עירוב שימושים הוא עמוד השדרה של תכנון עיר חכמה

חיה נחום |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

 החשיבה האסטרטגית על פרויקטים של עיר חכמה הופכת לסלע קיומם של המתכננים העירוניים, זאת בעיקר מאחר ומגמות העיור הגלובליות התגברו מאוד. לא לחינם מתריע מחקר של ארגון הבריאות העולמי בשנת 2050 כי 75% מאוכלוסיית העולם תתגורר בערים.

שינויים אלה מציבים בפני רשויות מקומיות אתגרים קיומיים בתחומים רבים: תחבורה, חניה, איכות סביבה, תשתיות ומסחר, ביטחון וכמובן דיור. האחרון הוא חלק קריטי במיוחד בחשיבה של "עיר חכמה" והדרך להעבירו לקדמת הבמה היא באמצעות קידום של פרויקטים בעירוב שימושים.

 

לעיר תל אביב יפו שאישרה לאחרונה את תכנית המתאר שלה, ת"א 5000, יש הזדמנות פז להוכיח שעירוב שימושים הוא עמוד השדרה בתכנון עיר חכמה. התכנית מציגה כיצד תיראה העיר הגדולה בישראל בשנת 2025, וצפויה להוסיף לה עוד כ-200 אלף דירות חדשות. מתכנני הרשות היו חייבים להתעכב על הפרטים הקטנים ביותר כדי למצוא פתרון לתוספת של כל הדירות החדשות הללו, כאשר כבר היום התשתיות הקיימות אינן מצליחות להכיל את כל משקי הבית.

 

עיקר הגידול בדירות חדשות עד 2025 צפוי על פי תכנית המתאר להיות באמצעות התחדשות עירונית. העירייה מתכוונת לבצע שילוב של מסחר ותעסוקה בעיקר באזור דרום העיר ובפרט – הקמתו של מרכז תעסוקה חדש ומשמעותי על גבול חולון. הכל, כך על פי התכנית, תוך כדי  "חשיבה חכמה" כדי שכמה שיותר שירותים יהיו לא רק קרוב לבית, אלא ממש מתחתיו.

 

העיר החכמה היא קונספט בתכנון אורבני שהתפתח בשנים האחרונות. מדובר בקידומם של תהליכי התייעלות על מנת לחסוך בזמן ומשאבים, לנייד אוכלוסייה בצורה מיטבית ולשפר את הביטחון. נוסעי הרכבות התחתיות בערים גדולות בעולם המערבי כמו וינה, לונדון או ניו יורק  לא ימתינו יותר מ-5 דק' בקירוב לרכבת הבאה שלהם, בכל שעה משעות פעילותה. לתל אביב אין כזו "חשיבה" וגם לא נראה שיש לה בתכנית המתאר.

 

המטרה החשובה ביותר של פרויקטים בעיר חכמה היא – לגבש "מרכז עיר אקטואלי", כזה המתאים לצרכים של האוכלוסייה האורבאנית החדשה. צרכים הקשורים בעיקר לתפיסות חברתיות ואנתרופולוגיות של הדור העירוני החדש. תפיסת המרחב הציבורי, הרווחת היום, היא ההכרה ש"גדול יותר לא בהכרח נחשב לטוב יותר" ובעלות (על נכס יוקרתי למשל), לא מובילה בהכרח לאושר.

מחקרים חדשים מראים שהצרכנים המודרניים מוצאים סיפוק רב יותר דווקא במועט, ושתחושת שביעות רצון עבורם נמצאת יותר בערכים וחוויות מאשר בנכסים. מעבר לכך, מימד היעילות של זמנם הפך לערך החשוב ביותר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

בתכנית המתאר של עיריית תל אביב מכנים זאת המתכננים "יצירת סביבה עירונית אטרקטיבית". איזון בין העיר הבנויה למרחב הציבורי המפותח באמצעות עירוב שימושים מושכל. כך למשל בשכונות הדרומיות של תל אביב, דוגמת כפר שלם ויד אליהו, צפויה תכנית המתאר להאיץ קידום של פרויקטיי פינוי בינוי על בסיס עירוב שימושים של מסחר, תעסוקה, משרדים ומגורים. אותו הדבר יחול גם לגבי השכונות הוותיקות של יפו כיפו ג' ויפו ד' בכפוף לתכניות שימור. גם מרכז העיר יעבור תהליך של עירוב שימושים על בסיס תעסוקה, מגורים ומלונאות ובפרט שדרות רוטשילד, דרך נמיר ודרך בגין.

אחת מגולות הכותרת של תכנית המתאר החדשה של תל אביב ואולי הדובדבן שבקצפת היא עירוב השימושים החדש של העיר. זו עשויה להיות התחנה המרכזית החדשה – שם משתוקקת הרשות להוציא את מסופי האוטובוסים מהמקום ולשדרג אותו בשימושים מגוונים של משרדים, מלונאות, מגורים ושטחי ציבור.

 

נראה כי בכל מקום שיכולים מתכנני ת"א 5000 לקדם עירוב שימושים הם עושים את זה, אך לא תמיד בצורה מושכלת. נכון, ציפוף הוא חלק מתכנון עיר חכמה אבל גם הציפוף צריך להיות חכם. למשל במסגרת ה"עיר החכמה התל אביבית" אין ירידה לפרטים כיצד ימצאו פתרונות תחבורתיים הולמים לתוספת המסיבית של יחידות הדיור לעיר. כבר היום הנסיעה על הקילומטר האחרון בדרך למשרד ומחוצה לו הוא המוזנח ביותר מבחינת כיסוי התחבורה הציבורית – בשל כך הכניסות והיציאות למרכז תל אביב פקוקות תמיד, לא רק בשעות העומס. בנוסף תכנית המתאר מגבילה חלקים ניכרים של העיר בתכניות שימור, שלא באמת נבדקו עד הסוף כמו למשל ביפו העתיקה.

תכנית השימור של העיר הלבנה בתל אביב קובעת הגבלות בנייה חמורות על יותר מ-1000 נכסים, דבר שעשוי למנוע שינוי מהותי במרחב הציבורי של האזור. מדובר במקומות שבהם עירוב השימושים יהיה דווקא יעיל יותר, ויקנה אוטונומיה ועצמאות גדולה יותר עבור הדיירים.

כותבת המאמר היא חיה נחום, בעלת משרד "המטבחון פרסום", ומומחית במיתוג פרויקטי נדל"ן למגורים.

 

*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.