עסק כושל סופו להיסגר: המבוגר האחראי במגה לא לוקח החלטות נכונות
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על ההסכם שגובש ברשת מגה - האם זו הדרך הנכונה להבראת הרשת?
10 שנים מאז פירוקה המתוקשר של רשת המרכולים קלאב-מרקט וחודשים בודדים לאחר פטירתה בטרם עת של רשת קוסט 365, אנו נמצאים בפני מערכה חדשה. על הפרק, רשת הקמעונאות מגה. עסקנים, עורכי דין, פוליטיקאים ובעלי הון לוקחים חלק פעיל במערכה התקשורתית, וכל אחד מהם מנסה לגזור לעצמו קופון בדרך לחילוצה האפשרי של הרשת המקרטעת וחזרתה למסלול הצמיחה.
כעת לאחר שנדמו קולות המלחמה מצד הבנקים, הספקים והעובדים, ורגע לפני המאבק של בעלי השליטה בגופים המוסדיים, ננסה לבחון את המהלכים האחרונים שנקטו בעלי השליטה והאם רשת מגה תוכל לחזור למסלול הצמיחה?
- עובדי הרשת
ע"פ ההבנות שהושגו בין הנהלת מגה ובכירי ההסתדרות, גובש "הסכם הבראה", לפיו יפוטרו מאות עובדים, היקף המשכורות יצומצם ב-175 מיליון ש' ובמקביל, הרשת תקצה 33% ממניותיה לעובדים. כלומר, באופן תמוה, הסכימו עובדי החברה לקבל על עצמם מניות של רשת כושלת בעלת חובות של 1.3 מיליארד שקלים. אחת האניגמות הגדולות בהסדר שכזה, נוגע לשוויון של מניות הרשת, שכן על פי המתווה המוצע, הנהלת קבוצת אלון מתמחרת את שוויה של רשת מגה בלפחות 525 מיליון שקלים, האמנם?
- ספקי המזון
תוצאות ההצבעה של ספקי המזון היו ידועות מראש. לספקים, אשר נחשבים לנושים לא מובטחים, ניתנה האפשרות להצביע בין החלופה הגרועה לבין החלופה הגרועה מאוד. שכן תמיכה בהסדר תתיר אותם עם תספורת קלה ופריסת של חובות העבר. מאידך, התנגדות להסדר היתה מובילה לתהליך של פירוק מיידי, ובמצב שכזה קרוב לוודאי שהיו נותרים בלא כלום.
- המבצעים נגמרו: הרשתות חזרו למחירי טרום החג; איזה מוצר עלה ב-62%?
- הצעד המסוכן של אלקטרה: תולה את יהבה במיתוג של קרפור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- ספקי הנדל"ן
אחת ההצבעות התמוהות ביותר היתה בגזרת בעלי הנכסים של הרשת. משכירי הנכסים נדרשו להצביע על מספר שינויים בהסכמים עימם: מעבר לתשלום חודשי במקום רבעוני, הפחתת 5% בשכר הדירה או ויתור על חודש וחצי שכר דירה. רשת מגה שוכרת את עיקר סניפיה מחברת רבוע כחול נדל"ן (מומחי נדל"ן טוענים כי בחלק לא מבוטל מהסניפים משלמת מגה לחברת האחות דמי שכירות מופקעים). בהצבעת בעלי הנכסים, ביקשו המשכירים להחריג את רבוע נדל"ן ממניין קולות המצביעים, שכן לא הגיוני כי חברה קשורה תצביע כנגד ההסדר המוצע. קבוצת אלון מצידה התנגדה בתוקף לרעיון ההחרגה.
- הבנקים
הנושים המובטחים, להם חייבת מגה את עיקר חובותיה, פעלו כמבוגר האחראי האמיתי. הם לא נכנעו למהלכיה האגרסיביים של הנהלת מגה, ודרשו מבעלי השליטה להזרים סכומים משמעותיים להבראת החברה, הם ביקשו לדעת מהם המקורות הכספיים אשר בעזרתם הם מתכננים לעמוד במתווה ההסדר. בסופו של היום, הם היחידים שדאגו להרחבת התמיכה הפיננסית ברשת מצד בעלי השליטה.
