תחזית

רואה תקופה אפוקליפטית: "המפולת תימשך עד 2031; זה יהיה ארוך וקשה"

מתיו לין, מנכ"ל חברת ייעוץ מלונדון, משווה בין המשבר הנוכחי לזה שפקד את השווקים בשנת 1873. "הרבה עבודה צריכה להתבצע בכדי להחזיר את הכלכלה העולמית למסלול"
אריאל אטיאס | (26)

"רטרוספקטיבית, זה לא היה קשה לראות כי השווקים נעשים לא-יציבים בצורה מסוכנת. גרמניה רק אימצה מערכת מוניטרית חדשה. אירופה הוצפה בכסף גרמני זול. יוון חתמה על איחוד מוניטרי עם איטליה וצרפת אך נאבקה להחזיק אותו ביחד. הפיקוח הממשלתי על השווקים הפיננסיים הוסר. טכנולוגיות חדשות העבירו תפוקות ותקשורת, ובכך איפשרו לכסף לחצות גבולות במהירות הבזק. בנוסף לכך, כוח מסיבי חדש של תעשייה הציף את העולם עם מוצרים זולים ופיצץ לרסיסים תעשיות ישנות. זה היה רק צפוי כשהכל התפרק בהתרסקות אדירה".

האם הציטוט המצורף בא לתאר את הצפוי בשווקים ב-2012? לא בדיוק. מדובר בתיאור של מה שהתחולל בוינה בשנת 1873. מתיו לין (Matthew Lynn), מנכ"ל חברת הייעוץ הלונדונית Strategy Economics, פתח בו את טורו באתר מרקטווץ' על מנת להשוות בין המשבר הנוכחי לזה שפקד את השווקים באירופה וניו יורק לפני כ-140 שנה, בהמשך למפולת שהחלה בשווקים האוסטרים.

למפולת ההיא קדמו אימוץ הזהב כסטנדרט, הצפה של כסף זול גרמני ברחבי אירופה, הצטרפותה של יוון למטבע הלטיני - ניסיון כושל לאחד מטבעות באירופה. הרגולציה על השווקים הפיננסים הופחתה בין היתר בהמשך להשקעות שביצעה גרמניה בבורסה בוינה. מכשיר הטלגרף יצר תקשורת מיידית, ואיפשר למפולת באירופה להתפשט לניו יורק. ארצות הברית עברה מהפכה תעשייתית ועיצבה מחדש את הכלכלה העולמית בדומה למה שקורה עם סין בעשור האחרון.

"כל אותם גורמים חיברו יחדיו ויצרו בועה אדירה ואחריה התרסקות אפילו יותר גדולה. השפל שלאחר מכן - למרות שקשה למדוד את הדברים האלה במדוייק - נמשך יותר משני עשורים. אם השפל שמגיע אחרי ההתרסקות של 2008 משהו דומה לזה, הוא הולך להימשך עד 2031", כתב לין, והוסיף הסתייגות כי הקבלה היסטורית לעולם אינה מדוייקת. "אנחנו לא נשחזר את השפל הארוך של 1873-1896 בדיוק, וגם לא בהכרח שהמפולת הנוכחית תימשך כל כך הרבה".

