עסק כושל סופו להיסגר: המבוגר האחראי במגה לא לוקח החלטות נכונות

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על ההסכם שגובש ברשת מגה - האם זו הדרך הנכונה להבראת הרשת?

צחי קלמין | (8)
נושאים בכתבה מגה שרגא בירן

10 שנים מאז פירוקה המתוקשר של רשת המרכולים קלאב-מרקט וחודשים בודדים לאחר פטירתה בטרם עת של רשת קוסט 365, אנו נמצאים בפני מערכה חדשה. על הפרק, רשת הקמעונאות מגה. עסקנים, עורכי דין, פוליטיקאים ובעלי הון לוקחים חלק פעיל במערכה התקשורתית, וכל אחד מהם מנסה לגזור לעצמו קופון בדרך לחילוצה האפשרי של הרשת המקרטעת וחזרתה למסלול הצמיחה.

כעת לאחר שנדמו קולות המלחמה מצד הבנקים, הספקים והעובדים, ורגע לפני המאבק של בעלי השליטה בגופים המוסדיים, ננסה לבחון את המהלכים האחרונים שנקטו בעלי השליטה והאם רשת מגה תוכל לחזור למסלול הצמיחה?

  • עובדי הרשת

ע"פ ההבנות שהושגו בין הנהלת מגה ובכירי ההסתדרות, גובש "הסכם הבראה", לפיו יפוטרו מאות עובדים, היקף המשכורות יצומצם ב-175 מיליון ש' ובמקביל, הרשת תקצה 33% ממניותיה לעובדים. כלומר, באופן תמוה, הסכימו עובדי החברה לקבל על עצמם מניות של רשת כושלת בעלת חובות של 1.3 מיליארד שקלים. אחת האניגמות הגדולות בהסדר שכזה, נוגע לשוויון של מניות הרשת, שכן על פי המתווה המוצע, הנהלת קבוצת אלון מתמחרת את שוויה של רשת מגה בלפחות 525 מיליון שקלים, האמנם?

  • ספקי המזון

תוצאות ההצבעה של ספקי המזון היו ידועות מראש. לספקים, אשר נחשבים לנושים לא מובטחים, ניתנה האפשרות להצביע בין החלופה הגרועה לבין החלופה הגרועה מאוד. שכן תמיכה בהסדר תתיר אותם עם תספורת קלה ופריסת של חובות העבר. מאידך, התנגדות להסדר היתה מובילה לתהליך של פירוק מיידי, ובמצב שכזה קרוב לוודאי שהיו נותרים בלא כלום.

  • ספקי הנדל"ן

אחת ההצבעות התמוהות ביותר היתה בגזרת בעלי הנכסים של הרשת. משכירי הנכסים נדרשו להצביע על מספר שינויים בהסכמים עימם: מעבר לתשלום חודשי במקום רבעוני, הפחתת 5% בשכר הדירה או ויתור על חודש וחצי שכר דירה. רשת מגה שוכרת את עיקר סניפיה מחברת רבוע כחול נדל"ן (מומחי נדל"ן טוענים כי בחלק לא מבוטל מהסניפים משלמת מגה לחברת האחות דמי שכירות מופקעים). בהצבעת בעלי הנכסים, ביקשו המשכירים להחריג את רבוע נדל"ן ממניין קולות המצביעים, שכן לא הגיוני כי חברה קשורה תצביע כנגד ההסדר המוצע. קבוצת אלון מצידה התנגדה בתוקף לרעיון ההחרגה.

  • הבנקים

הנושים המובטחים, להם חייבת מגה את עיקר חובותיה, פעלו כמבוגר האחראי האמיתי.  הם לא נכנעו למהלכיה האגרסיביים של הנהלת מגה, ודרשו מבעלי השליטה להזרים סכומים משמעותיים להבראת החברה, הם ביקשו לדעת מהם המקורות הכספיים אשר בעזרתם הם מתכננים לעמוד במתווה ההסדר. בסופו של היום, הם היחידים שדאגו להרחבת התמיכה הפיננסית ברשת מצד בעלי השליטה.

