מאני טיים באירופה: לא רק לגוש באירופה, העולם כולו ישתנה
בעולם נמשכת "תחרות משיכת חבל" בין חברות דירוג האשראי למנהיגי אירופה. חברות הדירוג טוענות כי מקבלי ההחלטות האירופיים אינם נחושים מספיק למרות המצב הקשה של היבשת, המתבטא בהאטה חדה בפעילות הכלכלית (מדד מנהלי הרכש מצביע עתה על התכווצות בארבע הכלכלות הגדולות ביבשת ומשקף זאת היטב) ובמצבה הרעוע של מערכת הבנקאות.
בנוסף, המנהיגים מגבילים את יכולתם של גופים אחרים לסייע. כך לדוגמא, חברות הדירוג היו רוצות לראות את הבנק המרכזי של אירופה (ECB) רוכש כמויות גדולות בהרבה של איגרות חוב אירופיות מכפי שמותר לו. מן הסתם, הצלחת המודל של הבנק המרכזי של ארה"ב (Fed), שרכש איגרות חוב בסכום גבוה עשרות מונים מעמיתו האירופי, עומדת לנגד עיניהן, כמו גם הידיעה כי למדיניות המוניטארית הסיכוי הגדול ביותר לבלום את ההידרדרות בטווח המיידי.
מנגד, מנהיגי אירופה מתלבטים בין הצורך הדחוף להציל את המסגרות המאחדות אותם (האיחוד האירופי בכלל וגוש האירו בפרט), לבין הרצון לשמור על עצמאות פיסיקאלית וריבונית במדיניות הכלכלית הננקטת בשטחם. ברור להם ההכרח לשנות את המבנה הבעייתי הקיים ולהתקדם לקראת קונסולידציה פיסיקאלית, אך הדרך לשם, העיתוי ואופן הביצוע, אינם נהירים ורוויי יצרים.
הויכוח בין שתי הגישות אינו מפתיע, ועוצמתו הרבה נגזרת מחומרת המשבר ומהתהודה התקשורתית הרבה לה הוא זוכה. השאלה הינה - מה הלאה?
הגישה הספקנית של חברות דירוג האשראי לא תשתנה בשנה שנתיים הבאות. המשבר שפרץ לפני ארבע השנים העמיד אותן במבחנים קשים והן שואפות לשפר את מוכנותן למשברים הבאים. לכן, לא מפתיע כי שורת הצעדים שהוכרזו בפסגה האירופית לא שינתה משמעותית את דעתן. בתגובתן היה מסר תקיף ברור למנהיגי היבשת: אל תסתפקו בהחלטות הפסגה, קבלו החלטות נוספות והבטיחו כי יישומם של הצעדים שכבר הוכרזו יהיה מהיר, יסודי ושקוף. זמן ההכרזות, הדיבורים וההבטחות חלף - עת למעשים.
המצב הנוכחי, בו חברות הדירוג משגיחות ומדרבנות את מקבלי ההחלטות להמשיך ולהגביר את מאמציהם, יאפיין גם את השנה הבאה. כשנשק הורדות הדירוג נמצא כל העת על השולחן, הן תרצינה לראות תיאום, תכניות מסודרות וביצוע מהיר ויעיל. צ'כוב אמר פעם כי אקדח המופיע במערכה הראשונה יירה לבסוף, אך הרצון של כולם לראות שלפחות בהצגה הזאת לא יהיה בכך צורך.
האם חברות הדירוג זהירות מדי? אין לדעת. בשל גודל המשבר, רצון לקדם את ההתאוששות הכלכלית וצורך לשפר את המוכנות למשברים עתידים, מתקשים להשתלב זה בזה. הגיוני כי תהיינה התלבטויות ומחלוקות קשות בהמשך הדרך. מקומן של טעויות, אפילו קשות, לא ייפקד.
שוקי המניות יוסיפו לנוע בין שני קטבים, מקבלי ההחלטות יכריזו מדי פעם על תכניות ורעיונות חדשים וימתינו לראות אם תגובתן של חברות הדירוג תוסיף להיות זהירה / מאופקת. אזהרות והסתייגויות מצד חברות הדירוג עצמן יוליכו בתגובה לשינוי / שיפור מתווה צעדים שכבר הוכרזו, או למהלכים חדשים. הדבר מבטיח לנו המשך תנודתיות ועצבנות גבוהה, ללא כיוון ברור.
אולם, בסופו של דבר תתקבל החלטה לגבי גורל גוש האירו (מסתמן כי הדבר יקרה במרוצת המחצית הראשונה של השנה הבאה). אם יתברר כי שרד את המשבר - התרחיש הסביר בעיניי, הגיוני שתהיינה עליות ניכרות. עד אז, שוקי איגרות החוב ישקפו את החששות הרבים דרך הרמה הגבוהה מהרגיל של תשואות הפדיון על איגרות החוב הממשלתיות.
תשומת הלב תמשיך להתמקד בהחלטות שיקבלו מנהיגי אירופה, אך גם מהלכים שינקטו גופים נוספים בתוך היבשת (ECB, בו תולות כעת חברות הדירוג את יהבן), מחוץ ליבשת (IMF ו/או בנקים מרכזיים מובילים בעולם) וההתפתחויות במאזני הבנקים ביבשת יותירו את רישומם תוך כדי התהליך.
