תביעה נגד המפיק עמי גלאם: "פורמט 'ההחלטה' נגזל ממני"
היוצרת אילת פלר הגישה בשבוע שעבר תביעה בסך מיליון שקלים נגד המפיק עמי גלאם ובית ההפקות סטודיו גלאם - כך נודע לאייס. התביעה עוסקת בזכויות יוצרים על הפורמט ההחלטה, שלטענתה של פלר, נלקח ממנה ללא שתוגמלה עליו ולא זכתה לקרדיט על היצירה.
התכנית 'ההחלטה' הושקה בערוץ עשר לפני שנה בהגשתם של מירי נבו ואלי אילדיס. במרכז כל פרק עומד אדם שלפניו דילמה גורלית - יחד הם יעברו דרך תחנות משמעותיות שיציפו את השיקולים לקבלת החלטה. בתום התהליך, מול הקרובים לו ביותר, יצטרכו האנשים להכריז על החלטתם בפני משפחותיהם. בהודעת הדוברות נמסר כי מדובר על פורמט דוקומנטרי מקורי בפיתוח של סטודיו גלאם וערוץ עשר.
לפורמט זה קדמו חבלי חידה שיידונו בחודשים הקרובים בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במוקד התביעה עומדת היוצרת פלר, שבאמצעות משרדי עורכי הדין שוורץ-נרקיס ודורית בלר דה-בר, מייחסת לגלאם ולחברה שבבעלותו גזל והונאה לכאורה לאחר שפיתחה עמו את הפורמט 'ההחלטה' ש-2 עונות שלה הופקו בישראל, ושנמכרה לשידור גם בעולם, בין היתר בבלגיה – שם זכתה להצלחה.
על פי כתב התביעה, לאחר שפיתחה את הפורמט בשנת 2014, פנתה פלר בינואר 2015 לעמי גלאם, נפגשה עמו והציגה לו את הפורמט. בהמשך החלו לפתח את התכנית יחדיו ואף הגו שם - 'מסע ההחלטות'. באחת הפגישות אף דנו הצדדים במערכת היחסים העסקית-מסחרית ביניהם, כלומר חלוקת האחוזים מהיצירה עצמה. פלר העבירה לגלם מסמך אותו חיברה לבדה, ש"כלל יצירת מבנה לתכנית וכן את ליבת התכנית – היא יצירת מתווה סיפורי-עלילתי אל מול מודלים של דמויות, תוך התאמת המתווה למבנה התכנית, חידוד הדילמות הדרמטיות ויצירת יתר הרכיבים הטלוויזיוניים לכדי תכנית טלוויזיה", כך על פי כתב התביעה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בערוץ עשר הביעו עניין בפורמט, וגלאם נפגש עם אנשיו. ואולם חודש לאחר מכן, בפברואר 2015 הודיע גלאם לפלר כי ערוץ עשר החליט להקפיא את הפרויקט. "חשבתי הרבה על השיחה שלנו", כתבה פלר בהודעת סמס לגלאם. "אני חייבת להגיד שעדיין חבל לי לוותר על מה שכתבתנו. זו סדרה מרתקת ומלאת פוטנציאל. אבל אני מבינה לגמרי שיש שיקולים נוספים". גלאם השיב לה: "אף פעם לא מוותר. בכך מקרה אשמח לעבוד איתך".
על פי כתב התביעה, פלר לא הרימה ידיים וניסחה מסמך שאמור היה להפוך את התכנית לדוקו-ריאליטי, בתקווה ככל הנראה שתזכה לאור ירוק מערוץ עשר. היא נפגשה עם גלאם פעמיים והניחה כי בהמשך יעדכן אותה לגבי התפתחויות בסוגיית הפורמט. לטענתה, לא זכתה לתשובות: "לימים נדהמה התובעת לגלות כי לא בכדי הפסיק ונמנע הנתבע מלעדכן אותה. שתיקתו דאז, הייתה בבחינתו של האקדח המעשן, התגלות ראשונה של חוסר תום לב מכוון ומכוער".
לא ל'מסע ההחלטות', כן ל'ההחלטה'?
בינואר 2017, במהלך חופשת לידה, גילתה במקרה פלר - לטענתה - באתר האינטרנט של סטודיו גלאם כי החברה מפיקה תכנית טלוויזיה העוסקת בקבלת החלטות. "הבנתי שלא רק שיש חדש עם הפורמט שלנו, אז הוא גם הופק בלעדיי עבור ערוץ עשר, ואפילו כבר נמכר בעולם", כתבה לגלאם בהודעת וואטסאפ, "אז סלח לי שאני המומה מכדי לדבר. אתה האחרון שחשבתי שיעשה דבר כזה".
- שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
גלאם השיב לה: "עכשיו אני זה שמופתע מההודעה שלך. לא הבנתי מה העניין לכן רציתי שנשוחח מלכתחילה. לא הבנתי גם ממה את המומה כידוע לך היטב, מה שהוצג בזמנו לעשר נדחה על ידם. ומה שהופק זה משהו שונה לחלוטין שפותח יחד עם הערוץ. בכל מקרה אשמח שנשוחח, בעיקר אם קרה איזה אי הבנה".
