האם מבחני הקיצון של הפד האמריקני אכן יסייעו למגזר הפיננסי בארה"ב?
לכאורה, הרעיון פשוט ונכון. לאחר המשבר ב-2008, כשהחלה ההתאוששות, בנקים ובתי השקעות ניצלו את העליות בשווקים והחלו לחלק דיבידנדים בהיקפים גבוהים. הפד האמריקני חושש מכך מאד. לא בטוח שלבנקים ולבתי ההשקעות יש מספיק כריות הון בכדי להתמודד עם משבר נוסף. הוא ניסה תחילה להגביל את חלוקת הדיבידנדים, אבל כעת החליט לטפל בשורש הבעיה - לחייב 31 בנקים ומוסדות פיננסים גדולים בארה"ב לקיים מבחני לחץ, אשר יבדקו את עמידות ההון שלהם במצבי שוק קיצוניים. בהתאם לתוצאות המבחנים, כל אחד מהמוסדות הפיננסיים יצטרך לגייס הון.
אז מה הבעיה? שוב בתי השקעות...
מבחני הלחץ בוחנים את יתרות ההון במספר תרחישים. אולם כלל לא בטוח שהבנקים ובתי ההשקעות עצמם ידעו מהי ההשפעה האמיתית של התרחיש על הונם. ניקח לדוגמא את שני בתי ההשקעות, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. בסוף הרבעון השלישי החשיפה נטו של גולדמן זאקס לחוב ריבוני במדינות אירופה הפריפריליות עומדת על 2.5 מיליארד דולר, של מורגן סטנלי על 2.1 מיליארד דולר. זוהי החשיפה בניכוי הגנות שונות, כגון אופציות ו-CDS הקיימים כנגד החשיפה. ללא אותן הגנות החשיפה שלהם כמעט כפולה.
אבל שני בתי ההשקעות אינם מפרטים את ההגנות המלאות כנגד החשיפות. מה קורה למשל, אם הבנק עצמו שמכר עבורם את ההגנות, קורס בשל חשיפתו לשווקים הללו? מהו המנגנון שמפעיל את מכשיר ההגנה? האם בכל תרחיש קיצון המנגנון הזה יפעל ויגן על החשיפה של מורגן סטנלי וגולדמן זאקס? האם להנהלות של שני הגופים הללו יש אפשרות לענות בעצמם על השאלות הללו? האם הן ידעו להיערך למצבי הקיצון בזמן, או שהם יקבלו את המידע על קריסת ההגנות שלהם רק כשהיא תקרה?
שני הגופים המדוברים לא התייחסו לשאלות המוזכרות במסגרת הדוחות הכספיים ושיחות הועידה שלאחריהם. אם גם להנהלות עצמן אין תשובה ברורה, ייתכן כי לא יהיה לכך מענה גם במסגרת מבחני הלחץ, ואז המבחנים לא יגלו תרחיש קיצון מאד משמעותי עבור בתי ההשקעות.
האם תרחישי הקיצון הפסימיים יהפכו לנבואה שמגשימה את עצמה?
הפסימיים אומרים שמי שמנסה לדמיין תרחיש קיצון פסימי ביותר, ייווכח שהמציאות תמיד יותר גרועה (האופטימיים עשויים להגיד את ההיפך). מניסיון העבר, כשבוצעו מבחני הלחץ ב-2009, התברר שהנחות היסוד שלהם היו אופטימיות מדי. למוד ניסיון החליט הפד, כי לא יפרסם כעת את כל הנחות היסוד למבחנים, על מנת לעדכן אותם למציאות בסמוך למבחנים עצמם.
בינתיים ההנחות נראות באמת קשות. בארה"ב האבטלה תגיע לשיאה במהלך 2013 ותעמוד ברמה של 13%, התוצר יירד במהלך התקופה שבין הרבעון האחרון של 2011 לרבעון השלישי של 2012, כמוהו ירדו גם מחירי הדיור באופן חד ואירופה תיכנס לתקופה של מיתון עמוק.
