השפעה לא הוגנת? אם לעשרה הורישה הכל לבנה הצעיר
לכתה מן העולם של האם בגיל 96, הגיש אחד האחים בקשה לצו ירושה, קיבל אותו, ואז גילה שאחיו הצעיר מחזיק בצוואה סותרת. האח המבוגר יותר טען כי אחיו הצעיר היה אלים, השתמש בסמים וכפה את רצונו על האם. ואולם השופטת הבהירה
כי ״עיקרון העל בדיני הצוואות הוא כיבוד רצון המת… יש להעדיף קיום צוואה על ביטולה ובלבד שהיא משקפת את רצונו החופשי של המצווה״
עשר שנים לאחר מות אמם, ובתום מערכה מתישה של הליכים חופפים ובקשות ערעור שנדחו בזו אחר זו, ניתן פסק הדין הסופי במאבק הירושה שניהלו שני אחים. בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע קבע כי הצוואה שנערכה ב-1996 תקוים במלואה, והבן הצעיר יירש לבדו את כל עיזבון המנוחה, כפי שדרשה בה האם. בית-המשפט דחה את ההתנגדות שהגיש האח השני, ואף קבע כי ״לא הוכח״ כי הופעלה השפעה בלתי הוגנת על האם הקשישה.
הסיפור החל בבית קטן במושב בנגב, שם גידלה המנוחה עשרה ילדים ונהגה לשוחח עם נכדיה בעברית צחה, על פי העדויות של ילדיה. היא ערכה את צוואתה בלשכתו של עו״ד שלמה עמיאור בבאר-שבע, ביקשה להוריש את כל נכסיה לבנה הצעיר, וחתמה בחתימת אצבע כפי שהיתה רגילה. הצוואה - קצרה, פשוטה וברורה - הוקראה לה בעברית והוסברה לה במלים פשוטות. שנים אחר כך, אחרי לכתה מן העולם בגיל 96, הגיש האח המבוגר יותר בקשה לצו ירושה, קיבל אותו, ואז גילה שאחיו מחזיק בצוואה סותרת. כשביקש האח הצעיר את קיום צוואת האם, התלקחה המריבה בבית הדין לענייני משפחה, ומשם החל מסע הערעורים. הסכסוך נדד בין הערכאות, אך בשום שלב לא מצא בית המשפט עילה לבטל את החלטת הרשם שביטל את צו הירושה השווה והעדיף את הצוואה.
בלב ההתנגדות טען האח המבוגר יותר כי אחיו הצעיר היה אלים, השתמש בסמים וכפה את רצונו על האם. ואולם השופטת שני כ"ץ הבהירה, בציטוט יסודי של ההלכה, כי ״עיקרון העל בדיני הצוואות הוא כיבוד רצון המת… יש להעדיף קיום צוואה על ביטולה ובלבד שהיא משקפת את רצונו החופשי של המצווה״. בהמשך לכך, היא הזכירה כי הנטל להוכיח השפעה בלתי הוגנת מוטל על הטוען לה, וכי זהו נטל כבד. האח המבוגר יותר נדרש לפיכך להוכיח כי האם, במועד עריכת הצוואה, היתה נתונה למרות, לא דיברה עברית, לא ידעה קרוא וכתוב ולמעשה לא הבינה על מה חתמה. אלא שהראיות הציגו תמונה אחרת: שכנתה הקרובה העידה כי השתיים שוחחו תמיד בעברית; שני אחים נוספים תיארו אם דעתנית שאינה חוששת מאיש; וגם עד קיום הצוואה אישר כי חתימתו על המסמך אותנטית גם אם זיכרונו כבר לא היה טוב כפי שהיה לפני כ-30 שנה.