בתביעה מציגים עורכי דינה של פלר סדרת אלמנטים זהים בין הפורמט שפיתחה לזה שהופק בסופו של דבר על ידי סטודיו גלאם, כגון מבנה התכנית, הצגת הדמויות וההחלטה, דמות מקצועית שמקדמת את העלילה, כתיבת מכתב שילווה את מקבל ההחלטה במסע אליו הוא יוצא, ועוד.
בתביעה טוענת פלר להפרות זכויות היוצרים שלה, נטילת השליטה ביצירה מידיה, ניכוס היצירה ואי מתן קרדיט, ונישול היוצרת מיצירתה. לטענתה ספגה נזק אדיר מכך - "הנובע מכך שיצירתה של התובעת, 'פרי בטנה', נשלל ממנה באופן גס וחד צדדי, זאת לצד אובן הפרנסה ואובדן התנופה לקריירה".
לטענתה, הנזק הכספי עומד על 4.16 מיליון שקלים, שכולל שכר פיתוח בסך 40 אלף שקלים, שכר עורכת ל-2 העונות שהופקו בישראל בסך 420 אלף שקלים, הכנסות הנובעות ממכירת היצירה לצדדים שלישיים בישראל ובעולם, 300 אלף שקלים נזק למוניטין, אובדן הכנסה כיוצרת בסך 460 אלף שקלים, ועוד. ואולם לצרכי אגרה התביעה עומדת על מיליון שקלים.
ממשרדי עורכי הדין שוורץ-נרקיס ודורית בלר דה-בר נמסר: "אנו גאים לייצג את היוצרת, שחרף פערי הכוחות והמורכבות הכרוכה בהגשת תביעה נגד מפיק-יזם מנוסה ובעל השפעה, החליטה לעמוד על זכויותיה כיוצרת של 'ההחלטה', תכנית מצליחה שהופקה ב-2 עונות ונמכרה ברחבי העולם. זהו ביטוי לא שכיח להגנה הנדרשת על זכויותיהם של יוצרים, שלעיתים הינם בורג קטן ונטול כוח במערכת משומנת, אך בכישרונם יוצרים יצירות נפלאות ומצליחות, ומגיע להם ליהנות מהפירות הנובעות מהן".
מסטודיו גלאם נמסר בתגובה לאייס: "מדובר בתביעה מופרכת מיסודה. את כל מה שיש לנו לומר, ויש לנו לא מעט, נגיד בבית המשפט, ובינתיים נמשיך ליצור פורמטים מקוריים ותכניות חדשות, כפי שתמיד עשינו".
- 8.עינת 30/01/2018 22:32הגב לתגובה זוהבחורה זהב טהור. מכירה היטב. אם היא עשתה מעשה, אין ספק שהצדק הופר פה. בהצלחה לצדק. ולטוב הלב. ולמילה של כבוד.
- 7.עובדת לשעבר אצל גלאם 30/01/2018 22:13הגב לתגובה זווזו גם לא תהיה הפעם הראשונה. כל הכבוד לבחורה הזו שהעזה.
- 6.מכיר אישית 30/01/2018 15:31הגב לתגובה זואיזה גיבוב של שטויות, כתבה שמציגה צד אחד וצד לא נכון. עמי גלאם הוא האדם הכי ישר והגון בתעשייה ויש בעולם מאה פורמטים עם הטריק של ההחלטה. אין סיכוי שעמי היה לוקח משהו שלא שלו
- כוהנת הצדק 30/01/2018 22:11הגב לתגובה זוהאיש הכי. ימים ומערכות משפט יגידו הכי מה. מקורות פנימיים משולחנו של גלאם מסרים שיש דברים בגו. לא פרטו יותר.
- 5.ירושלמית 30/01/2018 12:57הגב לתגובה זולא סתם דובר בשנים האחרונות רבות על טוקבקים רעים שעלולים לפגוע באדם חף מפשע! אני מכירה אישית את עמי כאיש מקצוע שאני עובדת מולו! מדובר באיש תוכן מבריק, ישר, הגון ובעל ערכים והוגנות. לא מכירה אישית את התובעת אבל בטוחה שמדובר באי הבנה!!! את תכתבו דברים שאתם לא מבינים בהם!!!!
- מיכל 30/01/2018 22:08הגב לתגובה זוגלגלי הצדק יאמרו דברם. זוהי דמוקרטיה. אם היה חטא- יגיע העונש.
- 4.לירי 30/01/2018 11:38הגב לתגובה זוואת תנצחי
- 3.עמי 30/01/2018 00:24הגב לתגובה זובהצלחה!
- 2.ורד 30/01/2018 00:23הגב לתגובה זואסור לוותר על יצירות שיצרת
- 1.לא יודע למה אבל לגלאם הזה יש פנים לא טובות (ל"ת)יעקב 29/01/2018 18:13הגב לתגובה זו
- המקור 29/01/2018 21:01הגב לתגובה זוהכל מיחזור של תכניות קיימות. עיין ערך "השרדות גרושים"

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים
רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים.
מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות).
כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים.
הריאליטי בראש הפריים טיים
מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם.
באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת
לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים
רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים.
מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות).
כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים.
הריאליטי בראש הפריים טיים
מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם.
באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.