לסיכום, פני העתיד של רשת מגה נמצא בחוסר וודאות, הרשת נתפשת ע"י ציבור הצרכנים כרשת היקרה ביותר, וכל זאת בתקופה של מחאה חברתית, מלחמות מחירים ורגולציה אגרסיבית. המחשבה שרשת מגה תצליח לחזור אל מסלול ההצלחה, שקולה להצלחתה של יוון להחזיר את חובותיה למדינות גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית. אין מדובר פה בטעות עסקית חד-פעמית, כי אם בשיטת עבודה קלוקלת וכישלון מבני של שנים ארוכות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

חשוב להבין, בעלי השליטה של רשת מגה, עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, אשר מחזיקים בין השאר בתחנות הדלק דור אלון, חברת כרטיסי האשראי דיינרס וב-4% ממאגר הגז תמר, יודעים היטב מהם הצעדים הדרושים להבראת הרשת, ומבינים את ההשלכות הכספיות הקשות שכרוכות בכך. אולם, לדאבונם של עובדים, אין בצעדים שננקטו עד כה בשורה אמיתית. העולם העסקי גורס כי עסק כושל סופו להסגר, ובסיטואציה כזו אלטרנטיבת פירוק הרשת ומכירתה עדיפה. 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שירן 26/07/2015 10:02
    הגב לתגובה זו
    על זה משלמים לך משכורת שמנה
  • 26/07/2015 21:38
    הגב לתגובה זו
    פשוט משעמם לו בעבודה אז אין לו מה לעשות חוץ מלסחוט תפוזים טעימים.
  • 6.
    אלי בביוף 25/07/2015 10:54
    הגב לתגובה זו
    מתי יביאו לפה כאלה שבאמת ניהלו כסף ויודעים על מה הם מדברים ולא ילדון יחצן שלא ניהל כסף מימיו.
  • 5.
    חכם ציון 24/07/2015 10:24
    הגב לתגובה זו
    לצערי צודק הכותב וכולם שמים כספם על קרן הצבי. מגה תמחק לאט או מהר אבל לא תישאר. עם מחירים מופקעים במגה בעיר ותוך כדי פתיחת חנויות לואו קוסט נוספות לא תהיה זכות קיום לרשת הכושלת הזו. העובדים וההנהלה לא מבינים מה קורה מסביבם ואל נתפלא שנבואת הכותב תתממש.
  • 4.
    קרניני פרוספר עזרן 23/07/2015 03:58
    הגב לתגובה זו
    סופרים על שטחי ענק עם כמויות מטורפות של סחורה שמי צריך הכלל? הכל כדי לנקר עיניים ולעשות הצגה של שפע מופרז. ומי משלם את כל זה? הציבור? בעלי המניות? עיניים גדולות ובסוף חורבן גדול. אין בליבי דבר בעבורם שיתמוטטו. צר לי רק על העובדים
  • 3.
    שאלת תם 23/07/2015 00:11
    הגב לתגובה זו
    מחבר המאמר מנתח את כל הגורמים לכישלון, אך לא מציע פתרון מלבד מאמר מוסגר שכולם יודעים מה הפתרון. מאמר מבולבל ולא רציני
  • 2.
    יואב 20/07/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
    בדיעבד יתברר שהיה פה פירוק במסווה של הבראה. בית המשפט טעה טעות חמורה. היה צריך לדאוג לעובדים שתחת איום סגירה נאלצו לקנות חלק מהחברה, ולגורמים אחרים שמטעים אותם בלי הגה מספיקה מטעם בית המשפט - בחברה שירוקנו אותה להקטנת חשיפת הבעלים - אסור היה לבית המשפט לאפשר זאת בחברה שאין לה מספיק סיכויי עמידות
  • 1.
    ירון זליכה סידר לעובדים הסדר גרוע מאוד (ל"ת)
    עובד מגה 20/07/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.