עבור ששת הבנקים הגדולים נדרש תרחיש קיצון נוסף של משבר גלובלי ותיבחן חשיפת תיקי המסחר שלהם לאירופה, תחת הנחות התרחישים הללו. הבנקים עלולים להחליט, שאם אלו הנחות היסוד של הפד, אולי כדאי להאיץ תכניות קיצוצים, לפטר יותר עובדים, להשהות חלוקת דיבידנדים ורכישה עצמית של מניות. כל אלו עלולים להביא להאטה במשק האמריקני ולהפוך בסופו של דבר לנבואה שמגשימה את עצמה.
האם מטרת הבדיקה נכונה?
בכל אחד מתרחישי הקיצון נבחנת יכולתם של הבנקים לעמוד בסף מינימאלי של יחס הון ראשוני לנכסי סיכון של 5%. נזכיר, שהיחס הזה עומד כיום ברוב המוסדות הפיננסים מעל 7%. יכול להיות שהסף שקבע הפד נמוך מדי וכולם יעברו בקלות את מבחני הקיצון, על אף ההנחות הקשות שלהן מבלי להידרש לגיוס הון משמעותי.
מה המבחנים אינם בודקים?
את הנזילות כמובן! זהו אחד מהפרמטרים החשובים במאזני הבנקים שנשכח ע"י כמה מההנהלות הבכירות של הגופים הפיננסים בארה"ב טרם המשבר. הוא הביא, בין השאר, לקריסת ליהמן ברזרס ולכמעט קריסת AIG. יכול להיות שבכמה תרחישי קיצון, הורדות דירוג של כמה מדינות יחויבו המוסדות הפיננסים להגדיל ביטחונות בשל חשיפתם. זה יאלץ אותם להזרים הון באופן מיידי ולהסתכן במשבר נזילות מחודש. בדיוק כפי שקרה ב-2008 בשל נפילת שוק המשכנתאות. הסיבות שונות, אבל הבעיות זהות. האם הנהלות המוסדות הפיננסים ערוכות לכך?
הפד האמריקני מתכנן בחינה מקיפה ושקופה של המערכת הפיננסים בארה"ב, אבל כמו שנאמר, הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות.
- 5.עזריאלי שלמה 01/12/2011 08:22הגב לתגובה זובאמת הנאה צרופה לקרוא את הכתבות שלך . תמיד מחכה להם. שאלה : מה קורה עם הבנק הנ" ל שלא מתרומם, למרות כל העזרה והקניות של הסנאט אודה לתשובתך .
- 4.טור טוב! (ל"ת)מומו 30/11/2011 19:40הגב לתגובה זו
- 3.שחקן חול 30/11/2011 12:55הגב לתגובה זואני מאוהב
- עמית 30/11/2011 22:59הגב לתגובה זואני מסכים איתך 100%
- 2.יוסי עמית 30/11/2011 12:11הגב לתגובה זוהאצבע בצורה יפה עלולה בהחלט להתעורר שוב. מדוע, אם כן, הפד אינו יוזם, חלק ממבחני הלחץ, גם בדיקה של נזילות הבנקים? האם אין זה נכון בעצם לבצע מבחן שכזה (במידה ואפשרי) - בטח לנוכח הקריסה של ליהמן, שנבעה בעיקרה מבעיית נזילות קשה?
- אורית 30/11/2011 14:00הגב לתגובה זואני מניחה שזו גם שאלה פוליטית. עד כמה אתה מוכן להסתכן בזעזוע של המערכת הפיננסית בטווח הקצר, בכדי לקבל יציבות בטווח הארוך...
- יוסי עמית 30/11/2011 20:56אבל יכול להיות שכן יהיה שווה לזעזע את המערכת בט" ק, על מנת לבדוק את עמידותה לזעזועים בפרק זמן זה, ואולי אף למנוע את הקריסה הבאה...
- 1.המנטליסט 30/11/2011 10:24הגב לתגובה זושלום, אורית. כרגיל, הנאה צרופה. רציתי לשאול אם מבחנים דומים נחוצים/מתוכננים גם באירופה. תודה.
- אורית 30/11/2011 14:01הגב לתגובה זובאירופה בוצעו מבחני לחץ במהלך השנה. הם הניחו הנחות פושרות וקבעו כי הבנקים לא יזדקקו להזרמות הון...

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
