על המהלך הצודק וההגון שביצעה רשות המיסים

אוריאל לין | (3)
נושאים בכתבה מסים רשות המסים

המהלך עליו החליטה רשות המסים בתחילת השנה להפחתת המס על משיכת רווחים מחברות עסקיות לרמה של 25% הוא אחד המהלכים הנבונים, השקולים והנכונים אותו היא קיבלה לאחרונה. יש הקוראים למהלך זה 'מתנה לעשירים', אך אין דבר שגוי מכך. זו אינה מתנה לעשירים. הבה נבין את המצב לאשורו.

התארגנות עסקית במסגרת של חברה בערבון מוגבל מונהגת מאות שנים במסורת הכלכלה של העולם המערבי. זה היה אחד הרעיונות המשפטיים שהעניקו צמיחה אדירה לכלכלות העולם. מבנה משפטי המאפשר ליחיד להקים עסק שלא בסיכון אישי ישיר שלו אלא במסגרת של תאגיד משפטי כשתחומי האחריות האישית של בעל העסק מוגבלים. כך, יכולים יחידים ליזום עסקים בידיעה שהם לא מסכנים את כלל נכסיהם וגם אלו העושים עמם עסקים יודעים את גבול האחריות.

בישראל, כמו במרבית העולם, המיסוי על רווחי החברות מתחלק לשניים: תחילה מס על רווחי החברה עצמה. בעבר נהגו בישראל שיעורי מס גבוהים של 36% אולם עקב מדיניות כלכלית נכונה אותה הנהיג בזמנו שר האוצר בשנת 2004, בנימין נתניהו, הופחת מס החברות לרמה של 23%. ברור כי לאחר תשלום מס החברות חלק גדול מרווחי החברה עדיין נשארים בקופתה, וכאן, בא השלב השני של המיסוי, שהוא המס על משיכת רווחים.

את הרווחים מקבלים יחידים שהם בעלי החברה. אם מדובר בחברה פרטית - בהתאם לחלוקת הבעלות בעת רישומה של החברה. ואם מדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה - בעלי המניות שרכשו את מניותיה.

שנים רבות היה מקובל במדינת ישראל שהמס על משיכת רווחים הוא בשיעור של 25%, גם בחברה פרטית וגם בחברה ציבורית. אולם, בעקבות המחאה החברתית של שנת 2011 והרבה פופוליזם בו תקפו ללא צדק את כל רוחב המגזר העסקי, הוחלט לעלות בקפיצה חדה אחת את המס על משיכת רווחים לבעל מניות מהותי בחברה פרטית מ-25% ל-30%, או 33% לבעלי הכנסות גבוהות במיוחד.

זו הייתה העלאת מס בלתי נכונה ובלתי מוצדקת. היא בעצם יצרה מחסום מובן שמנע מבעלי חברות למשוך רווחים על פי שיקול ענייני ומאוזן. המס הגבוה של 30% או 33% היווה חסם אמת פסיכולוגי מובן לחלק את רווחי החברה.

מה שהתפתח היה תהליך של יצירת ביצה נוספת במשק של רווחים כלואים. הרווחים שכבו בקופות החברות, לא הוזרמו מחדש לכלכלה ובעלי המניות היו אמורים לתמרן כיצד להפיק תועלת מרווחים אלה מבלי לחלקם בדרך הפשוטה והישרה. כך גם נפגע אוצר מדינה שהמס על משיכת רווחים אלה לא הגיע במלואו לקופתו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מה שעשתה רשות המסים היה לאמיתו של דבר תיקון זמני של מצב אבסורדי ולא רצוי זה – היא אפשרה בהוראת שעה משיכת רווחים בשיעור המס המקובל לתקופה זמנית עד 30.09.17. היא בעצם חזרה לתקופת ביניים, למצב ששרר קודם ההעלאה החדה של המס על משיכת רווחים מ-25% ל-30% או 33%. שימו לב, קפיצת מיסוי בשיעור של לפחות 20%.

