לא רק הסגר - מה סידר לרשתות הקמעונאיות תוצאות טובות והאם זה יימשך?
הסגר השני, שסופו אינו ידוע ואווירת הנכאים המלווה אותו פוגעים בעסקים רבים אך אולי גם הפעם רשתות המזון יהיו המרוויחים הגדולים של התקופה. הסופרמרקטים לא רק שלא הפסיקו למכור לרגע, בסגר הראשון (וגם אחרי) אלא נהנו מאוד מסגירת המסעדות ואפשרויות ההסעדה מחוץ לבית. את הזינוק המקורי והמשמעותי בהיקפי פעילותן חייבות רמי לוי -1.23% , ויקטורי 0.75% , יוחננוף -1.79% ו פרשמרקטלקריסתה של מגה ולדעיכתה של יינות ביתן. סניפים שנרכשו ממגה בנזיד עדשים ב-2015, הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב וכאן הזמן לבחון, האם גם העסקאות שנעשו בסוף 2019 מיינות ביתן, יהפכו גם לביצי זהב.
קריסתה של מגה בשנת 2015 הייתה נקודת מפנה בשוק הקמעונאות. מגה סבלה מרמת מכירות למ"ר נמוכה מאוד והתמודדה עם סניפים הפסדיים רבים. בניסיונה לשרוד, מכרה סניפים רבים במחירים נמוכים מאוד. להלן היקף המכירות למ"ר בשוק הקמעונאות ערב קריסתה של מגה:
 
העסקאות למכירת הסניפים הקורסים של מגה, היו במחירים שהיום ניתן רק לחלום עליהם, הנה כמה מהעסקאות שנחתמו באותה תקופה:
 
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ורק לשם המחשה: רמי לוי רכש 4 סניפי ענק של YOU, מותג הדיסקאונט הכבד של מגה, בשטח כולל של 13,200 מ"ר בסכום של 19 מיליון שקל. אם ניקח עבור שטח זה מכירות למ"ר של 80,000 שקל (כפי שמכר רמי לוי בפועל באותה שנה) ונכפיל ב 4% רווח תפעולי, נקבל 42 מיליון שקל. דהיינו, החזר תיאורטי של ההשקעה בפחות מחצי שנה, חסר תקדים לכל הדעות.
ויקטורי התפתחה מאוד ב 2015 בעקבות הרכישות ואף הצליחה לבצע רכישות נוספות ב-2017. במרץ ואפריל, רכשה בשתי עסקאות ממגה בעיר, 4 סניפים, ביניהם סניפים מוצלחים בשבעת הכוכבים הרצליה וברעננה תמורת 11.3 מיליון שקל ( 2.8 מיליון לכל סניף). ויקטורי אף קבעה שיא נאה כשקנתה את סניף "מגה בעיר" בשוהם תמורת 180 אלף שקל בלבד.
ולחשוב שהכל היה אמור להיות הפוך. יינות ביתן הרי היא זו שרכשה את הסניפים של רשת מגה מהמפרק כדי להבריא את הסניפים ובסופו של דבר היא עצמה נקלעה למשבר פיננסי גדול.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
האם העסקאות האחרונות כללכיות לרוכשות?
זה הזמן לבחון את העסקאות שנעשו בסוף 2019 וב-2020. כמה הן היו כדאיות וכמה הן ישפיעו על השחקניות המשניות ל שופרסל -0.54% ולרמי לוי ברבעונים הקרובים. להלן העסקאות המדווחות:
אומנם, הסכומים אינם נמוכים כפי שהיו בשנת 2015, אך יש לבחון את העסקאות בעיני הרוכשים, שכן סניף מפסיד של רשת אחת, יכול להפוך לסניף מנצח ברשת אחרת. הנתון החשוב ביותר אותו עלינו לבחון הוא המכירות למ"ר, שכן סניפים אלו נמכרו שמכירותיהם למ"ר נמוכות מאוד ועלינו לראות את ההשפעה על סך המכירות למ"ר בחברה הרוכשת. יוצאת דופן, היא עסקת המכירה של סניפי בת-ים של סופר דוש לפרשמרקט שם שולם מחיר גבוה עבור 4 סניפים מצליחים.
עסקאות של ויקטורי:
ויקטורי לקחה את העסקאות שביצעה ומינפה אותן היטב. ניתן לראות שהיקף המכירות למ"ר עלה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות, (כ-9,000 ברבעון ב-2020, שווה ערך לל-36,000 בשנה). בנוסף, ניתן לראות גם שיפור בשיעור הרווחיות ל-4.6%-4.1%. כך שאם נכפיל ביניהם נקבל רווחיות שנתית למ"ר של 1,600 שקל. מכאן שרכישות הסניפים שביצעה ב-7.4-8.8 אלפי שקל למ"ר משקפים החזר על ההשקעה של 5 שנים בערך.