בית-המשפט בחן ארבעה דברים: שליטת המנוחה בעברית, נוכחות שני עדים, טענות לפגמים צורניים ושאלת ההשפעה הפסולה. בראש ובראשונה נדחתה הטענה הלשונית. השופטת פסקה כי מהעדויות עולה ״שפעילות היומיום של המנוחה התנהלה בעברית, לרבות שיחות עם נכדיה ונסיעות עצמאיות למכולת״, וכי די בידיעה בסיסית כדי להבין צוואה בת חמש פסקאות פשוטות. מכאן עברה השופטת לבחון את הסיטואציה של החתימה. עו״ד עמיאור הסביר כי היה נוהג במשרדו לבקש מכל לקוח מזדמן לשמש עד קיום, ולכן נקרא העד הנ"ל מחדר ההמתנה. העובדה שהוא לא זכר את פרטי היום המדויק, אמרה השופטת, אינה מפחיתה מכשרות החתימה. ״לא ניתן לצפות שאדם יזכור אירוע אגבי בן חמש דקות שהתרחש לפני כמעט שלושים שנה״, היא כתבה בפסק הדין שפורסם. גם הטענות בדבר פגמים ניסוחיים - שימוש בלשון זכר, ציון חלקי של שמות, וחוסר חתימה על הדף השני - נדחו. בית-המשפט קבע שמדובר ב״פליטות קולמוס״ שאינן נוגעות לליבת רצון המצווה. במקום שבו נכתב ״עורך בזה את צוואתי״ ולא ״עורכת״, הסבירה השופטת, ברור מן ההקשר שהכותב השתמש בתבנית גנרית ולא ביקש לשנות את תוכן ההורשה.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז הגיעה המחלוקת האמיתית סביב השאלה המהותית - האם התקיימה אלימות או כפייה. האח המבוגר יותר תיאר אירועי מנגל משפחתיים שבהם, לטענתו, האח הצעיר הרים קול ואגרוף על אמם. אך אותה ארוחה נערכה שנים אחרי הצוואה. עדותו נשענה על שמועות ועל גרסאות שהשתנו מחקירה לחקירה. השופטת ציינה כי האח המבוגר יותר הודה בעצמו שהוא לא יודע מה התרחש בין אחיו הצעיר לאם אז, ושאפילו אח נוסף העיד שהקשר בין האח הצעיר למנוחה נראה כלפי חוץ תקין. מול אלה ניצבו עדויות שניים מהאחים האחרים, שהעידו כי האח הצעיר היה ״הילד המועדף״, ושסעד את אמם עד יומה האחרון. השכנה חיזקה: ״בשבילה ד' זה העולם, הכל״.
לכן קבעה השופטת כי אין כל תשתית עובדתית שתבסס השפעה פסולה, וכי ״המנוחה היתה עצמאית, דעתנית וצלולה״ במועד עריכת הצוואה. את עילת האלימות כינתה השופטת כ"ץ ”רכילותית גרידא“, והזכירה כי גם אם האח הצעיר התנסה בסם מסוג מריחואנה לא הוצג כל קשר סיבתי בין אורח חייו לתוכנה של הצוואה. בציטוט חד וברור הגיעה השופטת לשורה התחתונה, שלפיה ״לא הוכח כי הצוואה נעשתה מחמת איום, כפייה או השפעה בלתי הוגנת״.
לאחר שנדחו כל רכיבי ההתנגדות, הורתה כ"ץ על קיום הצוואה, חייבה את המתנגד בהוצאות משפט בסכום כולל של 50 אלף שקל, והבהירה כי פסק הדין מותר לפרסום תוך השמטת שמות הצדדים. האח הצעיר זכה בעקבות כך בירושת אמו על פי רצונה המפורש, ואילו האח השני נותר עם הוצאות נכבדות ומאבק משפטי שהסתיים באותה נחרצות שבה החל.
- מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תם קרב הירושה על עשרות מיליוני שקלים ומגדל בהרצליה
האם ניתן להסיק מפסק הדין מה היה מקור הקרע בין שני האחים?
פסק הדין
לא עוסק ישירות במקור הקרע או ברקע האישי למחלוקת בין האחים, אך עולה ממנו כי מערכת היחסים היתה מתוחה במשך שנים רבות. עצם העובדה שהאח המבוגר יותר הגיש בתחילה בקשה לצו ירושה ללא אזכור הצוואה, ולאחר מכן התנגד לה בעוצמה רבה - מעידה על נתק עמוק. ייתכן שהקרע הוחמר
לאור העדפת האם את ד' והקצאת כל רכושה לו.