במקום שהכסף ימשיך לשכב בקופות החברות ובעלי החברות יוגיעו את מוחם כיצד לנצל רווחים אלה מבלי למשוך אותם - שחרור לתקופה זמנית של האפשרות לבעל החברה המהותי, זה שנוטל על עצמו את האחריות והסיכון בניהול החברה, למשוך את הרווחים בשיעור המס המקובל שהיה קיים בעבר.

אוסיף כי בתוקף תפקידי, מיום שהועלה המס על משיכת רווחים בצורה כה חדה הזהרתי את רשות המסים ואת משרד האוצר שאנו ניצור ביצה חדשה של רווחים כלואים שאינם שבים לכלכלה. אין לערבב בין חברה עסקית רגילה לחברות ארנק – יש לדון בשני אלה באופן מובהק בנפרד.

בישראל למעלה מחצי מיליון עסקים. חצי מהעסקים מנוהלים במסגרת התארגנות משפטית של חברה בערבון מוגבל. מרביתן אינן חברות ארנק מלאכותיות אלא חברות רגילות המבצעות עסקים של אמת במדינה – הן מנוע הצמיחה האמיתי. המהלך של רשות המסים היה  מהלך של הגינות כלפי בעלי החברות הפרטיות וגם מהלך המאפשר להזרים כסף אל קופת האוצר ואף אל הכלכלה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ועכשיו לאמת 25/10/2017 10:21
    הגב לתגובה זו
    תאוריית "החלחול" שבה נתניהו כל כך דוגל הוכחה כשגויה. בשנים האחרונות עם ההורדה במיסי חברות ומיסי עושר , המשכורות של רובנו קפאו במקום וריאלית נשחקו מאחר ויוקר המחיה עלה. לעומת זאת העושר שצברו המאיון העליון רק הלך וגדל . רוב העושר מרוכז אצל 5% מהאוכלוסיה, וזה אומר הכל.
  • 2.
    רוני 24/10/2017 08:11
    הגב לתגובה זו
    כל המלעיזים הם בעלי אינטרסים: או שהם מקנאים, וראו לדוגמה את פקידי האוצר שאוכלים את הלב שנכנס כסף לקופת המדינה, או כאלה שלא נהגו לשלם מס וכעת נאלצים לעשות זאת. לגבות מידי שנה במשך 4 שנים ברציפות מיליארדים של שקלים מעבר ליעדים - זה לא מקרה ולא פעולה חד פעמית. זו עבודה קשה ויום יומית שנותנת את אותותיה לטובת המדינה ולטובת כולנו. חבל שמשה אשר עוזב את התפקיד. ההפסד כולו שלנו.
  • 1.
    Hojkins 23/10/2017 20:51
    הגב לתגובה זו
    משה אשר מנהל רשות המסים במכירת חיסול מבצעים של 1+1 הכי קל לצאת במבצעי סוף עונה כדי ליצור מצג שווא של הכנסותמדינה וזאת במקום לבצע גביה סלקטיבית איכותית כמו במדינת חוק משה אשר לקראת סיום הקדנציה מנסה להציג הכנסות על חשבון אזרחי מדינת ישראל וכאילו אין לרשותו 8000 עובדים לטובת ביצוע המשימה נתן כותרת כאילו המדובר במלחמה בחברות הארנק אך בפועל חברות בינוניות משכו דבוידנטים כל זה הוליד כספים רבים מידי בשוק , ומאחר והכספים הפנויים לא יכולים להשאר באוויר הם מופנים לנדלן , או במילים אחרות שוק הדיור , או במילים אחרות מדניות המוקיון בראשות רשות המסים היא בניגוד מוחלט למדניות השר הממונה עליו אשר עושה הכל כדי להוריד את מחירי הדיור . משה אשר אפס מוחלט בניהול אפס מוחלט ביישום כישלון קולוסאלי!!!!!
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?