כשהגדולות נופלות: מיקרוסופט צונחת 10% אחרי הדוחות, "רבעון מרושל"

הירידה העולמית במכירות המחשבים פגעה במיקרוסופט פעמיים - גם במכירות Windows וגם בהשקת המחשב הביתי החדש שלה. סקטור הטכנולוגיה כולו מאבד גובה לאחר שגם גוגל אכזבה אתמול
ידידיה אפק |

הנושא החם היום בוול סטריט הוא ללא ספק עונת הדוחות, שתפסה תאוצה השבוע והגיעה לשיאה אמש, כששתיים מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, מיקרוסופט (סימול: MSFT) וגוגל (סימול: GOOG) פרסמו את תוצאותיהן לאחר יום המסחר. שתי החברות רשמו ירידה ברווח הנקי לעומת הרבעון השני בשנה שעברה, ולא הצליחו לעבור את התחזיות המוקדמות בשוק.

מהתתגובה של המשקיעים בשוק מסתמן שמיקרוסופט איכזבה יותר. המניה צוללת עם פתיחת המסחר קרוב ל-10%, לאחר שמתחילת השנה ועד אתמול הוסיפה כמעט 33% לערכה. ללא הוצאות חד פעמיות, חברת התוכנה הציגה רווח נקי של 66 סנט למניה ברבעון השני, לעומת הצפי המוקדם שעמד על 75 סנט למניה. גם בשורת ההכנסות נרשמה אכזבה, לאחר שמכירות החברה עלו ל-19.9 מילארד דולר, נמוך מהתחזיות שעמדו על 20.7 מיליארד דולר, לפי בלומברג.

"זה היה הרבעון המרושל ביותר בזיכרון", כתב היום וולטר פריטצ'רד מסיטיגרופ, וציין חולשה בעסק המרכזי של החברה, מערכת ההפעלה ווינדווס, כמו גם בעסקי השרתים ומוצרים נוספים של החברה. גם ה-CFO של חברת הענק, איימי הוד, אמרה בשיחה למשקיעים לאחר פרסום הדוחות שנרשמה חולשה בעסקי המחשבים. "פעילות ווינדווס שלנו ירדה ואנחנו עובדים על שינוי של פעילות זו לכיוון מודרני יותר", אמרה הוד.

אנליסטים מערכים כי הנפילה במכירות התוכנה אינה מקרית ואינה חד פעמית. "הנפילה של המחשבים הביתיים תפסה את מיקרוסופט", אמר קולין גילס, אנליסט ב-BGC. "מכירות הסמאטפונים ישלשו את מכירות המחשבים השנה. יכול להיות ששיא מכירות המחשבים כבר מאחורינו".

"אני לא חושב שהחולשה בפעילות ווינדווס באה כהפתעה למישהו", אמר קירק מטרני, אנליסט ב-Evercore. "המניה עלתה חזק בחודשים האחרונים, ואנשים שכחו כמה חשופה החברה לשוק המחשבים הביתיים". בשבוע שעבר, מכון המחקר IDC אמר שמכירות המחשבים הביתיים ברבעון השני ירדו ב-11% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, לאחר שברבעון הראשון נרשמה ירידה של כ-14%.

מכירות חלשות גם בסורפייס: "המחשבים היו פשוט מכוערים"

מכה נוספת שפגעה ברווחי מיקרוסופט באה בדמות הניסיון הכושל בהשקת המחשב הראשון מבית החברה. לאחר שיצא לשוק בסוף השנה שעברה, נמכרו רק 900 אלף יחידות של מחשב הסורפייס (Surface) של מיקרוסופט בשני הרבעונים האחרונים, מה שהוביל את החברה להכריז לאחרונה על הוזלה משמעותית במחיר המוצר.

"המחשבים היו פשוט מכוערים יותר ממה שאנשים חשבו שיהיו, והאנליסטים העריכו שיהיו הרבה יותר מכירות של המחשב החדש ממה שהיו בפועל", אמר לבלומברג מארק מורדלרף אנליסט ב-Sanford Bernstein בניו יורק, המדרג את מניית מיקרוסופט כ'תשואת יתר'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.