בעיני רוחי נראה כי גוש האירו ישרוד, ובעוד מספר שנים יתנהל באופן מסודר, מתואם ועמיד יותר בפני משברים. זאת משום שהחלופה - פירוק האירו ושיבה למדינות מתחרות עם מטבעות עצמאיים - גרועה יותר. גרמניה ביססה את מעמדה המוביל בגוש האירו ובאיחוד האירופי, בעוד בריטניה נדחקת הצידה. אם הגוש יפורק, גרמניה תאבד מעמד זה ומשום שהמארק יעלה - תחרותיות הייצוא שלה תינזק. לדעתי, עדיין די בגישה חיובית של גרמניה (וצרפת) לכדי להבטיח שגוש האירו יוסיף להתקיים - עם התיקונים הנדרשים.
לא רק גוש האירו ישנה פניו, אלא העולם כולו. אחד התהליכים החשובים ביותר בעשרים השנים האחרונות - הגלובליזציה, הראתה כי יש לה גם פנים מכוערות, בעיתות משבר בעיקר. גם לתהליך החשוב הזה יהיה צורך לקבוע גבולות ברורים במסגרת העולם הכלכלי החדש של העשורים הבאים.
- 5.vהבורר 15/12/2011 03:51הגב לתגובה זותותח אוהב אותך !למה אתה לא כותב הרבה??!!!!!!!!!!!!!1
- רונן מנחם 15/12/2011 07:33הגב לתגובה זותודה, משתדלים...
- 4.זאב 14/12/2011 15:20הגב לתגובה זושחברות דירוג שלא נבחרו מנהלות מדיניות? מה קרה לנו? האם אין ממשלות ותהליך קבלת החלטות, שאינו תלוי ברייטינג של חברות שעד כה נכשלו בתחזיות?
- רונן מנחם 15/12/2011 07:32הגב לתגובה זובוקר טוב. אין ספק כי בסיטואציה שנוצרה, החשיבות של חברות דירוג האשראי גדלה. אחת הסיבות יכולה להיות שחברות הדירוג כיום למודות ניסיון ולכן האזהרות שלהן צריכות להילקח בחשבון יותר מבעבר ע" י מקבלי ההחלטות. מנגד, ייתכן כי הן זהירות יתר על המידה דווקא בגלל הצלחתן המעטה בתחילת המשבר. האמת, כנראה, נמצאת היכן שהוא באמצע. בברכה, רונן.
- 3.יוסי עמית 14/12/2011 11:45הגב לתגובה זוחברות הדירוג איחרו את הרכבת והורידו דירוג הרבה אחרי שהעניינים החלו לקרוס, ובכך לא ממש מילאו את תפקידם. אני מניח שהעננה הזאת רובצת מעליהם במדיניות האקטיבית שלהם כיום - ולאמר את האמת, אינני חושב שהן טועות הפעם. עד כמה, אם בכלל, יכולות להשפיע חברות הדירוג על קבלת ההחלטות של הממשלות באירופה?
- רונן מנחם 14/12/2011 12:08הגב לתגובה זושלום. אכן, העננה כאן ומי שנכווה ברותחין... לעצם העניין, חברות הדירוג מגלות משנה סדורה ועקבית בשנה שנתיים האחרונות. השפעתן על החלטות הממשלות גדולה. למשל, הן מהוות תנאי עיקרי ליכולת להכיר בתספורת עם יוון בתור הסדר רצוני (וולונטארי). בברכה, רונן
- 2.ספרטה 14/12/2011 11:07הגב לתגובה זוהיי רונן קל לראות רק שחור . בכתבות שלך יש שקיפות ואמת ,בסך הכול אין הרבה ברירות כמו שאתה כותב להיות או לחדול ,נראה לי שאירופה גם הבינה זאת וכול העולם ,כתבה של מציאות וקרן אור להמשך הדרך תודה
- רונן מנחם 14/12/2011 12:02הגב לתגובה זואכן, כשאנו חווים מצירות תנודתית ורגשית יוצאת דופן בשוקי ההון, אחת הדרכים הנכונות יותר היא לנקוט גישה מפוכחת ככל הניתן. בברכה, רונן.
- 1.משקיענית 14/12/2011 10:19הגב לתגובה זובסדר העולם החדש ובגוש האירו החדש ועתיר רגולציה מה יהיה מצבה של בריטניה ולמה היא מתנגדת למבגלות החדשות?
- רונן מנחם 14/12/2011 12:00הגב לתגובה זושלום. בריטניה התנגדה לגוש האירו ובמשאל עם הרעיון לא עבר. היא מתנגדת למגבלות החדשות כי היא חוששת שמגזר הבנקאות (ה" סיטי" ) שלה יינזק, לדוגמא אם יוטלו מסים על התעשייה הפיננסית. אולם, ההערכות כי כי בריטניה תצטרך למצוא דרך להשתלב בכל זאת בתהליכים המתרחשים כעת באירופה, אחרת תתקשה להמשיך לבצע את מדיניות הצנע החריפה שמנהיגה כעת ממשלתה החדשה. בברכה, רונן

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
