קובי שגב
צילום: נופר חסון הנלדמן
בין השורות

לא רק הסגר - מה סידר לרשתות הקמעונאיות תוצאות טובות והאם זה יימשך?

ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט במסע של רכישות סניפים מיינות ביתן ומאחרים - מי עשה עסקה טובה, מה הרווח בעסקאות האלו וכמה זה תרם לרווחים? 
קובי שגב | (8)

הסגר השני, שסופו אינו ידוע ואווירת הנכאים המלווה אותו פוגעים בעסקים רבים אך אולי גם הפעם רשתות המזון יהיו המרוויחים הגדולים של התקופה. הסופרמרקטים לא רק שלא הפסיקו למכור לרגע, בסגר הראשון (וגם אחרי) אלא נהנו מאוד מסגירת המסעדות ואפשרויות ההסעדה מחוץ לבית. את הזינוק המקורי והמשמעותי בהיקפי פעילותן חייבות רמי לוי -0.27% , ויקטורי -0.06% , יוחננוף -0.48% ו פרשמרקטלקריסתה של מגה ולדעיכתה של יינות ביתן. סניפים שנרכשו ממגה בנזיד עדשים ב-2015, הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב וכאן הזמן לבחון, האם גם העסקאות שנעשו בסוף 2019 מיינות ביתן, יהפכו גם לביצי זהב.

 

קריסתה של מגה בשנת 2015 הייתה נקודת מפנה בשוק הקמעונאות. מגה סבלה מרמת מכירות למ"ר נמוכה מאוד והתמודדה עם סניפים הפסדיים רבים. בניסיונה לשרוד,  מכרה סניפים רבים במחירים נמוכים מאוד. להלן היקף המכירות למ"ר בשוק הקמעונאות ערב קריסתה של מגה:

 

 

העסקאות למכירת הסניפים הקורסים של מגה, היו במחירים שהיום ניתן רק לחלום עליהם, הנה כמה מהעסקאות שנחתמו באותה תקופה:

 

ורק לשם המחשה: רמי לוי רכש 4 סניפי ענק של YOU, מותג הדיסקאונט הכבד של מגה, בשטח כולל של 13,200 מ"ר בסכום של 19 מיליון שקל. אם ניקח עבור שטח זה מכירות למ"ר של 80,000 שקל (כפי שמכר רמי לוי בפועל באותה שנה) ונכפיל ב 4% רווח תפעולי, נקבל 42 מיליון שקל. דהיינו, החזר תיאורטי של ההשקעה בפחות מחצי שנה, חסר תקדים לכל הדעות.

ויקטורי התפתחה מאוד ב 2015 בעקבות הרכישות ואף הצליחה לבצע רכישות נוספות ב-2017. במרץ ואפריל, רכשה בשתי עסקאות ממגה בעיר, 4 סניפים, ביניהם סניפים מוצלחים בשבעת הכוכבים הרצליה וברעננה תמורת 11.3 מיליון שקל ( 2.8 מיליון לכל סניף). ויקטורי אף קבעה שיא נאה כשקנתה את סניף "מגה בעיר" בשוהם תמורת 180 אלף שקל בלבד.

ולחשוב שהכל היה אמור להיות הפוך. יינות ביתן הרי היא זו שרכשה את הסניפים של רשת מגה מהמפרק כדי להבריא את הסניפים ובסופו של דבר היא עצמה נקלעה למשבר פיננסי גדול.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האם העסקאות האחרונות כללכיות לרוכשות?

זה הזמן לבחון את העסקאות שנעשו בסוף 2019 וב-2020. כמה הן היו כדאיות וכמה הן ישפיעו על השחקניות המשניות ל שופרסל -1.1% ולרמי לוי ברבעונים הקרובים.  להלן העסקאות המדווחות:

אומנם, הסכומים אינם נמוכים כפי שהיו בשנת 2015, אך יש לבחון את העסקאות בעיני הרוכשים, שכן סניף מפסיד של רשת אחת, יכול להפוך לסניף מנצח ברשת אחרת. הנתון החשוב ביותר אותו עלינו לבחון הוא המכירות למ"ר, שכן סניפים אלו נמכרו שמכירותיהם למ"ר נמוכות מאוד ועלינו לראות את ההשפעה על סך המכירות למ"ר בחברה הרוכשת. יוצאת דופן, היא עסקת המכירה של סניפי בת-ים של סופר דוש לפרשמרקט שם שולם מחיר גבוה עבור 4 סניפים מצליחים.

