דרמה רפואית: חולה טרשת נפוצה מת תוך 24 שעות לאחר שנטל גילנייה של נובארטיס

לפי הודעת נובארטיס: "בשלב זה עדיין לא ברורה הסיבה הספציפית למות החולה ונטילת הגילנייה יכולה להיות חלק מזה או שלא" - טבע עולה 2.4%
יוסי פינק | (11)

ענקית התרופות השוויצרית חברת נוברטיס מאשרת היום כי נפטר חולה טרשת נפוצה שהחל לאחרונה ליטול את תרופת הגילנייה שהינה המתחרה האוראלית לקופקסון של טבע ולליקווינימוד שהינה תרופה אוראלית של טבע לטרשת נפוצה שנמצאת כעת בפיתוח. נוברטיס הודיעה כי היא בודקת את המקרה.

החולה שנפטר החל ליטול את כדורי הגילניה ב-22 בנובמבר. הוא היה תחת מעקב ב-6 השעות שלאחר נטילת התרופה אך נמצא מת ביום שלמחרת, תוך 24 שעות. "בשלב זה עדיין לא ברורה הסיבה הספציפית למות החולה ונטילת הגילנייה יכולה להיות חלק מזה או להיות לא קשורה לחלוטין", כך מסרה נובארטיס.

עוד אמרה נובארטיס בהודעה שהוציאה, כי מדובר במקרה מוות ראשון שדווח תוך 24 שעות מרגע נטילת התרופה כאשר סך חולי הטרשת הנפוצה שנטלו עד כה את הכדור עומד על 28,000. "אנחנו לוקחים את בטיחון הפציינטים בצורה רצינית ביותר וכרגע אנחנו אופסים את כל המידע הרלוונטי הקשור למקרה".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חזי 14/12/2011 09:19
    הגב לתגובה זו
    הם רואים רק דבר אחד מול העיניים $$$$$$ בעוד כמה שנים אנחנו לא נאמין איך הכננו כל כך הרבה כימיקלים לגו שלנו והרעלנו אותו. הטיפולים יהיו פשוטים מבוססים על גנטיקה וטכנולוגיה גבוהה, החלפת איברים כבר כאן והכל בזול והחשוב ביותר-ללא סיכון!
  • חזון למועד (ל"ת)
    נילי 14/12/2011 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פירפק 13/12/2011 19:23
    הגב לתגובה זו
    לכל מספידי-טבע...היא טובה מכולם!
  • 5.
    שפיר 13/12/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
    טבע כנסו למרוץ
  • 4.
    זה מזכיר לי את שיילוק, כמה עצוב (ל"ת)
    אמיר 13/12/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל כך צודקת (ל"ת)
    סיגל 13/12/2011 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהחלט יכול להיות קשור. יש בזה הגיון לצערי . (ל"ת)
    מעניין מה קרה לו 13/12/2011 14:17
    הגב לתגובה זו
  • ניר 13/12/2011 19:28
    הגב לתגובה זו
    בהכרח נפטר בגלל התרופה, מה עם שבץ? התקף לב? סיבוכים? 28 אלף איש לוקחים את התרופה הזאת, אדם אחד נפטר וכבר מסיקים מסקנות. תנו לחברות התרופות לעשות את העבודה שלהם אם משהו יהיה לא בסדר יעדכנו אותנו, בינתיים לא כדאי להסיק מסקנות, ועוד לפי פרסום קצר כזה.
  • 1.
    סיגל 13/12/2011 13:45
    הגב לתגובה זו
    אדם מת ואתם חוגגים ? 2.5% בטבע ? .....
  • איציק גדות 13/12/2011 18:31
    הגב לתגובה זו
    אני מצטער על מותו של החולה שלקח תרופה אבמית שווה ש 28000 משתמשים חפיקו לקחים ויעברו לקחת תרופה של טבע מעט כבוד לכחול לבן
  • ערן 13/12/2011 14:46
    הגב לתגובה זו
    כל יום מתים אנשים, בעשרות אלפים. בלי התרופות החולה הזה ורבים אחרים היו מתים מזמן. אף אחד לא מת על אדם ספציפי שנפטר וגם לא על כשלון של תרופה כתרופה. מדובר על עניין עסקי נטו, אם במקרה יהיו בעיות קשות למתחרה זה יתרון אדיר בתחרות לטבע ולכן ברור שהאיום עליה פוחת בנתיים והפוטנציאל גדל. די לבכיינות הצדקנית הזאת, בלי חברות ועולם עסקי רווחי ומשגשג עדין היינו בתקופת האבן בערך או במקרה הטוב הברונזה. זה הדבר היחיד שמקדם את העולם, שמאפשר הארכת תוחלת החיים ושיפור איכות החיים.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.