בעקבות הורדת הריבית האחרונה - אינדיקטורים חשובים להמשך
כמנהלי השקעות בתחום האג"ח הממשלתיות, אנו נדרשים לעיתים תכופות להניח הנחות לגבי תוואי הריבית הקצרה הצפוי הנקבע ע"י בנק ישראל. לאחר שביססנו את ציפיותנו, ננסה להעריך את שיפוע עקום התשואות, המבטא את הפיצוי שדורשים המשקיעים בגין לקיחת סיכון המח"מ. בשלב האחרון יהיה ניסיון לגזור את מבנה עקום התשואות העתידי. כלומר, איזו תשואה לפדיון תניב ההשקעה בכל טווח זמן (מח"מ).
כעת נותר להחליט היכן להיות "על" העקום, כלומר היכן הסיכון והסיכוי נמצאים לטובתנו, והיכן ייתכן ונשיג רווחי הון מרביים - משימה לא פשוטה בהתחשב באי הוודאות בעולם ההשקעות. ראוי לציין שההתייחסות במאמר הינה לעקום הנומינלי (שקלי לא צמוד) בלבד, אשר אינו מבטא את ציפיות המשקיעים לאינפלציה בעתיד.
השוק נותן לנו שתי אינדיקציות חזקות לגבי כיוון הריבית, אחת סחירה והשנייה בשוק ה-OTC - over the counter. מדד אג"ח ממשלתי 0-2 מכיל את כל הניירות הממשלתיים שמועדן פדיונן עד שנתיים, המח"מ המשוקלל הוא כ-1.2 שנים. מדד זה מהווה את הקירוב הטוב ביותר לתשואה לשנה. כמובן שניתן לבדוק גם את תשואת המק"מ לשנה, אולם זה אינו מדד גנרי, אלא נתון התלוי בנייר שמשתנה פעם בחודש (עם הנפקת מק"מ חדש). כידוע, חוכמת השוק חזקה מכולנו. השוק טומן בחובו מחזורי מסחר עצומים, ע"כ מהווה אינדיקציה טובה מאוד להערכתו של השוק את כיוון הריבית.
אינדיקטור נוסף זו ריבית התלבור (הבין-בנקאית) לשנה - שקלול הריבית בה מלווים הבנקים כסף זה לזה. נתון זה מגלם את ציפיות הבנקים המקומיים לריבית לשנה. חשוב לציין שכאן נמצא ה"כסף הגדול", והבנקים נחשבים לשחקן משמעותי ביותר בתחום הריביות הקצרות. לעיתים הרבה מעבר למחזורי המסחר בשוק הסחיר (שגבוהים אף הם).
להזכירכם הצענו בעבר אסטרטגיית מסחר מתוחכמת להפקת רווחים על המרווח בין שני האחרונים, כעת נדון בנושא מזווית הציפיות.
ניתן לראות בגרף כי באופן די עקבי במהלך השנה האחרונה, השוק מצפה לירידת ריבית ומתמחר את הסיכוי העתידי להתגשמותו. ע"פ הגרף, בנק ישראל "הצליח" פעמיים בלבד להפתיע את השוק בהורדת ריבית - הפעם הראשונה באוקטובר אשתקד, ובשניה בשבוע שעבר, עת הוריד הנגיד במפתיע, שלא במסגרת הודעת הריבית הרשמית. יש לציין כי הגרפים בחודש האחרון כבר אותתו על סיכוי גדול לירידת ריבית.
מעבר לכך מעקב אחר שלושת הנתונים, הריבית בפועל, ריבית התלבור ותשואת מדד האג"ח הסחיר, מגלה שלאורך הזמן שני הנתונים האחרונים הם אינדיקטור מקדים מצוין לחיזוי הריבית העתידית. ניתן להבחין כי כמעט לאורך כל התקופה השוק צפה בצורה טובה את המשך המגמה וניסה "להקדים" אותה.
עכשיו כשהרגלנו מסקנות לעתיד - איך מרוויחים מזה כסף?
הפתעות תמיד יהיו. בעולם השקעות נטול וודאות לא נכון יהיה לייחס להן הסתברות גבוהה להתממשות, ויש להתייחס אליהן כאל רעשים. הנתונים מול עינינו בדר"כ נכונים ויש לפעול לפיהם.
משקיע שהיה מתבונן על הגרף בחודש האחרון, היה לבטח מסיק כי כיוון הריבית הוא מטה, פועל בכיוון (כל משקיע ורמת הסיכון שלו, כל קרן והתשקיף הרלוונטי לה) ומרוויח מהערכתו. לעתיד, התבוננות באינדיקטורים היום מביאה למסקנה, שה"כסף הגדול" רואה בהסתברות גבוהה מאוד הורדה נוספת בריבית, אולי כבר בהודעה של סוף החודש.
- 2.יוסי 25/05/2013 00:42הגב לתגובה זורונן שלום, מאמר מעניין לכל הדעות, שתי שאלות ברשותך: 1. חיפשתי גרף על המדד הממשלתי 0-2 וראיתי שהמדד עלה בשנה האחרונה בניגוד לגרף שאתה מציג - מה אני מפספס ? 2. כתבת "הצענו בעבר אסטרטגיית מסחר מתוחכמת להפקת רווחים על המרווח בין שני האחרונים" - לא מצאתי את המאמר בנושא. בברכה
- 1.אלפונסו 23/05/2013 08:58הגב לתגובה זוהאם המסקנה היא ממשלתי ארוך טווח עם ריבית קבועה גבוהה? בתודה אלפונסו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.