קובי שגב
צילום: נופר חסון הנלדמן
בין השורות

לא רק הסגר - מה סידר לרשתות הקמעונאיות תוצאות טובות והאם זה יימשך?

ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט במסע של רכישות סניפים מיינות ביתן ומאחרים - מי עשה עסקה טובה, מה הרווח בעסקאות האלו וכמה זה תרם לרווחים? 
קובי שגב | (8)

הסגר השני, שסופו אינו ידוע ואווירת הנכאים המלווה אותו פוגעים בעסקים רבים אך אולי גם הפעם רשתות המזון יהיו המרוויחים הגדולים של התקופה. הסופרמרקטים לא רק שלא הפסיקו למכור לרגע, בסגר הראשון (וגם אחרי) אלא נהנו מאוד מסגירת המסעדות ואפשרויות ההסעדה מחוץ לבית. את הזינוק המקורי והמשמעותי בהיקפי פעילותן חייבות רמי לוי 2.57% , ויקטורי 0.34% , יוחננוף 0.38% ו פרשמרקטלקריסתה של מגה ולדעיכתה של יינות ביתן. סניפים שנרכשו ממגה בנזיד עדשים ב-2015, הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב וכאן הזמן לבחון, האם גם העסקאות שנעשו בסוף 2019 מיינות ביתן, יהפכו גם לביצי זהב.

 

קריסתה של מגה בשנת 2015 הייתה נקודת מפנה בשוק הקמעונאות. מגה סבלה מרמת מכירות למ"ר נמוכה מאוד והתמודדה עם סניפים הפסדיים רבים. בניסיונה לשרוד,  מכרה סניפים רבים במחירים נמוכים מאוד. להלן היקף המכירות למ"ר בשוק הקמעונאות ערב קריסתה של מגה:

 

 

העסקאות למכירת הסניפים הקורסים של מגה, היו במחירים שהיום ניתן רק לחלום עליהם, הנה כמה מהעסקאות שנחתמו באותה תקופה:

 

ורק לשם המחשה: רמי לוי רכש 4 סניפי ענק של YOU, מותג הדיסקאונט הכבד של מגה, בשטח כולל של 13,200 מ"ר בסכום של 19 מיליון שקל. אם ניקח עבור שטח זה מכירות למ"ר של 80,000 שקל (כפי שמכר רמי לוי בפועל באותה שנה) ונכפיל ב 4% רווח תפעולי, נקבל 42 מיליון שקל. דהיינו, החזר תיאורטי של ההשקעה בפחות מחצי שנה, חסר תקדים לכל הדעות.

ויקטורי התפתחה מאוד ב 2015 בעקבות הרכישות ואף הצליחה לבצע רכישות נוספות ב-2017. במרץ ואפריל, רכשה בשתי עסקאות ממגה בעיר, 4 סניפים, ביניהם סניפים מוצלחים בשבעת הכוכבים הרצליה וברעננה תמורת 11.3 מיליון שקל ( 2.8 מיליון לכל סניף). ויקטורי אף קבעה שיא נאה כשקנתה את סניף "מגה בעיר" בשוהם תמורת 180 אלף שקל בלבד.

ולחשוב שהכל היה אמור להיות הפוך. יינות ביתן הרי היא זו שרכשה את הסניפים של רשת מגה מהמפרק כדי להבריא את הסניפים ובסופו של דבר היא עצמה נקלעה למשבר פיננסי גדול.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האם העסקאות האחרונות כללכיות לרוכשות?

זה הזמן לבחון את העסקאות שנעשו בסוף 2019 וב-2020. כמה הן היו כדאיות וכמה הן ישפיעו על השחקניות המשניות ל שופרסל 0.03% ולרמי לוי ברבעונים הקרובים.  להלן העסקאות המדווחות:

אומנם, הסכומים אינם נמוכים כפי שהיו בשנת 2015, אך יש לבחון את העסקאות בעיני הרוכשים, שכן סניף מפסיד של רשת אחת, יכול להפוך לסניף מנצח ברשת אחרת. הנתון החשוב ביותר אותו עלינו לבחון הוא המכירות למ"ר, שכן סניפים אלו נמכרו שמכירותיהם למ"ר נמוכות מאוד ועלינו לראות את ההשפעה על סך המכירות למ"ר בחברה הרוכשת. יוצאת דופן, היא עסקת המכירה של סניפי בת-ים של סופר דוש לפרשמרקט שם שולם מחיר גבוה עבור 4 סניפים מצליחים.

