כרייה (X)
כרייה (X)

סין מצמצמת יצוא מינרלים נדירים וסוללות: מניות הכרייה מזנקות

בייג'ינג מהדקת את הפיקוח על יצוא מינרלים נדירים, סוללות ליתיום וחומרי גלם קריטיים, מהלך שמעמיק את מלחמת הסחר עם ארצות הברית ומעלה חששות לשיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות של תעשיות האנרגיה, ההייטק והביטחון
אדיר בן עמי |

סין הודיעה היום על הגבלות חדשות על יצוא מינרלים נדירים, סוללות ליתיום וחומרי גלם נוספים, במהלך שהוביל לעליות חדות במניות חברות הכרייה האמריקאיות. ההודעה ממשרד המסחר הסיני כוללת דרישה לאישורים ממשלתיים ליצוא של מגוון מוצרים, החל ממינרלים נדירים גולמיים ועד ציוד ייצור ומגנטים מבוססי ניאודימיום-פרסאודימיום. החוקים החדשים יחולו גם על סוללות ליתיום-יון מתקדמות, אנודות גרפיט סינתטיות ויהלומים סינתטיים המשמשים בתעשיות ההייטק והביטחון.

ההגבלות ייכנסו לתוקף ב-8 בנובמבר 2025 ונועדו, על פי ההצהרה הרשמית, להגן על הביטחון הלאומי והאינטרסים של סין. בפועל, מדובר בחסם רגולטורי שעשוי לעכב עסקאות לחודשים ארוכים או לחסום אותן, בהתאם לשיקולים מדיניים. המהלך מהווה המשך ישיר למגבלות שהוטלו באפריל השנה על שבעה מינרלים נדירים ספציפיים, בתגובה למכסים שהטיל הממשל האמריקאי תחת הנשיא דונלד טראמפ.

הדומיננטיות הסינית בשוק המינרלים הנדירים

סין מייצרת כ-270 אלף טון של תחמוצות מינרלים נדירים מתוך סך עולמי של 390 אלף טון, נתח שוק של כ-70 אחוז. ארצות הברית, לעומת זאת, מייצרת רק 45 אלף טון, רובם ממכרה מאונטיין פס בקליפורניה. הפער משמעותי יותר בתחום הזיקוק: סין אחראית ל-85 עד 90 אחוז מקיבולת הזיקוק העולמית, השלב הקריטי שממיר את החומרים הגולמיים למגנטים, סוללות ורכיבים תעשייתיים. המינרלים הנדירים, קבוצה של 17 אלמנטים כמו ניאודימיום, דיספרוזיום ופרסאודימיום, משמשים בייצור מגנטים קבועים חזקים הדרושים לטורבינות רוח, רכבים חשמליים, סמארטפונים ומערכות הגנה מתקדמות כמו מטוסי F-35 ומערכות טילים. סוללות הליתיום, שסין שולטת בלמעלה מ-80 אחוז מהייצור העולמי שלהן, הן המפתח למעבר לאנרגיה ירוקה. כל הגבלה על יצואן עלולה להאט את אימוץ הרכבים החשמליים בעולם.

בייג'ינג משתמשת בשליטתה בשוק כמנוף במשא ומתן סחרי, בדומה להקפאת יצוא מינרלים נדירים ליפן ב-2010 בעקבות סכסוך טריטוריאלי. כיום, עם חידוש מלחמת הסחר תחת טראמפ, שכוללת מכסים של 60 אחוז על סחורות סיניות, סין מגיבה בהחרפת ההגבלות על יצוא חומרי גלם קריטיים.

המערב מאיץ מאמצי גיוון האספקה

ארצות הברית, יחד עם בעלות ברית כמו אוסטרליה וקנדה, משקיעה מיליארדים בגיוון מקורות האספקה. באוסטרליה, פרויקטים כמו מכרה Mount Weld של Lynas Rare Earths צפויים להגדיל את הייצור ב-50 אחוז עד 2026. קנדה מתמקדת בליתיום דרך חברות כמו Piedmont Lithium, בעוד האיחוד האירופי משיק את תוכנית Critical Raw Materials Act להפחתת התלות בסין ל-65 אחוז עד 2030. המאמצים הללו נתקלים באתגרים משמעותיים. בניית מתקני זיקוק דורשת שנים, והעלויות גבוהות פי שניים עד שלושה מאשר בסין, שנהנית מסובסידיות ממשלתיות נרחבות. דוח קונגרס מ-2024 הזהיר כי התלות בסין מהווה סיכון ביטחוני, שכן הגבלות על מינרלים נדירים עלולות לפגוע ב-80 אחוז מייצור הנשק המתקדם האמריקאי.