עסקאות של יוחננוף:
ביוחננוף ניכרת עלייה קלה בלבד במכירות למ"ר ב-2020 בהשוואה לשנים שקדמו (12,000 משקף 48,000 בשנה). עדיין מדובר במספר אבסולוטי גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שביוחננוף החליטו להשקיע בסניפים הנרכשים ולשפץ אותם, כך שהצמיחה עוד לפנינו. לזכות יוחננוף ניתן לזקוף את השיפור ברווחיות בימי הקורונה. אם יוחננוף תשמור על היקף מכירות למ"ר בסדר הגודל הזה (48,000) בשיעור רווחיות של 6%, המכפלה גוזרת רווחיות שנתית למ"ר של כ-2,900 שקל. רכישת הסניפים שבוצעה במחירים של 7.1-7.8 אלפי שקל למ"ר משקפת החזר על ההשקעה של 3 שנים (לא כולל עלות השיפוצים).
עסקאות של פרשמרקט:
פרשמרקט מציגה מספרים מדהימים בכל קנה מידה. הגידול במכירות למ"ר בד בבד עם השיפור העצום ברווחיות נובע לדברי החברה מרכישת סניפי סופר דוש (לא בזול, כפי שאמרנו). היקף מכירות למ"ר של כ-48,000 שקל ברווחיות נוכחית של כ-10% מספקת אינדיקציה לרווח שנתי למ"ר של 4.8 אלפי שקל בשנה, הרכישות שבוצעו במחיר של 15.4-19.2 אלפי שקל למ"ר, משקפות החזר ההשקעה ב-4 שנים. כלומר, מה שנראה אבסולוטית יקר, מסתבר במבט שני כעסקה טובה.
בשורה התחתונה, שוק קמעונאיות המזון מורכב משתי חברות גדולות שרגולטורית, מיצו את יכולתן לרכוש סניפי מתחרים. הן מתרכזות בהתייעלות תפעולית (שופרסל) ובפיתוח קונספט עירוני (רמי לוי דרך קופיקס) ובעצם פינו את השטח לחברות הבינוניות והיעילות. יוחננוף, פרשמרקט וויקטורי יתמודדו ביניהן על סניפים נוספים שיינות ביתן תיאלץ למכור ו/או רשתות קטנטנות דוגמת סופר דוש. ראינו שמגמת ההתרחבות באופן של רכישות סניפים, היא כדאית כלכלית ומשקפת החזר על ההשקעה של שנים בודדות, דבר שלהערכתנו יביא ערך לבעלי המניות שלהן בעתיד.
הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 7.ויקטורי 05/10/2020 14:49הגב לתגובה זורק ויקטורי
- 6.נושא מעניין (ל"ת)מיטל 30/09/2020 19:15הגב לתגובה זו
- 5.יוני 30/09/2020 14:15הגב לתגובה זורואים שהסניפים שלהם יותר יפים וסחורה טובה יותר. ראיתי שרשמת שהם משקיעים בשיפוץ מעניין מה האחרים משקיעים בשיפוץ
- 4.לגמריי נושא ברוח התקופה, מעניין מאוד! (ל"ת)רועי 30/09/2020 11:28הגב לתגובה זו
- 3.דני 30/09/2020 10:56הגב לתגובה זועכשיו הבנתם למה סגרו את השווקים כמו הכרמל, פ"ת, מחנה יהודה וכ'ו. המקומות האלו מעלימים מס על בסיס יומי קבוע. עכשיו הכסף של הצרכנים מנותב לרשתות הסופרמרקט שעל כל שקל שנכנס מדווח מס באופן אוטומטי. בעלי הדוכנים הצבעו ליכוד והליכוד ריסק אותם עד תום. איזו אירוניה במיטבה.
- 2.הם העלו מחירים (ל"ת)לא לישכוח 30/09/2020 08:24הגב לתגובה זו
- 1.רמי לוי איננה מוגבלת רגולטורית לפתוח כלום. היא פשוט נמנ (ל"ת). 30/09/2020 08:21הגב לתגובה זו
- יוני 30/09/2020 16:33הגב לתגובה זולא מוגבלת לפתוח סניפים אלא מוגבלת לרכוש סניפים של מתחרים
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