לסיכום, פני העתיד של רשת מגה נמצא בחוסר וודאות, הרשת נתפשת ע"י ציבור הצרכנים כרשת היקרה ביותר, וכל זאת בתקופה של מחאה חברתית, מלחמות מחירים ורגולציה אגרסיבית. המחשבה שרשת מגה תצליח לחזור אל מסלול ההצלחה, שקולה להצלחתה של יוון להחזיר את חובותיה למדינות גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית. אין מדובר פה בטעות עסקית חד-פעמית, כי אם בשיטת עבודה קלוקלת וכישלון מבני של שנים ארוכות.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
חשוב להבין, בעלי השליטה של רשת מגה, עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, אשר מחזיקים בין השאר בתחנות הדלק דור אלון, חברת כרטיסי האשראי דיינרס וב-4% ממאגר הגז תמר, יודעים היטב מהם הצעדים הדרושים להבראת הרשת, ומבינים את ההשלכות הכספיות הקשות שכרוכות בכך. אולם, לדאבונם של עובדים, אין בצעדים שננקטו עד כה בשורה אמיתית. העולם העסקי גורס כי עסק כושל סופו להסגר, ובסיטואציה כזו אלטרנטיבת פירוק הרשת ומכירתה עדיפה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 7.שירן 26/07/2015 10:02הגב לתגובה זועל זה משלמים לך משכורת שמנה
- 26/07/2015 21:38הגב לתגובה זופשוט משעמם לו בעבודה אז אין לו מה לעשות חוץ מלסחוט תפוזים טעימים.
- 6.אלי בביוף 25/07/2015 10:54הגב לתגובה זומתי יביאו לפה כאלה שבאמת ניהלו כסף ויודעים על מה הם מדברים ולא ילדון יחצן שלא ניהל כסף מימיו.
- 5.חכם ציון 24/07/2015 10:24הגב לתגובה זולצערי צודק הכותב וכולם שמים כספם על קרן הצבי. מגה תמחק לאט או מהר אבל לא תישאר. עם מחירים מופקעים במגה בעיר ותוך כדי פתיחת חנויות לואו קוסט נוספות לא תהיה זכות קיום לרשת הכושלת הזו. העובדים וההנהלה לא מבינים מה קורה מסביבם ואל נתפלא שנבואת הכותב תתממש.
- 4.קרניני פרוספר עזרן 23/07/2015 03:58הגב לתגובה זוסופרים על שטחי ענק עם כמויות מטורפות של סחורה שמי צריך הכלל? הכל כדי לנקר עיניים ולעשות הצגה של שפע מופרז. ומי משלם את כל זה? הציבור? בעלי המניות? עיניים גדולות ובסוף חורבן גדול. אין בליבי דבר בעבורם שיתמוטטו. צר לי רק על העובדים
- 3.שאלת תם 23/07/2015 00:11הגב לתגובה זומחבר המאמר מנתח את כל הגורמים לכישלון, אך לא מציע פתרון מלבד מאמר מוסגר שכולם יודעים מה הפתרון. מאמר מבולבל ולא רציני
- 2.יואב 20/07/2015 14:07הגב לתגובה זובדיעבד יתברר שהיה פה פירוק במסווה של הבראה. בית המשפט טעה טעות חמורה. היה צריך לדאוג לעובדים שתחת איום סגירה נאלצו לקנות חלק מהחברה, ולגורמים אחרים שמטעים אותם בלי הגה מספיקה מטעם בית המשפט - בחברה שירוקנו אותה להקטנת חשיפת הבעלים - אסור היה לבית המשפט לאפשר זאת בחברה שאין לה מספיק סיכויי עמידות
- 1.ירון זליכה סידר לעובדים הסדר גרוע מאוד (ל"ת)עובד מגה 20/07/2015 12:02הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
