מארקט ווטצ' מנסה לחזות: מה הסיכויים לעליית שערים ב-2016

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וול סטריט

הסיכויים לעליית שערים בשנת 2016 במדד הדאו ג'ונס בשנה הבאה עומדים על 66.1%. כך קבעו במארקט וואטצ' היום לאור סקירה שבצעו בתשואה השנתית של וול סטריט מאז 1897. 

מאז 2009 נרשמה מדי שנה תשואה חיובית בוול סטריט. מדובר על אחת מהופעות הראלי הארוכות ביותר שנרשמו אי פעם בניו יורק ובדומה לאשתקד התהיות היא משמעותית על האפשרות שראלי זה ימשך. 

הסטטיסטיקה שמארקט וואטצ' מציגים בכדי לענות על השאלה הזו מפתיעה באחידותה. 66% מהפעמים שבהן שנה הסתיימה בתשואה חיובית של מעל ל-20%, השנה העוקבת לאותה שנה הסתיימה בתשואה חיובית.

ב-67% מהמקרים השנה הסתיימה באופן חיובי כאשר גם השנה הקודמת הסתיימה באותה צורה (ללא הגבלת אחוזים בתשואה). ב-65% השנה הסתיימה בחיוב, כאשר השנה הקודמת הסתיימה בירידות שערים. באופן כללי הדאו ג'ונס סיים ב-66% מהמקרים בתשואה שנתית חיובית. 

זיכרון קצר

השקפה ידועה בשוק ההון נוגעת לכך שאנליסטים מוטים מעניקים תחזיות לשנה הקרובה על בסיס ההתנהגות בטווח הקצר של שוק המניות (אם השוק עלה מעט השנה, כך ינהג גם בשנה הבאה וכו'). אם כי הקביעה היחידה מסך הנתונים הללו היא הקביעה שסיומה של שנה נוכחית אינה משפיעה באופן מעשי על השנה שמגיע אחריה.

הקביעה המוזכרת יכולה להיות מנחמת בוודאי בתקופה שבה נרשמות ירידות שערים. דמיינו לכם מצב שבו ירידות שערים שנתיות מקרינות על התנהגות המדדים בשנה שלאחר מכן. יציאה מהסבב הזה של ירידות הייתה הופכת לקשה הרבה יותר משמעותית. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.