משרד ההגנה האמריקאי החל לפעול ישירות לתמיכה בתעשיות הכרייה המקומיות. ביולי 2025, המשרד רכש 15 אחוז ממניות MP Materials, יצרנית הניאודימיום והפרסאודימיום הגדולה בחצי הכדור המערבי, תמורת 400 מיליון דולר. המשרד התחייב לרכוש 7,000 טון מגנטים בשנה למשך עשר שנים במחיר מינימלי של 110 דולר לקילוגרם. באוגוסט הוענקה לחברה הלוואה של 150 מיליון דולר להרחבת מתקני ההפרדה של מינרלים כבדים במכרה מאונטיין פס.

ההשקעה הממשלתית ב-MP Materials, הראשונה מסוגה שבה הממשלה הופכת לבעלת מניות בחברת כרייה פרטית, נועדה להבטיח אספקה עצמאית למוצרי הגנה. משרד ההגנה משתתף גם במימון פרויקט Thacker Pass של Lithium Americas, שמפתח מכרה ליתיום בנבדה הצפוי לייצר 40 אלף טון ליתיום בשנה עד 2027.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובה חדה בשווקים

מניית MP Materials זינקה ב-4.6 אחוזים ל-70.6 דולר, בעוד USA Rare Earth ו-Ramaco Resources עלו ב-6.2 ו-4.1 אחוזים בהתאמה. Lithium Americas זינקה ב-4.3 אחוזים לשמונה דולרים, ואלבמרל עלתה ב-4.1 אחוזים. מניות נוספות כמו TMC the metals company רשמו עליות של למעלה מחמישה אחוזים, בעוד מדדים כמו S&P 500 נסחרו ללא שינוי משמעותי.

המהלכים הסיניים, בשילוב ההשקעות הציבוריות האמריקאיות, דוחפים את מניות הכרייה כלפי מעלה זה חודשים. מניית Lithium Americas, שהחלה את 2025 סביב שלושה דולרים, נסחרת כעת קרוב לשמונה דולרים - עלייה של 166 אחוז. MP Materials עלתה מ-17 דולר בתחילת השנה ליותר מ-71 דולר. חברות קטנות יותר כמו USA Rare Earth, שמתמקדת בפיתוח מכרה בטקסס, רשמו עליות של 200 אחוז מתחילת השנה.

התנודתיות בסקטור נותרת גבוהה, כשכל הודעה מסין גורמת לזינוקים מיידיים. אנליסטים מציינים כי חוקים כמו CHIPS Act ו-Inflation Reduction Act, בשילוב עם תמיכת משרד ההגנה, יוצרים רצועת ביטחון לחברות אמריקאיות. שוק המינרלים הנדירים צפוי לצמוח מ-20 מיליארד דולר ב-2025 ל-35 מיליארד עד 2030, בעיקר בזכות הביקוש לרכבים חשמליים ותשתיות אנרגיה מתחדשת.

השלכות כלכליות ואסטרטגיות

המהלך הסיני משתלב במגמה רחבה של ניתוק שרשראות אספקה גלובליות. ההגבלות עלולות להעלות מחירי סוללות ב-20 עד 30 אחוז, מה שיאט את המעבר לרכבים חשמליים ויגדיל עלויות לצרכנים. חברות כמו טסלה וג'נרל מוטורס כבר מדווחות על לחצים ומחפשות אלטרנטיבות באפריקה ובאמריקה הלטינית. בסין עצמה, ההגבלות עלולות לפגוע ביצואנים, שכן 40 אחוז מהמינרלים הנדירים מיועדים לשוקים זרים. הממשל האמריקאי עשוי להגיב במכסים נוספים או בהסכמים עם בעלות ברית, כמו שותפות QUAD עם יפן, אוסטרליה והודו לפיתוח משותף של מקורות אספקה חלופיים.

במידה וההגבלות יורחבו לטכנולוגיות זיקוק, מניות חברות כמו Lynas צפויות להמשיך ולעלות. עם זאת, עיכובים סביבתיים בפרויקטים אמריקאיים, כמו תביעות נגד Thacker Pass, עלולים להאט את ההתקדמות. אם סין תשמור על יתרון העלויות שלה, הגיוון המערבי עלול להישאר חלקי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.