כיצד הסביר התובע את העובדה שהאם לא הזכירה אותו כלל בצוואה?
הוא טען כי מדובר בצוואה שנערכה תחת השפעה בלתי הוגנת של אחיו הצעיר, וכי אלמלא
אותה השפעה האם היתה משאירה את רכושה לכל ילדיה בחלקים שווים. כלומר הוא לא טען ליחס עוין מצד האם כלפיו, אלא לכך שהיא פעלה שלא מתוך רצונה החופשי.
למה לא צורפה חוות דעת פסיכיאטרית או רפואית לתמיכה בטענות
ההשפעה הבלתי הוגנת?
פסק הדין לא מזכיר ניסיון כזה מצד האח המבוגר יותר. ככל הנראה, בשל הזמן הרב שחלף מאז עריכת הצוואה (כמעט 30 שנה), לא ניתן היה להשיג חוות דעת רלוונטית. היעדר תיעוד רפואי על מצב קוגניטיבי לקוי בשנה הרלוונטית תרם להחלשת טענותיו.
האם התובע טען לזיוף הצוואה או רק להשפעה בלתי הוגנת?
עיקר טענותיו התמקדו בהשפעה בלתי הוגנת, אך הוא גם ניסה לערער את האמינות של הצוואה בכך שהציג פגמים צורניים כמו שפה לא עקבית, אי חתימה
על חלק מהדפים וזהות העדים. עם זאת, הוא לא טען כי נעשה זיוף ממשי של הצוואה, אלא לעריכתה תחת תנאים לא כשרים.
כיצד נראתה מערכת היחסים של האם עם שאר ילדיה, מלבד השניים שבמרכז הקרב המשפטי?
פסק הדין מציג עדויות של שני אחים נוספים שתיארו אם תקיפה, עצמאית ומודעת היטב לסביבתה, שנטתה להעדיף את בנה הצעיר. לא הובאו עדויות משמעותיות על סכסוכים בין האם לשאר ילדיה - מה שמחזק את ההנחה שהצוואה שיקפה קשר אישי קרוב במיוחד בינה לבין בנה הצעיר.
האם ניתן היה לצפות מראש שתוגש התנגדות לצוואה, לפי תוכנה או נסיבות עריכתה?
הצוואה היתה חריגה במובן זה שהיא הורישה את כל העיזבון לילד אחד מתוך עשרה. העובדה הזו כשלעצמה יכולה לעורר חשד בקרב אחים אחרים. ואולם בהיעדר אינדיקציה לפגם מהותי, בית המשפט ראה בה הוראה לגיטימית, בייחוד כשמדובר באדם צלול ועצמאי.
מדוע הוטלו הוצאות משפט כה גבוהות על התובע?
נראה כי בית המשפט ראה בהתנגדות של האח המבוגר יותר מהלך מיותר, שהתבסס על טענות סרק או רכילות בלבד, מבלי שום בסיס ראייתי. הסכום הגבוה - 50 אלף שקל - שיקף גם את הזמן השיפוטי שנדרש לניהול ההליך וגם אולי רצון להרתיע מגישת התנגדויות חסרות בסיס.
האם בית המשפט העיר משהו בנוגע להתנהלות עורך הדין שערך את הצוואה?
עו”ד עמיאור קיבל גיבוי מלא מהשופטת. לא נמצא כל פגם בהתנהלותו. אף שצורת ניסוח מסוימת עוררה שאלות, נקבע כי הטופס היה סטנדרטי,
ושעורך הדין הסביר את תוכן הצוואה למנוחה באופן מובן.
האם היה מקום לקבוע חלוקה צודקת יותר של העיזבון למרות הצוואה?