עסקאות של ויקטורי:

ויקטורי לקחה את העסקאות שביצעה ומינפה אותן היטב. ניתן לראות שהיקף המכירות למ"ר עלה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות, (כ-9,000 ברבעון ב-2020, שווה ערך לל-36,000 בשנה). בנוסף, ניתן לראות גם שיפור בשיעור הרווחיות ל-4.6%-4.1%. כך שאם נכפיל ביניהם נקבל רווחיות שנתית למ"ר של 1,600 שקל. מכאן שרכישות הסניפים שביצעה ב-7.4-8.8 אלפי שקל למ"ר משקפים החזר על ההשקעה של 5 שנים בערך.

 

עסקאות של יוחננוף:

 

ביוחננוף ניכרת עלייה קלה בלבד במכירות למ"ר ב-2020 בהשוואה לשנים שקדמו (12,000 משקף 48,000 בשנה). עדיין מדובר במספר אבסולוטי גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שביוחננוף החליטו להשקיע בסניפים הנרכשים ולשפץ אותם, כך שהצמיחה עוד לפנינו. לזכות יוחננוף ניתן לזקוף את השיפור ברווחיות בימי הקורונה. אם יוחננוף תשמור על היקף מכירות למ"ר בסדר הגודל הזה (48,000) בשיעור רווחיות של 6%, המכפלה גוזרת רווחיות שנתית למ"ר של כ-2,900 שקל. רכישת הסניפים שבוצעה במחירים של 7.1-7.8 אלפי שקל למ"ר משקפת החזר על ההשקעה של 3 שנים (לא כולל עלות השיפוצים).

 

עסקאות של פרשמרקט:

פרשמרקט מציגה מספרים מדהימים בכל קנה מידה. הגידול במכירות למ"ר בד בבד עם השיפור העצום ברווחיות נובע לדברי החברה מרכישת סניפי סופר דוש (לא בזול, כפי שאמרנו). היקף מכירות למ"ר של כ-48,000 שקל ברווחיות נוכחית של כ-10% מספקת אינדיקציה לרווח שנתי למ"ר של 4.8 אלפי שקל בשנה, הרכישות שבוצעו במחיר של 15.4-19.2 אלפי שקל למ"ר, משקפות החזר ההשקעה ב-4 שנים. כלומר, מה שנראה אבסולוטית יקר, מסתבר במבט שני כעסקה טובה.

 

בשורה התחתונה, שוק קמעונאיות המזון מורכב משתי חברות גדולות שרגולטורית, מיצו את יכולתן לרכוש סניפי מתחרים. הן מתרכזות בהתייעלות תפעולית (שופרסל) ובפיתוח קונספט עירוני (רמי לוי דרך קופיקס) ובעצם פינו את השטח לחברות הבינוניות והיעילות. יוחננוף, פרשמרקט וויקטורי יתמודדו ביניהן על סניפים נוספים שיינות ביתן תיאלץ למכור ו/או רשתות קטנטנות דוגמת סופר דוש. ראינו שמגמת ההתרחבות באופן של רכישות סניפים, היא כדאית כלכלית ומשקפת החזר על ההשקעה של שנים בודדות, דבר שלהערכתנו יביא ערך לבעלי המניות שלהן בעתיד.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ויקטורי 05/10/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטורי
  • 6.
    נושא מעניין (ל"ת)
    מיטל 30/09/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוני 30/09/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שהסניפים שלהם יותר יפים וסחורה טובה יותר. ראיתי שרשמת שהם משקיעים בשיפוץ מעניין מה האחרים משקיעים בשיפוץ
  • 4.
    לגמריי נושא ברוח התקופה, מעניין מאוד! (ל"ת)
    רועי 30/09/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 30/09/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הבנתם למה סגרו את השווקים כמו הכרמל, פ"ת, מחנה יהודה וכ'ו. המקומות האלו מעלימים מס על בסיס יומי קבוע. עכשיו הכסף של הצרכנים מנותב לרשתות הסופרמרקט שעל כל שקל שנכנס מדווח מס באופן אוטומטי. בעלי הדוכנים הצבעו ליכוד והליכוד ריסק אותם עד תום. איזו אירוניה במיטבה.
  • 2.
    הם העלו מחירים (ל"ת)
    לא לישכוח 30/09/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רמי לוי איננה מוגבלת רגולטורית לפתוח כלום. היא פשוט נמנ (ל"ת)
    . 30/09/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
  • יוני 30/09/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    לא מוגבלת לפתוח סניפים אלא מוגבלת לרכוש סניפים של מתחרים
ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

