קובי שגב
צילום: נופר חסון הנלדמן
בין השורות

לא רק הסגר - מה סידר לרשתות הקמעונאיות תוצאות טובות והאם זה יימשך?

ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט במסע של רכישות סניפים מיינות ביתן ומאחרים - מי עשה עסקה טובה, מה הרווח בעסקאות האלו וכמה זה תרם לרווחים? 
קובי שגב | (8)

הסגר השני, שסופו אינו ידוע ואווירת הנכאים המלווה אותו פוגעים בעסקים רבים אך אולי גם הפעם רשתות המזון יהיו המרוויחים הגדולים של התקופה. הסופרמרקטים לא רק שלא הפסיקו למכור לרגע, בסגר הראשון (וגם אחרי) אלא נהנו מאוד מסגירת המסעדות ואפשרויות ההסעדה מחוץ לבית. את הזינוק המקורי והמשמעותי בהיקפי פעילותן חייבות רמי לוי 0.76% , ויקטורי -1.7% , יוחננוף 0% ו פרשמרקטלקריסתה של מגה ולדעיכתה של יינות ביתן. סניפים שנרכשו ממגה בנזיד עדשים ב-2015, הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב וכאן הזמן לבחון, האם גם העסקאות שנעשו בסוף 2019 מיינות ביתן, יהפכו גם לביצי זהב.

 

קריסתה של מגה בשנת 2015 הייתה נקודת מפנה בשוק הקמעונאות. מגה סבלה מרמת מכירות למ"ר נמוכה מאוד והתמודדה עם סניפים הפסדיים רבים. בניסיונה לשרוד,  מכרה סניפים רבים במחירים נמוכים מאוד. להלן היקף המכירות למ"ר בשוק הקמעונאות ערב קריסתה של מגה:

 

 

העסקאות למכירת הסניפים הקורסים של מגה, היו במחירים שהיום ניתן רק לחלום עליהם, הנה כמה מהעסקאות שנחתמו באותה תקופה:

 

ורק לשם המחשה: רמי לוי רכש 4 סניפי ענק של YOU, מותג הדיסקאונט הכבד של מגה, בשטח כולל של 13,200 מ"ר בסכום של 19 מיליון שקל. אם ניקח עבור שטח זה מכירות למ"ר של 80,000 שקל (כפי שמכר רמי לוי בפועל באותה שנה) ונכפיל ב 4% רווח תפעולי, נקבל 42 מיליון שקל. דהיינו, החזר תיאורטי של ההשקעה בפחות מחצי שנה, חסר תקדים לכל הדעות.

ויקטורי התפתחה מאוד ב 2015 בעקבות הרכישות ואף הצליחה לבצע רכישות נוספות ב-2017. במרץ ואפריל, רכשה בשתי עסקאות ממגה בעיר, 4 סניפים, ביניהם סניפים מוצלחים בשבעת הכוכבים הרצליה וברעננה תמורת 11.3 מיליון שקל ( 2.8 מיליון לכל סניף). ויקטורי אף קבעה שיא נאה כשקנתה את סניף "מגה בעיר" בשוהם תמורת 180 אלף שקל בלבד.

ולחשוב שהכל היה אמור להיות הפוך. יינות ביתן הרי היא זו שרכשה את הסניפים של רשת מגה מהמפרק כדי להבריא את הסניפים ובסופו של דבר היא עצמה נקלעה למשבר פיננסי גדול.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האם העסקאות האחרונות כללכיות לרוכשות?

זה הזמן לבחון את העסקאות שנעשו בסוף 2019 וב-2020. כמה הן היו כדאיות וכמה הן ישפיעו על השחקניות המשניות ל שופרסל 2.32% ולרמי לוי ברבעונים הקרובים.  להלן העסקאות המדווחות:

אומנם, הסכומים אינם נמוכים כפי שהיו בשנת 2015, אך יש לבחון את העסקאות בעיני הרוכשים, שכן סניף מפסיד של רשת אחת, יכול להפוך לסניף מנצח ברשת אחרת. הנתון החשוב ביותר אותו עלינו לבחון הוא המכירות למ"ר, שכן סניפים אלו נמכרו שמכירותיהם למ"ר נמוכות מאוד ועלינו לראות את ההשפעה על סך המכירות למ"ר בחברה הרוכשת. יוצאת דופן, היא עסקת המכירה של סניפי בת-ים של סופר דוש לפרשמרקט שם שולם מחיר גבוה עבור 4 סניפים מצליחים.