מבחינה משפטית, לא. ברגע שצוואה תקפה עומדת בפני בית-המשפט, והוא
משתכנע כי נערכה מרצון חופשי, אין סמכות לשנות את הוראותיה מטעמי "צדק חלוקתי". כל עוד לא נמצאה פגיעה בכללי התקינות, רצון המת עומד מעל לשיקולים אחרים.
במקרה אחר, הכריע בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון בחודש שעבר בתביעה שבה התנגדו ילדיה של מנוחה לצוואה שהותירה, שבה הורישה את דירתה לנכדתה ולבעלה.המנוחה, אלמנה שעלתה מאתיופיה, התגוררה בדירה של עמידר במשך שנים רבות. לקראת סוף חייה, היא ביקשה לרכוש את הדירה מהמדינה. ואולם בגיל מתקדם, וללא אמצעים כספיים מספקים, היא נזקקה לעזרה. היא פנתה לילדיה, אבל לא קיבלה מענה. מי שהושיט לה יד היו נכדתה - בתה של אחת מבנותיה - ובן זוגה. הם העניקו לה הלוואה של 454,420 שקל כדי שתוכל לרכוש את הדירה. בתמורה, ערכה המנוחה צוואה והותירה להם את הנכס. ילדיה של המנוחה, שהיו מצויים בתקופות קשות בחייהם - אחד בהליכי פשיטת רגל, השני עם קשיים נפשיים ומונה לו אפוטרופוס - התנגדו לצוואה. לדבריהם, אמם לא היתה כשירה בעת שחתמה עליה, ונשלטה תחת השפעה בלתי הוגנת מצד הנכדה ובעלה. הם טענו כי רצונה של האם לא היה אותנטי, וכי מדובר בניצול של אשה מבוגרת וחלשה. בית המשפט, לאחר עיון מעמיק במסמכים, שמיעת עדים ובחינה מדוקדקת של נסיבות עריכת הצוואה, הכריע לטובת התובעים - הנכדה ובן זוגה.

נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל קבע כי צוואתה המאוחרת של קשישה, שחילקה את רכושה בין ילדיה, אינה תקפה, אף שהיא משקפת את רצונה האמיתי. לדבריו, "ריכוך הכלל של ביטול צוואה מחמת חוסר כשרות יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה"
בערוב ימיה של אשה בת 84, אם לשלושה, מצאה את עצמה המשפחה שלה מפולגת סביב השאלה מי יירש את הבית שבו היא חיה ומי יירש את הבית שבנה אחד מבניה על אדמתה. מאבק הירושה המשפחתי הזה, שנמשך שנים, הגיע לשיאו בפסק דין ארוך ומפורט של השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל, שקבע כי אף שצוואתה האחרונה של המנוחה תואמת את רצונה, היא אינה תקפה מבחינה משפטית משום שנעשתה כשהיא כבר לא ידעה להבחין בטיבה של צוואה.
החלטתו של השופט כרמי מציבה דילמה עקרונית ועמוקה: האם צריך להעדיף את רצונו של אדם, כפי שניתן לזהותו לאורך השנים, גם אם במועד חתימתו על הצוואה הוא לא היה כשיר משפטית, או שעל בית המשפט לדבוק בדרישת הכשרות גם במחיר של ביטול רצון מפורש וברור? הכרעתו של השופט היתה נחרצת: אין מקום לריכוך הכלל, שכן הדבר "יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה".
המנוחה נולדה בארגנטינה, עלתה לישראל עם משפחתה ונישאה, ולימים נולדו לה שלושה ילדים - שניים מנישואיה הראשונים ובן נוסף, צעיר מהם, שנולד בארץ. לאחר מות בעלה היא נותרה לגור לבדה, ובסוף שנות ה-90 העניקה לבנה הצעיר, התובע, את הזכות לבנות את ביתו בצמוד לביתה על אותו מגרש. התובע השקיע בבנייה מכספו, גר במקום עם משפחתו מאז, והיחסים בין האחים הידרדרו והלכו.
