אנליסטים: "לא מאמינים בנתון שהוציאו הסינים, בפועל הצמיחה היא 3%-4%"

אתמול פרסמה סין את נתון הצמיחה ל-Q3, נתון שעקף את התחזיות - האנליסטים לא משתכנעים
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה סין

ממשלת סין הודיעה אתמול כי כלכלת המדינה שהינה השניה בגודלה בעולם רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 6.9%. אמנם מדובר בשיעור צמיחה שעקף את תחזיות הכלכלנים, שציפו לצמיחה של 6.8% בלבד, אך עדיין מדובר בקצב הצמיחה הנמוך מזה 6 שנים.

בעוד כלכלות העולם רושמות האטה עם שעורי צמיחה שקרובים יותר ל-3%, סין מציגה שיעור שיעור בהחלט גבוה. עם זאת, האנליסטים ברחבי העולם סקפטיים לגבי הנתונים שהממשל הסיני מציג על רקע ההתערבות הלא פוסקת בשווקים, ולפי הערכות התותחים הכבדים עדיין בארון.

דני גבאי, מ-Fathom Consulting: "אנחנו כלל לא מאמינים להם. לא רק שהם הציגו נתונים שקרובים באופן מחשיד ליעד שנקבע מראש, אלא הם מפרסמים שעורי צמיחה גבוהים שכלל לא שוערכו. לפי הערכה שלנו - המבוססת על דבריו של ראש הממשלה שיא לינג שנתוני התמ"ג לא אמינים, ושאנו צריכים למדוד בצורה אחרת את הפעילות בסין, כמו נתוני צריכת החשמל, צמיחת האשראי ועוד - אנו משלבים את כל אלו ומקבלים צמיחה שקרובה יותר ל-3%. לא 7.3%". 

רוס מולד, מ-AJ Bell: "צמיחה של 6.9% נראית מאד בריאה אבל המדדים מצביעים כי הצמיחה האמתיתי עומדת על 4%-3%. אם תסתכלו על הצמיחה של תנועת רכבות המטען, צריכת החשמל והביקוש להלוואות - שלושת המדדים החביבים על ידי ראש הממשלה הסיני - התמונה לא ממש בריאה. צמיחת האשראי עדיין נראית מבטיחה אבל משלוחי המטען והביקוש לחשמל - בירידה. משכך, שילוב המדדים האהובים על ידי קשינג מעלים כמה שאלות. נתוני הצמיחה מעודדים אמנם אך המשקיעים שחשופים לסין צריכים לצפות למהמורות בדרך".

כריס ציקלונה, Daiwa Capital Markets Europe: "העיניים כולן היו נשואות לנתוני התוצר אך התגובה של השווקים היתה משולה למשיכת כתפיים (כלומר - באדישות)....על פניו נראה כי הממשל הסיני ממשיך לבחוש בהתאמות הכלכלניות של הנתונים ואין סיבה אמיתית לפאניקה. למרות זאת, הממשל הסיני לא הביא אותנו לשנות את הציפיה כי הורדת ריבית ורזרוות בנקאיות עדיין במלאי".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ן 20/10/2015 10:40
    הגב לתגובה זו
    קומוניזם בעינו.
  • 2.
    האנליסטים 20/10/2015 10:38
    הגב לתגובה זו
    הצמיחה בסין היא אכן 7% בכל העולם ניבאו את זה . רק מהקניות של הישראלים בסין יש להם צמיחה של 1% כל מה שחסר לי קונה שם בחצי מחיר.
  • 1.
    מחריד 20/10/2015 10:32
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהעולם ייאבד אמון בסין ובאמינות הדייוחים תהיה מפולת של 30% לדעתי
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.