עסקאות של ויקטורי:

ויקטורי לקחה את העסקאות שביצעה ומינפה אותן היטב. ניתן לראות שהיקף המכירות למ"ר עלה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות, (כ-9,000 ברבעון ב-2020, שווה ערך לל-36,000 בשנה). בנוסף, ניתן לראות גם שיפור בשיעור הרווחיות ל-4.6%-4.1%. כך שאם נכפיל ביניהם נקבל רווחיות שנתית למ"ר של 1,600 שקל. מכאן שרכישות הסניפים שביצעה ב-7.4-8.8 אלפי שקל למ"ר משקפים החזר על ההשקעה של 5 שנים בערך.

 

עסקאות של יוחננוף:

 

ביוחננוף ניכרת עלייה קלה בלבד במכירות למ"ר ב-2020 בהשוואה לשנים שקדמו (12,000 משקף 48,000 בשנה). עדיין מדובר במספר אבסולוטי גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שביוחננוף החליטו להשקיע בסניפים הנרכשים ולשפץ אותם, כך שהצמיחה עוד לפנינו. לזכות יוחננוף ניתן לזקוף את השיפור ברווחיות בימי הקורונה. אם יוחננוף תשמור על היקף מכירות למ"ר בסדר הגודל הזה (48,000) בשיעור רווחיות של 6%, המכפלה גוזרת רווחיות שנתית למ"ר של כ-2,900 שקל. רכישת הסניפים שבוצעה במחירים של 7.1-7.8 אלפי שקל למ"ר משקפת החזר על ההשקעה של 3 שנים (לא כולל עלות השיפוצים).

 

עסקאות של פרשמרקט:

פרשמרקט מציגה מספרים מדהימים בכל קנה מידה. הגידול במכירות למ"ר בד בבד עם השיפור העצום ברווחיות נובע לדברי החברה מרכישת סניפי סופר דוש (לא בזול, כפי שאמרנו). היקף מכירות למ"ר של כ-48,000 שקל ברווחיות נוכחית של כ-10% מספקת אינדיקציה לרווח שנתי למ"ר של 4.8 אלפי שקל בשנה, הרכישות שבוצעו במחיר של 15.4-19.2 אלפי שקל למ"ר, משקפות החזר ההשקעה ב-4 שנים. כלומר, מה שנראה אבסולוטית יקר, מסתבר במבט שני כעסקה טובה.

 

בשורה התחתונה, שוק קמעונאיות המזון מורכב משתי חברות גדולות שרגולטורית, מיצו את יכולתן לרכוש סניפי מתחרים. הן מתרכזות בהתייעלות תפעולית (שופרסל) ובפיתוח קונספט עירוני (רמי לוי דרך קופיקס) ובעצם פינו את השטח לחברות הבינוניות והיעילות. יוחננוף, פרשמרקט וויקטורי יתמודדו ביניהן על סניפים נוספים שיינות ביתן תיאלץ למכור ו/או רשתות קטנטנות דוגמת סופר דוש. ראינו שמגמת ההתרחבות באופן של רכישות סניפים, היא כדאית כלכלית ומשקפת החזר על ההשקעה של שנים בודדות, דבר שלהערכתנו יביא ערך לבעלי המניות שלהן בעתיד.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ויקטורי 05/10/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטורי
  • 6.
    נושא מעניין (ל"ת)
    מיטל 30/09/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוני 30/09/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שהסניפים שלהם יותר יפים וסחורה טובה יותר. ראיתי שרשמת שהם משקיעים בשיפוץ מעניין מה האחרים משקיעים בשיפוץ
  • 4.
    לגמריי נושא ברוח התקופה, מעניין מאוד! (ל"ת)
    רועי 30/09/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 30/09/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הבנתם למה סגרו את השווקים כמו הכרמל, פ"ת, מחנה יהודה וכ'ו. המקומות האלו מעלימים מס על בסיס יומי קבוע. עכשיו הכסף של הצרכנים מנותב לרשתות הסופרמרקט שעל כל שקל שנכנס מדווח מס באופן אוטומטי. בעלי הדוכנים הצבעו ליכוד והליכוד ריסק אותם עד תום. איזו אירוניה במיטבה.
  • 2.
    הם העלו מחירים (ל"ת)
    לא לישכוח 30/09/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רמי לוי איננה מוגבלת רגולטורית לפתוח כלום. היא פשוט נמנ (ל"ת)
    . 30/09/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
  • יוני 30/09/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    לא מוגבלת לפתוח סניפים אלא מוגבלת לרכוש סניפים של מתחרים
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.