עסק כושל סופו להיסגר: המבוגר האחראי במגה לא לוקח החלטות נכונות
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על ההסכם שגובש ברשת מגה - האם זו הדרך הנכונה להבראת הרשת?
10 שנים מאז פירוקה המתוקשר של רשת המרכולים קלאב-מרקט וחודשים בודדים לאחר פטירתה בטרם עת של רשת קוסט 365, אנו נמצאים בפני מערכה חדשה. על הפרק, רשת הקמעונאות מגה. עסקנים, עורכי דין, פוליטיקאים ובעלי הון לוקחים חלק פעיל במערכה התקשורתית, וכל אחד מהם מנסה לגזור לעצמו קופון בדרך לחילוצה האפשרי של הרשת המקרטעת וחזרתה למסלול הצמיחה.
כעת לאחר שנדמו קולות המלחמה מצד הבנקים, הספקים והעובדים, ורגע לפני המאבק של בעלי השליטה בגופים המוסדיים, ננסה לבחון את המהלכים האחרונים שנקטו בעלי השליטה והאם רשת מגה תוכל לחזור למסלול הצמיחה?
- עובדי הרשת
ע"פ ההבנות שהושגו בין הנהלת מגה ובכירי ההסתדרות, גובש "הסכם הבראה", לפיו יפוטרו מאות עובדים, היקף המשכורות יצומצם ב-175 מיליון ש' ובמקביל, הרשת תקצה 33% ממניותיה לעובדים. כלומר, באופן תמוה, הסכימו עובדי החברה לקבל על עצמם מניות של רשת כושלת בעלת חובות של 1.3 מיליארד שקלים. אחת האניגמות הגדולות בהסדר שכזה, נוגע לשוויון של מניות הרשת, שכן על פי המתווה המוצע, הנהלת קבוצת אלון מתמחרת את שוויה של רשת מגה בלפחות 525 מיליון שקלים, האמנם?
- ספקי המזון
תוצאות ההצבעה של ספקי המזון היו ידועות מראש. לספקים, אשר נחשבים לנושים לא מובטחים, ניתנה האפשרות להצביע בין החלופה הגרועה לבין החלופה הגרועה מאוד. שכן תמיכה בהסדר תתיר אותם עם תספורת קלה ופריסת של חובות העבר. מאידך, התנגדות להסדר היתה מובילה לתהליך של פירוק מיידי, ובמצב שכזה קרוב לוודאי שהיו נותרים בלא כלום.
- המבצעים נגמרו: הרשתות חזרו למחירי טרום החג; איזה מוצר עלה ב-62%?
- הצעד המסוכן של אלקטרה: תולה את יהבה במיתוג של קרפור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- ספקי הנדל"ן
אחת ההצבעות התמוהות ביותר היתה בגזרת בעלי הנכסים של הרשת. משכירי הנכסים נדרשו להצביע על מספר שינויים בהסכמים עימם: מעבר לתשלום חודשי במקום רבעוני, הפחתת 5% בשכר הדירה או ויתור על חודש וחצי שכר דירה. רשת מגה שוכרת את עיקר סניפיה מחברת רבוע כחול נדל"ן (מומחי נדל"ן טוענים כי בחלק לא מבוטל מהסניפים משלמת מגה לחברת האחות דמי שכירות מופקעים). בהצבעת בעלי הנכסים, ביקשו המשכירים להחריג את רבוע נדל"ן ממניין קולות המצביעים, שכן לא הגיוני כי חברה קשורה תצביע כנגד ההסדר המוצע. קבוצת אלון מצידה התנגדה בתוקף לרעיון ההחרגה.
- הבנקים
הנושים המובטחים, להם חייבת מגה את עיקר חובותיה, פעלו כמבוגר האחראי האמיתי. הם לא נכנעו למהלכיה האגרסיביים של הנהלת מגה, ודרשו מבעלי השליטה להזרים סכומים משמעותיים להבראת החברה, הם ביקשו לדעת מהם המקורות הכספיים אשר בעזרתם הם מתכננים לעמוד במתווה ההסדר. בסופו של היום, הם היחידים שדאגו להרחבת התמיכה הפיננסית ברשת מצד בעלי השליטה.