מיד אחרי מינוי האפוטרופוס נחתמה צוואה חדשה
עוד ב-1999 ערכה האם צוואה ראשונה ("הצוואה המוקדמת"), שבה חילקה את רכושה בין ילדיה: את ביתה שלה הורישה לשני ילדיה הבוגרים, ואילו את הבית שבנה התובע היא הותירה לו. בהמשך היא ערכה גרסאות נוספות של צוואות, שכולן עסקו בשאלה כיצד יחולק המגרש והבתים, אך עם השנים הידרדר מצבה הבריאותי והקוגניטיבי של האם, וב-2017 ביקשו ילדיה הבוגרים למנות לה אפוטרופוסים. בית המשפט באותו הליך דחה את הבקשה, לאחר ששמע את המנוחה עצמה והתרשם כי היא מבינה היטב את הנעשה. באותו שלב מונתה רק בקרה מסוימת על חשבונה, והתובע - בנה הצעיר - מונה כמיופה כוח. אלא שמיד לאחר מכן, ב-2 בספטמבר 2017, חתמה האם על צוואה נוטריונית חדשה ("הצוואה המאוחרת"), שבה חילקה את ביתה בין שלושת ילדיה באופן שווה, ואת הבית שבנה התובע היא הותירה לו לבדו.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכללה כרונולוגיה מפורטת של ארבע צוואות שונות שערכה המנוחה לאורך השנים: צוואה מ-1999, צוואה נוספת מ-2003 שבה היא חילקה באופן מפורט את המגרש והבתים, צוואה מ-2012 שבה היא הביעה לראשונה רצון לחלק את ביתה שווה בשווה בין שלושת ילדיה, ולבסוף הצוואה המאוחרת מ-2017. לאחר פטירתה הוגשו לרשם הירושות שתי בקשות מתחרות - ילדיה הבוגרים ביקשו לקיים את הצוואה המוקדמת, בעוד שהבן הצעיר עתר לקיים את הצוואה המאוחרת. כל צד טען כי הצוואה האחרת אינה תקפה - זה בשל חוסר כשרות, וזה בשל השפעה בלתי הוגנת.

מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי מכתב שנשלח על ידי אהרון אפלבאום למשרד החינוך ולבכירים נוספים, ובו הוצגה עמותת בני ברוך - קבלה לעם כ"כת המביאה לחיי תלות ושעבוד", מהווה לשון הרע חמורה. אפלבאום חויב לשלם פיצוי בסך 168 אלף שקל ולפרסם התנצלות בעיתון. בפסק
הדין ביקר בית המשפט את התנהלות הנתבע וקבע כי דבריו היו שקריים, נכתבו בזדון ומתוך רצון מוצהר לפגוע בעמותה
הפרשה הבאה החלה בדצמבר 2012, כשאהרון אפלבאום, תושב הצפון ואב לבן שהיה חבר בעמותת בני ברוך, שלח מכתב חריף למנכ"לית משרד החינוך דאז דליה שטאובר, לשר החינוך דאז גדעון סער ולגורמים נוספים במשרד. במכתבו הוא טען כי עמותת קבלה לעם היא "כת לכל דבר", הפועלת בשיטות של שליטה, ניתוק, מניפולציה וגיוס כספים. "בדומה לכתות אחרות," כתב אפלבאום, "‘הקבלה לעם’ מביאה את מאמיניה לחיים של תלות ושעבוד... הקרע בין ‘אנחנו’ ו‘הם’ מביא לניתוק של החברים בכת מבני משפחותיהם". לדבריו, מדובר בארגון "המסתתר מאחורי מסכה חייכנית של ערבות הדדית ואהבה", שבפועל "שולח זרועות ארוכות אל מערכת החינוך בדומה לסיינטולוגיה". המכתב נשלח, לדבריו, כ"פנייה אזרחית אחראית" לרשויות, אך כפי שציין בית המשפט, נוסחו החריף, ההאשמות הקשות ואופן הפצתו לגורמים רבים חרגו בהרבה מהגבולות של תלונה לגיטימית.