עסקאות של ויקטורי:

ויקטורי לקחה את העסקאות שביצעה ומינפה אותן היטב. ניתן לראות שהיקף המכירות למ"ר עלה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות, (כ-9,000 ברבעון ב-2020, שווה ערך לל-36,000 בשנה). בנוסף, ניתן לראות גם שיפור בשיעור הרווחיות ל-4.6%-4.1%. כך שאם נכפיל ביניהם נקבל רווחיות שנתית למ"ר של 1,600 שקל. מכאן שרכישות הסניפים שביצעה ב-7.4-8.8 אלפי שקל למ"ר משקפים החזר על ההשקעה של 5 שנים בערך.

 

עסקאות של יוחננוף:

 

ביוחננוף ניכרת עלייה קלה בלבד במכירות למ"ר ב-2020 בהשוואה לשנים שקדמו (12,000 משקף 48,000 בשנה). עדיין מדובר במספר אבסולוטי גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שביוחננוף החליטו להשקיע בסניפים הנרכשים ולשפץ אותם, כך שהצמיחה עוד לפנינו. לזכות יוחננוף ניתן לזקוף את השיפור ברווחיות בימי הקורונה. אם יוחננוף תשמור על היקף מכירות למ"ר בסדר הגודל הזה (48,000) בשיעור רווחיות של 6%, המכפלה גוזרת רווחיות שנתית למ"ר של כ-2,900 שקל. רכישת הסניפים שבוצעה במחירים של 7.1-7.8 אלפי שקל למ"ר משקפת החזר על ההשקעה של 3 שנים (לא כולל עלות השיפוצים).

 

עסקאות של פרשמרקט:

פרשמרקט מציגה מספרים מדהימים בכל קנה מידה. הגידול במכירות למ"ר בד בבד עם השיפור העצום ברווחיות נובע לדברי החברה מרכישת סניפי סופר דוש (לא בזול, כפי שאמרנו). היקף מכירות למ"ר של כ-48,000 שקל ברווחיות נוכחית של כ-10% מספקת אינדיקציה לרווח שנתי למ"ר של 4.8 אלפי שקל בשנה, הרכישות שבוצעו במחיר של 15.4-19.2 אלפי שקל למ"ר, משקפות החזר ההשקעה ב-4 שנים. כלומר, מה שנראה אבסולוטית יקר, מסתבר במבט שני כעסקה טובה.

 

בשורה התחתונה, שוק קמעונאיות המזון מורכב משתי חברות גדולות שרגולטורית, מיצו את יכולתן לרכוש סניפי מתחרים. הן מתרכזות בהתייעלות תפעולית (שופרסל) ובפיתוח קונספט עירוני (רמי לוי דרך קופיקס) ובעצם פינו את השטח לחברות הבינוניות והיעילות. יוחננוף, פרשמרקט וויקטורי יתמודדו ביניהן על סניפים נוספים שיינות ביתן תיאלץ למכור ו/או רשתות קטנטנות דוגמת סופר דוש. ראינו שמגמת ההתרחבות באופן של רכישות סניפים, היא כדאית כלכלית ומשקפת החזר על ההשקעה של שנים בודדות, דבר שלהערכתנו יביא ערך לבעלי המניות שלהן בעתיד.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ויקטורי 05/10/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטורי
  • 6.
    נושא מעניין (ל"ת)
    מיטל 30/09/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוני 30/09/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שהסניפים שלהם יותר יפים וסחורה טובה יותר. ראיתי שרשמת שהם משקיעים בשיפוץ מעניין מה האחרים משקיעים בשיפוץ
  • 4.
    לגמריי נושא ברוח התקופה, מעניין מאוד! (ל"ת)
    רועי 30/09/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 30/09/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הבנתם למה סגרו את השווקים כמו הכרמל, פ"ת, מחנה יהודה וכ'ו. המקומות האלו מעלימים מס על בסיס יומי קבוע. עכשיו הכסף של הצרכנים מנותב לרשתות הסופרמרקט שעל כל שקל שנכנס מדווח מס באופן אוטומטי. בעלי הדוכנים הצבעו ליכוד והליכוד ריסק אותם עד תום. איזו אירוניה במיטבה.
  • 2.
    הם העלו מחירים (ל"ת)
    לא לישכוח 30/09/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רמי לוי איננה מוגבלת רגולטורית לפתוח כלום. היא פשוט נמנ (ל"ת)
    . 30/09/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
  • יוני 30/09/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    לא מוגבלת לפתוח סניפים אלא מוגבלת לרכוש סניפים של מתחרים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.