לסיכום, פני העתיד של רשת מגה נמצא בחוסר וודאות, הרשת נתפשת ע"י ציבור הצרכנים כרשת היקרה ביותר, וכל זאת בתקופה של מחאה חברתית, מלחמות מחירים ורגולציה אגרסיבית. המחשבה שרשת מגה תצליח לחזור אל מסלול ההצלחה, שקולה להצלחתה של יוון להחזיר את חובותיה למדינות גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית. אין מדובר פה בטעות עסקית חד-פעמית, כי אם בשיטת עבודה קלוקלת וכישלון מבני של שנים ארוכות.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
חשוב להבין, בעלי השליטה של רשת מגה, עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, אשר מחזיקים בין השאר בתחנות הדלק דור אלון, חברת כרטיסי האשראי דיינרס וב-4% ממאגר הגז תמר, יודעים היטב מהם הצעדים הדרושים להבראת הרשת, ומבינים את ההשלכות הכספיות הקשות שכרוכות בכך. אולם, לדאבונם של עובדים, אין בצעדים שננקטו עד כה בשורה אמיתית. העולם העסקי גורס כי עסק כושל סופו להסגר, ובסיטואציה כזו אלטרנטיבת פירוק הרשת ומכירתה עדיפה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 7.שירן 26/07/2015 10:02הגב לתגובה זועל זה משלמים לך משכורת שמנה
- 26/07/2015 21:38הגב לתגובה זופשוט משעמם לו בעבודה אז אין לו מה לעשות חוץ מלסחוט תפוזים טעימים.
- 6.אלי בביוף 25/07/2015 10:54הגב לתגובה זומתי יביאו לפה כאלה שבאמת ניהלו כסף ויודעים על מה הם מדברים ולא ילדון יחצן שלא ניהל כסף מימיו.
- 5.חכם ציון 24/07/2015 10:24הגב לתגובה זולצערי צודק הכותב וכולם שמים כספם על קרן הצבי. מגה תמחק לאט או מהר אבל לא תישאר. עם מחירים מופקעים במגה בעיר ותוך כדי פתיחת חנויות לואו קוסט נוספות לא תהיה זכות קיום לרשת הכושלת הזו. העובדים וההנהלה לא מבינים מה קורה מסביבם ואל נתפלא שנבואת הכותב תתממש.
- 4.קרניני פרוספר עזרן 23/07/2015 03:58הגב לתגובה זוסופרים על שטחי ענק עם כמויות מטורפות של סחורה שמי צריך הכלל? הכל כדי לנקר עיניים ולעשות הצגה של שפע מופרז. ומי משלם את כל זה? הציבור? בעלי המניות? עיניים גדולות ובסוף חורבן גדול. אין בליבי דבר בעבורם שיתמוטטו. צר לי רק על העובדים
- 3.שאלת תם 23/07/2015 00:11הגב לתגובה זומחבר המאמר מנתח את כל הגורמים לכישלון, אך לא מציע פתרון מלבד מאמר מוסגר שכולם יודעים מה הפתרון. מאמר מבולבל ולא רציני
- 2.יואב 20/07/2015 14:07הגב לתגובה זובדיעבד יתברר שהיה פה פירוק במסווה של הבראה. בית המשפט טעה טעות חמורה. היה צריך לדאוג לעובדים שתחת איום סגירה נאלצו לקנות חלק מהחברה, ולגורמים אחרים שמטעים אותם בלי הגה מספיקה מטעם בית המשפט - בחברה שירוקנו אותה להקטנת חשיפת הבעלים - אסור היה לבית המשפט לאפשר זאת בחברה שאין לה מספיק סיכויי עמידות
- 1.ירון זליכה סידר לעובדים הסדר גרוע מאוד (ל"ת)עובד מגה 20/07/2015 12:02הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