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    להכנס להרפתקאה של 14/12/2011 17:21
    הגב לתגובה זו
    גלובלית. אין דבר כזה גלובלי. אם אין תחרות, אין כלכלה בריאה, יש רק שולטים ונשלטים. לא במקרה מכנים אותם כרישים והכרישים האלה הצליחו לסמא את עינינו הדגיגונים הקטנים, שכאילו גם אנחנו נשחק במשחק הגדול של כלכלה גלובלית. מה שנוצר הוא שסין מייצרת את כל המוצרים לכל העולם במחיר של עבדים ושפחות... וכל שאר מנהיגי העולם שיחקו על המינוף הגבוה והמשתולל שהתאפשר להם ככה פתאום כמו זכיה בלוטו. אבל כידוע, לפי הסטטיסטיקה רוב הזוכים בלוטו מאבדים מהר מאוד את כל הכסף, וכך הולך לקרות לכל השרלטנים שהשתלטו על העולם.
  • 22.
    רון 14/12/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    גם כן, איזו מן ראיה זו??? אם תמיד חשבתי ששחקן מעוף פסימי בסקירות שלום, עכשיו אני מבין שהוא כה" ס ריאלי. מה זה " מפול עד 2031?????
  • 21.
    יותר מדויק 14/12/2011 14:09
    הגב לתגובה זו
    הוא לא רוצה להפחיד
  • 20.
    זאביק השועל 14/12/2011 12:06
    הגב לתגובה זו
    תן גז בגזיה
  • 19.
    נראה שצריך לפרסם גם עד איזה חודש....לא? (ל"ת)
    גבי 14/12/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
  • מתפקע 14/12/2011 12:13
    הגב לתגובה זו
    עד 2031 חחחחחחחחחח קטעים איזה קוקו לא מהעולם הזה
  • 18.
    נראה לי שעד 3048 (ל"ת)
    jak 14/12/2011 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מתקרבת 14/12/2011 11:19
    הגב לתגובה זו
    מה לא???
  • 16.
    אורי 14/12/2011 11:18
    הגב לתגובה זו
    אני מתיחס לדברים המצוטטים כאן כמו לכל אחד מהטוקבקיסטים . נבואתו טובה כמו הנבואה של שלמה מעוז (אקסלנס) שנצמד לבורסה עולה כמו תינוק לשד אימו. אני רק מתפלא על ביזפורטל ששש לפרסם כל דבר שטות.
  • 15.
    דלית 14/12/2011 11:17
    הגב לתגובה זו
    משום שלאתר נותרו דובים מודל 2011, אז היה צריך להלביש להם כתבה.
  • רציתי שזה יצחיק קצת באווירת הנכאים (ל"ת)
    דלית דלית 14/12/2011 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    באמת מאמין שניתן להשוות למאה ה18?בושה לכתבה (ל"ת)
    עע 14/12/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוביני 14/12/2011 11:07
    הגב לתגובה זו
    .....בוא נעגל את זה ל 2050
  • 12.
    פופאי 14/12/2011 10:59
    הגב לתגובה זו
    מי יודע מה יקרה עוד שעה בשוק ההון?
  • 11.
    שאח 14/12/2011 10:57
    הגב לתגובה זו
    איזה פספוס- ליצנים כאלה שמתנבאים ומשווים כלכלה של 1837 להיום צריך לאשפז אותם ואם אפשר במתקנים של אותה תקופה
  • 10.
    ארז 14/12/2011 10:57
    הגב לתגובה זו
    איך אדם ולא משנה מה התפקיד והידע שלו יכול להגיד ולהתנבא ל20 שנה קדימה.והאתר מכובד כמו ביזפורטל מפרסם ככותרת.
  • 9.
    רבותי, הוא טועה. זה ימשל עד 2048 (ל"ת)
    עוד הזוי 14/12/2011 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מנכ" ל חברת גיהוץ 14/12/2011 10:49
    הגב לתגובה זו
    עדיף שלקוחותיו יתיעצו איתי.
  • 7.
    ווא הוא בטח בן 160 (ל"ת)
    אריה 14/12/2011 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    co007 14/12/2011 10:45
    הגב לתגובה זו
    כיום הליצן הזה מוכר לנו סיפורים, כמו אחד מחכמי חלם.
  • 5.
    הנביא 14/12/2011 10:41
    הגב לתגובה זו
    דווקא בשיא הפחד - זה הכי נכון להיכנס.
  • נכון נכון נכון נכון נכון (ל"ת)
    מתקרבת 14/12/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שורטיסט 3 שנים 14/12/2011 10:40
    הגב לתגובה זו
    נראה לי הבנאדם לא ישן כמה לילות כמה שאני שורטיסט אני יודע שכל מה שעולה יורד ולהיפך!!!
  • 3.
    כלכלן 14/12/2011 10:38
    הגב לתגובה זו
    להלן התחזית שלי: יהיה משבר עד שנת 2375, רק אז הרובוטים יוכלו ליהנות מהצמיחה. ועל זה נאמר הנבואה ניתנה לשוטים
  • 2.
    פיקצו 14/12/2011 10:35
    הגב לתגובה זו
    בלבוזר
  • 1.
    מי זה הליצן הזה ? 14/12/2011 10:32
    הגב לתגובה זו
    פשוט ליצן... בא לי לצחוק יומיים עכשיו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.