בהיעדר גרעין שליטה‏). אחד מסעיפי התיקון החשובים אומר כי אדם שמחזיק ב-2.5% ממניות הבנק לפחות, יוכל למנות דירקטור אחד בלבד. אם תצוץ מחלוקת על המועמדים, ועדה ציבורית שימנה שר המשפטים תמליץ על הדירקטורים. התיקון המוצע יאפשר לאליהו למנות דירקטור נוסף אחד בלבד. עפ"י טענתו של אליהו בצורה זו הופך התיקון את לאומי לבנק ממשלתי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 21/12/2011 17:38
    הגב לתגובה זו
    יש למצוא איזון בין המטרות השונות. אדם שהוא בעל מניות בחברה צריך שתהיה לו יכולת השפעה פרופורציונלית, ועל הרגולטור לדאוג שהוא ינהג בצורה שהיא לטובת כלל בעילי המניות, אבל סתם למנוע ממנו זכויות קניין בסיסיות זה פשוט לא בסדר. ולא זה לא אותו דבר כמו ועדת ששינסקי. שם הויכוח היה על גובה התמלוגים שהמדינה צריכה לקבל ממשאב לאומי. לא היה שם נסיון לשלול את עצם הזכויות של בעלי המניות.
  • 1.
    ניקל 21/12/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    וחוק ששינסקי הוא לא הלאמה? עלאק משטר ימני ומדיניות סובייטית...
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי