מורה נבוכים בבורסה: מהן תעודות הסל?

מדי שבוע נביא בעבורכם מונח משוק ההון וננסה לפשט ולהסביר אותו בלשון קצרה. הפעם בחרנו לדבר בקצרה על אחד הענפים המתפתחים במהירות בעולם ההשקעות: תעודות הסל

מדי שבוע אנחנו נבקש לפשט ולהסביר בעבורכם, מונחים מעולם הבורסה ושוק ההון במדור "מורה נבוכים בבורסה". צוות הכתבים של Bizportal ישמח לפרש ולהשיג בעבורכם הגדרות בהירות למונחים שתמיד רציתם לדעת עליהם יותר, בשפה פשוטה ובהירה.

עוד נבקש להזכיר לכם כי לנוחיותכם קיים מילון מונחים רחב ונוח לשימוש שנבנה על ידי חברת קו מנחה והוא נגיש לשימוש הציבור באתר Bizportal (לחצ/י כאן).

תעודת סל

הסבר: תעודת סל בישראל היא סוג של נייר ערך שנרשם למסחר רציף בבורסה בתל אביב. בחו"ל היא נקראת ETF או (Exchange Traded Fund). מדובר במבנה השקעה חדשני יחסית שהפך לפופלארי הן על ידי מנהלי השקעות והן על ידי משקיעים פרטיים.

תעודת סל היא כאמור סוג של נייר ערך הרשום למסחר בבורסה. היא מתנהגת כמו מניות רגילות בבורסה. מטרת תעודת הסל היא לעקוב בדיוק אחרי נכס בסיס אחד ומסוים. נניח תעודת סל העוקבת אחרי מדד תל אביב 25 - תעקוב ברציפות אחרי התנהגות המדד בכל שעות המסחר הרציף.

מטרת תעודת הסל היא להניב תשואה זהה לנכס הבסיס, שיכול להיות מדד בבורסה או נייר ערך. התעודה מקנה למשקיעים את היכולת לקנות או למכור את המדד דרך ני"ע אחד, ובסכומים גדולים היא מאפשרת להמיר את התעודה במניות המדד במדויק.

היתרונות הגלומים בתעודת הסל: הן מאפשרות דרך נוחה וקלה לרכוש מדד כלשהו, גם למי שידו אינה משגת לרכוש את כל המניות שבו - בבת אחת - בסכומים קטנים ובעלויות נמוכות.

בנוסף, היא יכולה לעקוב אחרי המדד בצורה רציפה יותר מאשר המדד עצמו. הדבר בולט במיוחד בבורסה המקומי, שבה תעודות סל על מדדים בעלי סחירות נמוכה כגון "יתר 30", מייצרות את עיקר התנועה במדד.

עוד מהיתרונות שבתעודות: סחירות גבוהה בדרך כלל בתעודות הסל המובילות, תחרות שמובילה לעמלות נמוכות ביותר ביחס לקרנות הנאמנות, אלטרנטיבה יעילה באמת שמשתמשים בה גופים מקצוענים (כמו משקיעים מוסדיים) בעבודתם השוטפת, לקרנות הנאמנות קשה "להכות" את המדדים שלגביהן הן נסחרות - תעודות הסל פשוט נותנות את תשואת המדד".

תעודות הסל גם מחלקות בחלקן דיבידנדים, כך שהיא עשויה להניב תשואה עודפת במעט על נכס הבסיס. כמו כן, תעודות הסל סחירות במהלך יום המסחר, בעוד שקרנות הנאמנות, למשל, לא. כמו כן, יש תעודות בחסר, שמאפשרות להשקיע באסטרטגיית שורט לגבי נכס הבסיס (בהן נגע בהזדמנות אחרת בהרחבה).

בין החסרונות בתעודות: אין אפשרות למנף ו"להתחכם" ביחס לנכס הבסיס. אין סטוק-פיקינג עם תעודות סל, יש - בחירת מדדים. כלומר, אי אפשר "להכות" את המדד באמצעות התעודה, שכן מטרתה אינה כזאת. כמו כן, הסחירות בחלק מהתעודות תלויה בתנאי השוק.

גם מנגנון התמחור של התעודה מוצג למעשה בתשקיף במועד ההנפקה שלה בעיקר, והמשקיע הממוצע יצטרך לחפש אותו שוב במידה ויבקש לרכוש את התעודה. היציבות הפיננסית של תעודות הסל, דומה לניירות ערך הרשומים מטעם חברה הנסחרת בהתאם לבטוחות והיציבות הפיננסית של הגוף שמאחוריה. היציבות הזאת איננה דומה למבנה של קרנות הנאמנות, שהן מנגנון שבו הכסף שמור באמצעות נאמנויות ומנוהל על ידי מנהל קרן.

על מורה נבוכים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ד" ר לב 27/01/2011 16:12
    הגב לתגובה זו
    תתביישו לכם שאתם מטעים את הקוראים וכותבים שתעודת סל זה ETF!
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".