החברה מפתחת תרופה בעלת ייתרון מובהק ביחס לתרופות של חברות מתחרות למחלה ממנה סובלים כיום כ-16.5 מיליון אמריקאים, מספר שגדל בקצב גבוה וצפוי להגיע ל-27 מיליון איש עד 2030
ניר חצב |
חברת 89bio (סימול: ETNB) היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית העוסקת בפיתוח תרופות ל-Unmet Needs, כלומר לאינדיקציות שהטיפול הנוכחי עבורן אינו אפקטיבי מספיק. הנכס המוביל של החברה הוא התרופה BIO89-100, שמיועדת לטיפול ב-NASH - non-alcoholic steatohepatitis, שמכונה גם מחלת הכבד השומני, וכן לטיפול ב- SHTG - hypertriglyceridemia, שהיא רמת טריגליצרידים גבוהה בדם. האינדיקציה המובילה היא ל-NASH, כשהתרופה נמצאת כעת בניסוי 2a/1b, בעוד האינדיקציה ל-SHTG נמצאת לאחר ניסויים פרה-קליניים ולפני ניסוי ראשון בבני אדם. למרות היותה חברה אמריקאית, ל-89bio יש הקשר ישראלי מובהק, והיא מנהלת את חטיבת המחקר והפיתוח שלה מישראל. בנוסף, שניים ממייסדיה הם בכירים לשעבר בטבע - סמנכ"ל התפעול שלה הוא ד"ר רם וייסבורד, לשעבר סגן נשיא לענייני אסטרטגיה בטבע, ואחד מחברי הדירקטוריון שלה הוא ד"ר מייקל היידן, שכיהן כמדען הראשי של טבע בשנים 2012-2017. כמו כן, ואולי חשוב מכל, המולקולה המרכזית של 89bio הייתה שייכת בעבר לטבע, והיא נרכשה על ידי 89bio באפריל 2018. בתמורה למולקולה זו שילמה 89bio לטבע סכום של 6 מיליון דולר, עם אפשרות לשלם 135 מיליון דולר נוספים, ביחד עם תשלום תמלוגים, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק. הקשר ישראלי נוסף הוא דרך קרן פונטיפקס הישראלית, שהשקיעה ב-89bio בשלביה הראשוניים וגם כיום מחזיקה בכ-7% ממניות החברה. מחלת הכבד השומני – אינדיקציית ענק שרק הולכת וגדלה
ה-NASH, או מחלת הכבד השומני, היא אחת מהאינדיקציות ה"חמות" ביותר בעולם הביוטכנולוגיה כיום. לפי הערכות, כ-30% מאוכלוסיית העולם סובלים מבעיה שנקראת NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease, שמוגדרת כמצב בו בכבד יש 6% שומן או יותר. ה-NASH הוא השלב המתקדם יותר של ה-NAFLD, בו הכבד מתחיל לפתח דלקת – משם סכנת ההידרדרות לצלקת, שחמת ואפילו סרטן גדלה. חולי NASH סובלים בדרך כלל ממספר בעיות בריאותיות נוספות, כמו רמת טריגלצרידים גבוהה בדם (hypertriglyceridemia, שהיא כאמור אינדיקציה נוספת ל-BIO89-100), משקל יתר וסכרת. כמו הבעיות הבריאותיות ה"מודרניות" הללו, שתפוצתן הולכת וגדלה בשל אורח החיים בעולם המערבי, כך גם מספר החולים ב-NASH גדל משמעותית בשנים האחרונות, וצפוי להמשיך לגדול גם בעתיד – לפי ההערכות הנוכחיות, כ-16.5 מיליון אמריקאים סובלים כיום מ-NASH, ומספר זה צפוי לגדול לכ-27 מיליון איש עד לשנת 2030. אין כיום טיפול תרופתי ייעודי ל-NASH, כאשר הטיפול הנפוץ הנוכחי מבוסס על ניסיון לשנות את אורח החיים של החולים, דרך הגברת כושר גופני ושיפור תזונה. המון חברות פרמצבטיקה וביוטכנולוגיה עומלות על פיתוח טיפולים למחלת ה-NASH, ביניהן חברות ענק כמו Novartis ו-Bristol Myers Squibb וגם חברות קטנות יותר, כמו חברת Galmed הישראלית (GLMD) שנסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר. לא מעט חברות נכשלו בפיתוח תרופה אפקטיבית למחלה לאורך השנים, כולל Gilead, שהודיעה באפריל 2019 כי ניסוי שלב 3 בתרופה לטיפול ב-NASH לא עמד ביעדיו. הכישלון האחרון היה של חברת Intercept Pharmaceuticals - ICPT שהודיעה בחודש יוני כי בקשתה לאישור התרופה לשיווק נדחתה על ידי ה-FDA בשלב זה, כשהסוכנות ביקשה מידע פוסט קליני נוסף שיוכיח כי התועלת שבתרופה עולה על הסיכונים שבה. התרופה של 89 מציעה יתרון אחד משמעותי מאוד