עמותת בני ברוך, המפעילה מערכי לימוד והפצת חכמת הקבלה בארץ ובעולם, טענה בתביעתה כי מדובר ב"עלילה חמורה ושקרית" שנועדה לפגוע בשמה הטוב, ושנכתבה מתוך מניע אישי הקשור לסכסוך של אפלבאום עם בנו, שחבר בתנועה. "הנתבע בחר להשמיץ את העמותה בזדון, תוך ידיעה שדבריו שקריים", טענה התובעת.
בית המשפט קיבל את גרסתה במלואה. השופט אריאל ברגנר כתב כי אפלבאום אמנם הודה ששלח את המכתב, אך ניסה להצדיקו בטענה שמדובר היה בפנייה לרשות מוסמכת וב"הבעת דעה לגיטימית" על גוף ציבורי. אלא שהשופט דחה אחת לאחת את כל טענות ההגנה האלה. השופט הדגיש כי מדובר בפרסום מובהק של לשון הרע. לדבריו, "המונחים שבהם השתמש הנתבע - ‘כת’, ‘חיים של תלות ושעבוד’, ‘מותר לשקר’, ‘חדירה למערכת החינוך’, ‘בדומה לסיינטולוגיה’ - מציגים את התובעת באור שלילי שיש בו כדי לבזותה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז". הוא קבע כי בעיני האדם הסביר, הכינוי "כת" נושא משמעות שלילית ביותר, ולעתים אף פלילית.
המרכז לנפגעי כתות קיבל תרומה מהתובע
בהמשך פסק הדין ציין השופט כי השאלה האם בני ברוך היא כת או לא נהפכה לאחד מצירי הדיון המרכזיים. אלא שאפלבאום, שבתחילה טען כי בידיו הוכחות לכך, זנח בהמשך את הטענה ולא הצליח להציג אף ראיה ממשית. "למושג כת אין כל הגדרה בחוק", ציין ברגנר, "ולא הובאה כל חוות דעת מקצועית שתראה כי מתקיימים בעמותה אותם מאפיינים כיתתיים שעליהם דיבר הנתבע". השופט סקר בהרחבה את עדויות המומחים שהובאו מטעם שני הצדדים. מטעם הנתבע העידו מנהלת המרכז לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין, והפסיכולוג נחמן אלון, שטענו כי לעמותה יש מאפיינים של כת. ואולם בית המשפט מצא כי עדותם מוטה וחסרת משקל. ליכטנשטיין, כך התברר, קיבלה תרומות מאפלבאום, והמרכז שבראשו עמדה אף סייע לו בכתיבת המכתב עצמו. "העדה לא גילתה לבית המשפט את ניגוד העניינים החמור שבו היתה מצויה", כתב ברגנר בהכרעתו. "עדותה אינה אמינה, מוטה ומגמתית".
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, העדים והמומחים מטעם העמותה, ובהם פרופ’ מאסימו אינטרווינה, סוציולוג איטלקי מוביל לחקר תנועות דתיות חדשות, ופרופ’ ג’ון גורדון מלטון מארה"ב, שללו לחלוטין את האפשרות שמדובר בכת. אינטרווינה העיד כי בבדיקות שערך בארץ ובאיטליה לא מצא סימנים כלשהם לתלות, ניתוק משפחתי או שליטה נפשית בקרב חברי הקבוצה. לדבריו, "הדלת פתוחה - מי שרוצה יוצא, מי שרוצה נשאר", והוסיף כי, "מדובר בקבוצה שאינה מסיונרית ואינה מפעילה כפייה". גם חברי הקהילה עצמם העידו על חופש מוחלט. אחד מהם, טייס חיל האוויר לשעבר ארז הררי, העיד כי הוא אדם עצמאי לחלוטין, עובד באל על, ומעולם לא חווה כפייה כלשהי מצד הארגון. עו"ד חנוך מילביצקי, כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, העיד כי "לא נאמר לי עם מי להיות בקשר או כיצד לחיות - אילו היה כך, לא הייתי חלק מהעמותה".
