קריימר בקריאה יוצאת דופן: "התרחיש שהמשקיעים חוזים אינו סביר"

אלמוג עזר | (2)
נושאים בכתבה cnbc קריימר

שוק האנליסטים מתחלק באופן כללי לשני סוגים של מנתחים, כאלו שתומכים בדעת השוק וכאלה שמתנגדים לדעת השוק (משקיעים לעומתניים). ג'ים קריימר אנליסט המניות הידוע של רשת החדשות CNBC הינו לכל הדעות אנליסט מהסוג הראשון, אם כי השבוע נראה כי חצה את הקווים. מה גרם לקריימר לצאת כנגד השוק?

ביום שישי האחרון התפרסם דוח התעסוקה של חודש יולי. הדוח אמנם לא עמד בצפי המשקיעים אך המשיך להציג נתונים חזקים על תוספת המשרות בארה"ב. בעקבות הדוח, זו הפעם הראשונה שבה נרשם על פי סקרים של CNBC כי רוב המשקיעים (55%) מאמינים שהריבית הבנקאית במדינה תעלה כבר השנה על ידי הבנק המרכזי בארה"ב. 

לטענת קריימר, המשקיעים טועים ובגדול. לדבריו: "כיוונה של האינפלציה במדינה הוא באופן ברור כלפי מטה. זה נתון שמשנה את התמונה". עוד בעניין הריבית בארה"ב ביום שישי הקרוב יפורסם מדד המחירים ליצרן במדינה. לדברי קריימר, רבים מהמחירים של מוצרים בארה"ב החלו לרדת ואלו ישפיעו על גובה המדד. "התהליך הזה יקשה על הפד' להעלות את הריבית עוד השנה כפי שמצפים ממנו". 

מדד המחירים ליצרן, אמנם אינו מדד אשר הפד' מתחשב בו כאשר הוא שוקל האם להעלות את הריבית. אם כי לאורך השנים, הוכח קשר הדוק בין מדד המחירים ליצרן לבין מדד המחירים לצרכן. זאת בשל שלרוב ירידת מחירים בשוק הייצור, מגולגלות לירידה במחירי מוצרים ושירותים. מדד המכירים לצרכן הינו מדד אשר נשקל על ידי הפד' בעת ההחלטה על הריבית. 

בשנה האחרונה רוב מנהלי ההשקעות ששללו העלאת ריבית עוד השנה, נאחזו בקפאון המחירים שנוצר במדינה. ראש הפד' ג'נט יילן טענה במסיבות העיתונאים האחרונות של הפד' כי היא אינה מצפה שהמדד המחירים לצרכן יעמוד ביעד השנתי של הפד' (2% עליית מחירים בשנה) בכדי שתועלה הריבית במדינה. בבנק מבקשים לראות מגמת עלייה בלבד של המחירים במדינה בכדי להעלאות הריבית משפל כל הזמנים של כ-0%. 

האנליסט של CNBC טוען כי ככל הנראה, עונת הדוחות שתסתיים בשבועיים הקרובים לא תסתיים בשאגה גדולה ולכן למשקיעים מחכה טלטלה מסוימת בשוק המניות. זאת כאשר מערך העסקים של החברות האמריקניות השתנה במדינה והירידה במחירים מסכנת את הרווחים שלהן. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מסוכן מאד פחד גבהים (ל"ת)
    א 23/08/2015 07:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כשאפל ירדה אני קניתי (ל"ת)
    יעקב 11/08/2015 23:13
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.